Volvo C30 1.6D Drive (2009)
Zuinige Zweed
Kort nadat Volvo de Drive-uitvoering van de C30 introduceerde, lanceerden de Zweden al de tweede generatie, die onder andere is voorzien van een start-/stopsysteem. Wij reden de nieuwste C30 Drive.
Net als bij de voorgaande uitvoering zijn er bij de nieuwe Drive tal van aerodynamische wijzigingen doorgevoerd, zoals een gesloten grille, wielen met een speciaal design en een windgeleider in de bodemplaat. Daarnaast prijkt op de achterkant een achterspoiler, is het onderstel een centimeter verlaagd en staat de groene Volvo op speciale Michelins met een lagere rolweerstand. Maar bij de nieuwe generatie van de C30 Drive is er meer gebeurd. Zo is die voorzien van een start-/stopsysteem en een zogenaamde 'regeneratieve oplaadvoorziening'.
Achter die technische term gaat een systeem schuil dat de accu oplaadt met de bewegingsenergie die vrijkomt zodra je het gaspedaal loslaten de auto laat uitrollen. Dat moet volgens de fabrikant goed zijn voor een besparing van twee à drie procent. Het andere nieuwtje is de toepassing van een start-/stopsysteem. Zodra je stil staat, de bak in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen, wordt de motor uitgeschakeld om vervolgens weer aan te slaan zodra je deze handeling in omgekeerde volgorde doet.
Het werkt bij de door ons gereden C30 prima, want de motor slaat snel weer aan. Bovendien gaan zaken als de airco op stand-by om brandstof te besparen; pas als de temperatuur oploopt, gaat hij er weer vol tegenaan. Een tweede accu zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de radio gewoon aanblijft, zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij de accu leeg trekt. Het enige minpuntje van dit soort systemen is dat je er in het Nederlandse verkeer in de praktijk weinig aan hebt, omdat je vaak simpelweg niet lang genoeg stilstaat om tot een substantiële besparing te komen.
Stukje zuiniger
Tijdens onze testrit realiseerden we met de C30 Drive een gemiddeld verbruik van 4,8 liter op 100 km, waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we niet veel hebben stilgestaan en het start-/stopsysteem dus weinig actief is geweest. Boven de dertig graden en beneden het vriespunt werkt het sowieso niet. Volgens de fabrikant moet de C30 goed zijn voor een gemiddeld verbruik van slechts 3,9 liter op 100 km, 0,6 liter zuiniger dan de al bekende Drive zonder start-/stopsysteem.
In dat opzicht is de kleine meerprijs voor het systeem te billijken. Wat rijden betreft kun je goed merken dat de C30 Drive op een verlaagd onderstel staat, want hij reageert een tikje stoterig op korte oneffenheden. Gelukkig maken de als altijd sublieme Volvo-stoelen weer een hoop goed. En hoewel de Michelins Energy Saver wat minder grip bieden dan conventionele banden is de wegligging prima voor elkaar. De besturing is direct genoeg, alleen jammer van het goedkope leer waarmee het stuur is bekleed. Het voelt aan als zeemleer en bij onze verse testauto zitten de eerste beschadigingen er al in.
Met de 109 pk sterke 1,6-liter diesel is de C30 prima bediend. Bij het wegrijden moet je behoorlijk gas geven om de turbo op stoom te krijgen, maar boven 1.800 tpm krijg je niet snel meer het gevoel iets tekort te komen. Pijnloos sparen dus met deze nieuwe Drive-generatie. Met een uitstoot van 104 gram CO2 per kilometer scoort de C30 een A-label en komt die in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20 procent.
- +Prettige, voldoende krachtige diesel
- +Uiterst laag brandstofverbruik
- -Onderstel hard en rumoerig
- -Bekleding stuurwiel deugt niet
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C30 1.6D DRIVe Start/Stop |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.825 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.252 mm / 1.782 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.256 kg |
Laadvermogen | 524 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 3,9 l/100km (fabrieksopgave: 3,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.