AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range - Welkom duurtest

Onderhuidse wijzigingen maakten nieuwsgierig

70 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Na twee duurtests met de Volvo XC40 – een Recharge T5 plug-in hybride en een Recharge P8, de krachtige elektrische versie met twee elektromotoren – stappen we nu in een C40 Recharge. Die is altijd elektrisch en is dit jaar onderhuids volledig vernieuwd. Daarmee is het een interessant vervolg op de eerste Volvo-duurtests.

De C40 is een XC40 met een aflopende daklijn, maar in tegenstelling tot de normale SUV is de C40 er alleen als volledig elektrische variant geweest. Daarom heeft een C40 ook altijd een ‘dichte neus’. Zou de C40 begin dit jaar niet zo ingrijpend zijn vernieuwd, dan was er niet echt een aanleiding geweest voor opnieuw een duurtest met een model uit de 40-serie, maar de boel ging nogal op de schop: de versie met één elektromotor kreeg de aandrijving op de achterwielen. Eerst dreef bij de Single Motor een andere elektromotor de voorwielen aan. De komst van de nieuwe elektromotoren en grotere batterijpakketten moeten de C40 een betere EV maken dan hij sinds zijn komst in 2021 al was. De Single Motor is er nu ook nog eens als Extended Range. Zo’n versie hebben wij nu, in de kleur Fjord Blue.

We hebben de XC40 P8 tijdens de duurtest leren kennen als een fijne en vooral rappe EV, maar zuinig was hij niet. Dat moet met de nieuwe elektromotoren beter gaan. De C40 Recharge reden we afgelopen zomer in dezelfde uitvoering als onze nieuwe duurtester en toen zagen we al dat de huidige EV’s van Volvo flink zuiniger zijn. De update voor 2023 pakte dus goed uit. Dan is er nog de achterwielaandrijving. Om goed te kunnen beoordelen hoe anders de auto nu rijdt, vergelijken we onze achterwiel­aangedreven C40 met een voorwielaangedreven versie en dan kunnen we meteen het verschil in verbruik vaststellen.

480 kilometer actieradius in eerste periode

We hebben in de eerste weken de praktijk­range al zien opschuiven naar 480 kilo­meter en beter. Bij rustig rijden zien we het verbruik volgens de boordcomputer dalen naar onder de 17 kWh/100 kilometer. Opmerkelijk is de keuze van Volvo voor M+S-vierseizoenenbanden. Dat betekent dat als we in de winter met deze Volvo-duurtester naar Zweden willen, we niet hoeven te wisselen. Op normale zomer­banden zou het verbruik echter nog beter kunnen zijn. Dat gaan we eens uitproberen. Een buitenlandse trip staat ook op het programma, net als een vergelijkende test, en die gaan we doen binnen de duurtestgarage. Een andere elektrische SUV die een update kreeg, maakt ook deel uit van onze vloot, de Mustang Mach E. Begin volgend jaar zie je in een test hoe die zich tot deze C40 Recharge verhoudt.

Signalement

Merk Volvo
Model C40 Recharge Extended Range Ultimate
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 59.330

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 185 kW / 252 pk
Maximaal koppel 420 Nm
Accu capaciteit (bruto) 82 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.440 mm / 1.873 mm / 1.596 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.995 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden voor235/50R19Prijzen
Banden achter255/45R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,3 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 581 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum