Volkswagen T4 Westfalia California - 1991 - 420.968 km - Camper op de brug
‘Alles aan onze camper is origineel’
21 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Volkswagen T4 Westfalia California op de brug geeft je niet meteen de indruk dat je met een klassieker te maken hebt. Maar de tijd vliegt, en dat geldt zeker voor de leeftijd én de kilometerstand van deze iconische camper. De California stamt helemaal uit 1991 en heeft in die tijd diverse eigenaren al dik vier ton aan plezierkilometers gebracht. Dat geldt ook voor het gezin Melchers uit Friesland: “We gaan weg zodra de agenda het toelaat!”
Instappen en wegwezen
Ruurd en Tineke Melchers zijn raskampeerders, dus toen de portemonnee het een kleine tien jaar enigszins toeliet, gingen zij op zoek naar een camper om kampeeravonturen mee te beleven. Ruurd: “Ik ben opgegroeid met kamperen. Dat ging vroeger vaak met een caravan en mijn ouders kochten op een gegeven moment een VW T3 Westfalia met een hefdak. Zodra ik zelf de leeftijd had om eropuit te gaan, was de tent het aangewezen onderdak. Maar voor ons als jong stel kwam de camperwens al gauw op de agenda. Het gemak van ‘instappen en wegwezen’ is daarmee natuurlijk altijd aanwezig.” Met de T3 nog vers in het geheugen, was het logisch dat Ruurd en Tineke op zoek gingen naar een buscamper uit de Volkswagen-stal. “Deze camper, een Volkswagen T4, zagen we langs de kant van de weg staan met een bordje ‘te koop’ erop” vertelt Ruurd. “Daar zijn we toen gaan kijken. Het was precies wat we zochten, maar met de prijs kwamen we er niet uit. Na die eerste bezichtiging kregen we de smaak te pakken en gingen we met regelmaat op stap om andere campers te bekijken. Maar ja, telkens bleek weer dat geen ander exemplaar aan die eerste T4 kon tippen. Dus gingen we terug! Gelukkig was hij nog niet verkocht en na een tweede ronde onderhandelen konden we ons de eigenaren noemen van een mooie, originele T4 Westfalia California!”Sinds de aanschaf heeft de camper niet stilgestaan: de Melchers gaan er regelmatig mee op stap, het liefst richting Duitsland en, als er even wat meer tijd is, naar Oostenrijk. Tineke: “We kunnen de camper onder de carport naast het huis parkeren, dat maakt de drempel laag om hem snel mee te pakken. Voor weekendjes, maar natuurlijk ook voor de zomervakanties. Inmiddels hebben we een zoontje van zes en voor hem is de camper écht een onderdeel van ons gezin. Hij is er minstens zo gek op als wij en hij heeft onder het hefdak helemaal zijn eigen domein.” Voor de jongste wordt er af en toe ook een camping aangedaan, fijn vanwege de extra faciliteiten en om wat extra ruimte te creëren is de camper uitgebreid met een tent. Voor de kortere tripjes maken de Melchers het liefst gebruik van camperplaatsen en verplaatsen ze zich van plek naar plek. Ruurd vertelt: “Duitsland is echt ingericht op campers, dat merk je aan alles. De camperplaatsen zijn meestal heel schoon en fris en je vind ze inmiddels op de mooiste plekken. Zo stonden we een tijdje geleden pal aan de Moezel, dan zie je de schepen voor je neus voorbijgaan. Prachtig natuurlijk, helemaal voor onze zoon.”
