Volvo 850 GLT E2 – 1993 – 316.176 km - Klokje rond
Klokgave klassieker
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een auto kopen voor €550 . Niet iedereen durft dat aan. Toch ging Thijs Martin in 2012 het avontuur aan en kocht deze Volvo 850 met toen ruim twee ton op de klok. Ondertussen staat de teller op 316.176 km. Hij krijgt alle liefde van zijn baasje en is goeddeels dealeronderhouden. Werpt dit zijn vruchten af?
Volvo rijden is met de paplepel ingegeven bij Thijs Martin. “Mijn hele familie rijdt Volvo. Het is al begonnen bij mijn opa die een Amazon reed.” Opa Kees (90), die ook aanwezig is bij de keuring, rijdt nu in een Volvo 940. Vóór deze 850 reed Thijs een andere 850. Hij wist dus ongeveer wel wat hij kon verwachten. “Ik kon deze 850 voor een spotprijs overnemen van iemand uit Zoetermeer waarvan de moeder was overleden. De auto zou altijd binnen hebben gestaan. Opa ging mee naar de proefrit en we waren vastbesloten eerst maar eens een rondje te rijden en ons niet blind te staren op de belachelijk lage prijs. Boven alle verwachtingen reed deze 850 tien keer zo goed als de 850 die ik al had! Zonder verdere inspectie heb ik de auto meteen meegenomen.” Thijs kocht de Volvo met in zijn achterhoofd dat de auto binnen een paar jaar wegenbelasting vrij zou worden. Helaas ging die vlieger niet op want in 2014 werd de oldtimerregeling gewijzigd waardoor oldtimers pas een vrijstelling kregen wanneer ze, in plaats van 25 jaar, 40 jaar of ouder waren.
Binnenslaper
Toch besloot hij de Volvo te houden. “Mijn vrouw en kinderen kunnen de auto erg waarderen, in tegenstelling tot sommige familieleden en kennissen die het maar een ‘lor hok’ vinden.” In het dagelijks leven is Thijs business controller bij een bedrijf dat industriële deuren maakt. Daar geeft hij leiding aan een team van vier mensen. “Ik kan altijd op de fiets naar mijn werk en vakanties doen we evenmin met de 850. Mijn schoonouders hebben een camper die we kunnen lenen. We rijden als gezin eigenlijk maar weinig met de auto. Boven de 5.000 kilometer per jaar komen we niet uit.”
Niet alleen bij de vorige eigenaar stond de Volvo binnen. Bij Thijs slaapt de 850 eveneens altijd onder een dak. “Mijn garage heeft zelfs vloerverwarming die altijd op 16 graden Celsius staat”, lacht Thijs. Keurmeester Joep Schuurman, die overigens na zijn proefrit overweldigend positief is, kan duidelijk zien dat deze Volvo zijn nachten binnen doorbrengt. “De leidingen aan de onderkant van de auto zien er nog als nieuw uit. Normaal gesproken zouden die al lang zijn aangetast of weggeroest. Het is maar goed ook dat deze 850 binnen slaapt. Want als je iets moet vervangen, dan zijn de levertijden aanzienlijk. Als er al onderdelen te krijgen zijn.” Thijs herkent dit beeld. Zo moest hij twee maanden wachten voordat zijn wiellager kon worden vervangen en duurde de levering van een nieuwe dakstrip zomaar vier maanden.
Krenten in de pap
Elk jaar laat Thijs netjes zijn Volvo onderhouden bij de dealer. “Die haalt hem thuis voor de deur op en brengt hem na de beurt weer terug. Ik laat de dealer bepalen wat er aan onderhoud moet gebeuren dus hij zou alle nodige aandacht moeten krijgen.” Zelf doet hij niets aan zijn Volvo. “De motorkap blijft bij mij gesloten, want ik peil zelfs geen olie.” Volgens Thijs zijn de monteurs van de dealer altijd blij dat ze aan zijn 850 morgen werken. Het zouden de krenten in de pap zijn. “Ik laat zoveel mogelijk origineel, het moet geen kermisattractie worden.”
Dat er altijd zo goed voor de Volvo gezorgd is, werpt zijn vruchten af. “Los van het meeste rubberwerk dat na dertig jaar gewoon uitdroogt, en een kleine koelvloeistoflekkage, is deze 850 in ontzettend goede staat”, aldus Joep. Toch gaat de Volvo niet naar het museum, wat Thijs betreft. “Ik blijf er lekker in doorrijden en hem koesteren want de aanschafwaarde zit er al vijfentwintig keer in. Met de wetenschap hoe goed hij eigenlijk is, doe ik hem niet meer weg!”
Eigenaar Volvo 850
Naam: Thijs Martin
Bouwjaar: 1984
Woonplaats: Alkmaar
Beroep: Business controller
Eerste auto: Suzuki Swift
Vorige auto: Volvo 850
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Een airco.”
Wat is je langste reis met de auto? “Saint-Tropez.”
Wat mankeert eraan?
- Auto trekt naar rechts
- De remmen piepen
- De cruisecontrol werkt niet zoals het hoort (soms wel, soms niet)
- Er lekt koelvloeistof op de aansluitingen van de radiateur en het thermostaathuis
- De stofkappen op de ontluchtingsnippels van beide rechter remklauwen missen
- De band rechtsvoor is aan de buitenzijdes versleten door rijden met een te lage spanning
- Vrijwel al het rubberwerk onder de auto is uitgedroogd en gescheurd
- Beide voorste dorpels hebben schade door verkeerd opkrikken
- De bumpstops achter zijn vergaan
Onderhoudshistorie Volvo 850
- Juni 2024: sierlijst vervangen €241
- Maart 2024: apk plus beurt, interieurfilter, uitlijnen €563
- Maart 2023: handremkabels vervangen €594
- Februari 2023: apk plus beurt, bougies vervangen, luchtfilter, interieurfilter, bakolie €798
- Maart 2022: apk plus beurt, interieurfilter, sierlijst vervangen, voorwielnaaf vervangen, steekas rechtsvoor demonteren/monteren €1.339
- September 2021: voorruit vervangen, verzekeringswerk €265
- Maart 2021: apk plus beurt, remvloeistof vervangen, glas buitenspiegel vervangen, buitenste spoorstangarm vervangen €631
- Januari 2020: apk plus beurt, accu vervangen, ruitenwisserbladen vervangen €557
- Maart 2019: apk plus beurt, remvloeistof ververst onder garantie, distributieriem vervangen €700
- Maart 2018: apk plus beurt, remvloeistof ververst, ruitenwisserbladen vervangen, verbinding stabilisatorstang €634
- Maart 2017: apk plus beurt, brandstoffilter ververst, carterventilatieslang onder garantie vervangen €325
- December 2016: tandwiel kilometerteller €22
- Maart 2016: apk, kentekenplaatverlichting €39
- Juni 2015: accu vervangen €110
- Maart 2015: apk plus beurt, remvloeistof verversen, hulpaggregatenriem vervangen €500
- Januari 2014: apk, bougies vervangen €164
- December 2013: bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen €270
- Oktober 2013: remschijven achter vervangen €223
- April 2013: lakstift €11
- Maart 2013: apk plus beurt, remslang, blokken en schijven voor vervangen, stabilisatorstang vervangen, bevestiging uitlaatsysteem vervangen, spoorstangarm vervangen, remvloeistof ververst €1.043
- November 2012: diagnose gesteld en nokkenassensor vervangen €324
- Juli 2012: Olielekkage oliepomp opgelost, voorbanden vervangen €532
- Maart 2012: apk plus beurt, bougies vervangen, remblokken achter vervangen, remvloeistof ververst, krukaskeerring vervangen €882
- Maart 2010: apk, balg stuurkogel gerepareerd, €90
- Maart 2009: apk plus beurt, €355
- Januari 1997: 60.000 km: apk plus beurt, 376 gulden
- Maart 1996: voorwielnaven vervangen, 222 gulden
- Februari 1996: 42.000 km: apk plus beurt, 470 gulden
- December 1995: motor tankklep vervangen, 90 gulden
- Augustus 1995: voorruitreparatie, 195 gulden
- Januari 1995: motorolie ververst, 94 gulden
- Januari 1994: beurt na 15.000 km, 269 gulden
De mening van Carrec Technocenter:
“Deze Volvo 850 krijgt twee duimen omhoog. Hier is duidelijk goed voor gezorgd en het is daarom waarschijnlijk een van de beste exemplaren die er nog rond rijden. Ik heb ze zelden in deze conditie mogen zien, erg leuk!”
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | 850 GLT 2.5i 20V |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.013 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.660 mm / 1.760 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.341 kg |
Laadvermogen | 499 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 670 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.