Volvo EX30 Everlast - omdat fabrikanten steeds vaker ruimte laten voor dit soort tuning
Andere Volvo's volgen
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Aandacht komen we niet te kort met de Volvo EX30. De kleur Moss Yellow doet veel, het design van de kleinste Volvo springt ook in het oog. Het is de nieuwe trend in het compacte segment, kubusvormige en hoge EV’s zijn daar booming. Toch kun je het nog bonter maken met je EX30 met de visuele tuning van het nieuwe Nederlandse merk Everlast. In de tekst bij deze video geven we je ook een update over het wel en wee van onze EX30 duurtester.
Everlast biedt twee soorten uitstraling aan voor de EX30. De Sport oogt wat sportiever, ondanks zijn hoge concept ziet hij er bijna uit als een hete hacthback. De Outland lijkt een kleine 4x4 die een potje klauteren door een bemodderd of ruig terrein niet uit de weg gaat. De twee stijlen zijn getekend door Niels van Roij, die zich eerder al op de nieuwste Land Rover Defender stortte. In uiterlijke aanpassingen als extra op de accessoirelijnen van de fabrikanten zelf ziet de designer toekomst. “De EX30 is een ijzersterk vormgegeven auto, maar met Everlast willen we daar een eigen karakter aangeven. We wilden het eerste bedrijf wereldwijd zijn dat aanpassingen aanbiedt voor de EX30 en daarom zijn we zonder dat we de auto in het echt hadden gezien in een virtuele omgeving wielen en kleuren op de auto gaan ontwerpen. Dat was best moeilijk want we hadden voor de wielen geen ET-waarden en we hadden niets om te scannen of te kunnen bekijken. We gingen er bij het ontwikkelen van de Sport vanuit dat de auto verlaagd zou kunnen worden, en dat bleek gelukkig te kloppen. Datzelfde geldt voor de wielmaat 21 inch, een inch groter dan Volvo aanbiedt. Gelukkig bleek dat ook te kunnen.”
EX30 Sport moest uitstraling hot hatch krijgen
“Bij de Sport keken we hoe we de auto het karakter van een hot hatch konden geven zonder daarbij het prijskaartje uit het oog te verliezen. Met het spuitwerk op de body en de verlaging bereik je al heel veel. De wielen komen wat verder naar buiten waardoor de stance van de auto verbetert.” En dan de Outland, waarvan je op het eerste gezicht denkt dat die auto juist hoger op de poten staat dan een normale EX30. “Maar dat is dus niet het geval, al waren we dat heel vroeg in het ontwerpstadium wel van plan. Het was niet nodig omdat we hem met verschillende factoren hoger konden laten ogen zonder dat hij dat is. De graphics, de grafische elementen, spelen daarbij een grote rol. De zwarte vlakken op de neus en de achterzijde en het kleinere wiel met de grovere band zorgen voor deze uitstraling, de EX30 Outland ziet er daardoor uit als een offroader. We gingen er overigens wel van uit dat Volvo ook zelf met zo’n versie zou komen, en die Cross Country kwam er ook. Mensen gaan nu eenmaal goed op twee hoofdsmaken, een dynamische look en een wat ruigere. Fabrikanten beknibbelen echter steeds meer op uitvoeringen, lakkleuren, zeker bij EV’s. De ontwikkeling van elektrische auto’s is kostbaar, en daar springen we met Everlast op in.”
Andere Volvo's maar ook Polestar en Lynk & Co
Everlast focust zich op Volvo maar kondigde ook al aan op andere Zweedse auto’s te mikken. Welke zijn dat dan, want Saab bestaat immers niet meer? “Polestar en Lynk en Co zijn ook in Zweden bedacht. Weliswaar met Chinees geld, maar wij zien ze als Zweeds", legt Van Roij uit. “Maar zoals gezegd ligt voorlopig onze focus op Volvo’s. De 60-serie is bijvoorbeeld een interessante modellijn.”
Kijken we naar de verkoopaantallen van de Volvo EX30 dan is er een behoorlijke markt voor Everlast. De auto doet het goed op Nederlandse bodem. Er zijn er al ruim 4.100 van verkocht waarmee hij de (E)C40 die ruim twee jaar geleden werd gelanceerd al voorbij is.
Eerste software update zit op de duurtester
En hoe gaat het met onze duurtester? Hij heeft de eerste software update achter de rug, we rijden nu met versie 1.3. Bij ons is die fysiek gedownload, EX 30-rijders krijgen hem over the air. We merken dat de ‘wasstraatfunctie’ nu wel werkt, de auto doet dan zelf de ramen dicht en klapt de spiegels in en je hoeft ook niet bang te zijn dat hij op ‘Auto Hold’ schiet. Niets vervelender dan dat wanneer je door een kettingwasstraat rolt. De radio hapert soms nog wel maar niet meer zo vaak als voor de update. Ook schiet de auto minder vaak in een begrensde laadmodus. Irritaties over de vele functies in het scherm zijn er nog wel. Zo moeten we nog steeds elke rit opnieuw de afstand instellen die de auto in de adaptieve cruisecontrol tot zijn voorganger houdt. Opvallend: pas je in een keer de afstand aan van de langste naar de kortste, dan schiet hij zelf weer terug in de eerste modus. Kies je via het swipescherm eerst ‘gemiddeld’ en dan ‘kort’ dan blijft de afstand wel daar staan. Maar soms doet hij dat dan weer niet. Ook heeft de auto af en toe geen gps, zodat de kaart het niet doet en laatst stapten we in en gaf het systeem de tijd aan van het moment dat we de dag ervoor uitstapten. En dat bleef hij tijdens de rit doen, ondanks dat we het probeerden aan te passen.
Verbruik eindelijk onder de 20 kWh/100 km
Het stroomverbruik was tot eind april stevig, we kregen hem nauwelijks onder de 20 kWh/100 kilometer. Dat is een stevig verbruik voor een EV in deze klasse. Weliswaar hebben we 272 pk, wat supersnelle acceleraties garandeert, maar als we kijken naar die andere elektrische duurtester in de vloot vinden we het verbruik erg hoog. Met het stijgen van de temperatuur zien we wel verbetering. We rijden nu gemiddeld 17 tot 18 kWh/100 kilometer volgens de boordcomputer. Dat is echter zo’n 3 kWh/100 kilometer meer dan de Jeep Avenger nodig heeft bij gelijke snelheden en temperaturen. De elektrische Jeep heeft 156 pk. Wij rijden van de EX30 de versie met een elektromotor, die dus goed is voor 272 pk. Het is wel een Extended Range, dus met 69 kWh accupakket in plaats van de 51 kWh capaciteit die de basisversie heeft. In de praktijk zien we nu steeds vaker een actieradius van tegen de 400 kilometer op het display verschijnen.
Deel jouw ervaringen met je EX30! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.695 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk |
Maximaal koppel | 343 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 69 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.233 mm / 1.836 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.750 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 476 km |
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | 20 Inch | Getint Glas | Panoramadak | harman/kardon
- 2025
- 1.112 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | Camera | ACC | BLIS
- 2025
- 1.138 km

Volvo EX30 Extend. Plus 69kWh | VAN 46.797 NAAR 38.499 | DIRECT LEVERBAAR!
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.