Voldoende ruimte
De ruimte die de T4 biedt, is ook met de kleine Melchers erbij nog steeds voldoende. De VW hoeft dus niet weg. Afscheid nemen van zo’n gezinslid doe je ook niet zomaar, want de Melchers zijn er behoorlijk aan gehecht. Ruurd: “We zijn enorm gelukkig met deze camper. Het enige dat we echt missen is een airco tijdens lange, zomerse ritten. We vinden het belangrijk dat deze T4 zo origineel mogelijk blijft. Je ziet heel vaak dat mensen er op eigen houtje zaken aan gaan veranderen, zeker naarmate een camper ouder wordt en meer eigenaren heeft versleten. Deze bus is in 2004 geïmporteerd naar Nederland en de laatste eigenaar was een handelaar, dus we hebben geen idee hoeveel eigenaren er eerder mee op reis zijn geweest. Wel hebben ze één ding gemeen: het waren geen rommelaars, want het interieur is nog volledig origineel. Voor ons is het een uitdaging om alles zo te houden. We hebben hoezen over de stoelen en banken gedaan, om de bekleding goed te houden, terwijl een stukje tapijt de originele vloer beschermt.” Soms lopen ze tegen uitdagingen aan. Zoals laatst, toen het elektronische deel van de koelkast defect was. “Dat was schrikken, want een nieuwe, originele Westfalia-koelkast kost zomaar € 1.500! Gelukkig vonden we een handige specialist die de elektronica kon repareren. Dat is ook meteen het voordeel van zo’n VW: er zijn er veel van verkocht en er zijn volop specialisten en liefhebbers die er het nodige van weten. Ook onderdelen voor de bus zijn nog ruimschoots verkrijgbaar. Net als de specifieke Westfalia-onderdelen, alleen betaal je daar de hoofdprijs voor..” Tineke deelt met Ruurd de liefde voor origineel, maar tegelijkertijd is zij degene die soms heel kleine, maar waardevolle aanpassingen bedenkt. Zo werd een klepje voor de walstroom handig voorzien van kleine magneetjes, zodat hij niet kleppert tijdens het rijden. Een gescheurd spatscherm bij het achterwiel werd vakkundig gelijmd. “Zelfs de originele stickers zitten er rondom de bus nog op en dat willen we graag zou houden. Ze zijn alleen verkleurd, dus de vraag is nu: willen we ze vervangen door verse exemplaren, of laten we ze zo? Je mag ook best zien dat onze camper al op leeftijd is, daar is niets mis mee.” De T4 mag dan al op leeftijd zijn én de nodige ervaring aan kilometers hebben, je ziet het er zeker in het interieur nauwelijks aan af. Maar de tand des tijds begint hoe dan ook te knagen – aan het plaatwerk van de bus zelfs. Ruurd: “Dat begint het zwakke punt te worden. We doen er alles aan om roest meteen de kop in te drukken, door elk plekje dat we zien te behandelen met Owatrol en door roestgevoelige delen, zoals de randen van de wielkasten, goed schoon te houden. Dat helpt zeker, maar wel tijdelijk. Binnenkort wordt de roest op een aantal plekken professioneel aangepakt, zodat we nog langer kunnen genieten van de California.”
Kampeerdromen
Ook de techniek van zo’n T4 komt inmiddels met regelmaat aan de beurt. Zo’n VW is natuurlijk niet gebouwd voor de eeuwigheid, hoe goed ze ook bekendstaan. De Melchers sturen hem daarom trouw naar de garage voor onderhoud. Ruurd: “De eerste twee jaar hadden we te maken met een lekke brandstofpomp. Er viel wel mee te rijden, maar we hadden weinig vermogen en een warme motor starten was niet te doen. Tijdens onze eerste echte vakantie, naar Oostenrijk, stonden we dan ook regelmatig langer stil dan gepland bij een tussenstop. Die pomp is vervangen en daarmee was de motor in één klap weer bij de les. Ook de versnellingsbak heeft plaats moeten maken voor een ander exemplaar, net als de hulpcilinder van de koppeling. De motor schijnt al in Duitsland eens te zijn vervangen, maar daarover staat niets op papier. Het enige dat ik weet, is dat hij nu prima draait. Wat het onderhoud betreft merken we inmiddels dat niet iedere monteur meer uit de voeten kan met de al wat oudere techniek. Dat is iets om rekening mee te houden; een goede monteur die ook een liefhebber is van dit soort busjes, is goud waard. En zelf een beetje meedenken en de techniek in de gaten houden kan evenmin kwaad. Dan kan zeker zo’n oude T4 nog heel lang mee.”Over lang genieten gesproken: kampeerdromen zijn er nog genoeg voor de familie. “We zouden heel graag nog eens naar Scandinavië gaan, of wat dieper naar het zuiden, Italië in. Er is in Europa nog heel veel te zien, maar langer dan zo’n tweeënhalve week weg is gezien ons werk niet te doen. Misschien dat we in de toekomst eens een langere reis gaan maken. Met deze camper natuurlijk als het even kan. Ooit komt de tijd dat we hem moeten vervangen, dan wordt het zonder twijfel weer een campervan, dat past heel goed bij ons, maar dan moderner, met airco natuurlijk en een beetje meer vermogen voor in de bergen.” En hoe lang die wissel nog duurt? Dat is mede afhankelijk van Tim de Leeuw, die als camperkoning van Carrec Technocenter al staat te trappelen om deze T4 aan zijn kritische blik te onderwerpen. Na een proefrit en een uitgebreide keuring zien we in elk geval een glimlach op zijn gezicht verschijnen én een voorzichtige duim omhoog. Want hoewel er heus wat zaken de fiksen zijn, zoals rubbers, een lekke uitlaat en hier en daar toch ook wat roest, luidt het oordeel van Tim dat deze Volkswagen zijn laatste vakantiekilometers nog niet heeft gemaakt. Zeker als de Melchers met Tims beroemde lijstje naar de garage gaan. Dat levert ook gelukkige gezichten op van Tineke en Ruurd. Die tellen tevreden nog wat kilometers bij hun T4, op weg naar huis richting het Friese platteland.
De eigenaars
Naam: Ruurd en Tineke Melchers
Bouwjaren eigenaars: 1988 en 1987
Beroepen: Persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg en Verzorgende IG ouderenzorg
Met deze camper geweest in: Diverse landen, verste bestemming was Oostenrijk
Volgende bestemming Scandinavië en Italië, waar het mooi weer is
Eerste camper Deze VW T4 Westfalia California
Droomcamper Buscamper met wat meer leef en staruimte, bij voorkeur met een hefdak vanaf fabriek
Onderhoudshistorie
Er is geïnvesteerd in drie grote reparaties: een grote onderhoudsbeurt bij aankoop, de brandstofpomp is vervangen en er is een gereviseerde transmissie gemonteerd, bij elkaar ter waarde van circa € 3.300. Hiernaast regulier onderhoud en reviseren/vervangen Westfalia-onderdelen.
Wat mankeert er aan de Volkswagen T4?
Veel motorgeluid en trilling aanwezig in de bus.Schokdempers zijn erg slap.Lakwerk is slecht, som met roest onder de lak.Ruitenwisserarm is verbogen en de sproeiers zijn niet goed afgesteld.Stuurpomp lijkt wat olie te zweten.Kleppendeksel, brandstofpomp en andere delen van de motor lekken/zweten ook.Diverse slangen zijn aangetast door ouderdom.Aen aantal koelslangen is aangetast zijn door olie.Meerdere loshangende kabels en slangen rondom de motor. Met name aan de voorkant.Achterste kachel is afgekoppeld.Uitlaat is doorgeroest bij verbindingsstuk.Minimale speling op de binnenste stuurkogel rechtsvoor.Rubbers van de schokdemperbevestiging en stabilisator-verbindingsstangen zijn vergaan en kapot.Remslangen vóór vertonen droogtescheurtjes en de wartels zijn verroest.Banden zijn oud (2016). Verder wel in orde.Hoesjes van de bovenste fuseekogels voor zijn vergaan.
De mening van Carrec Technocenter
“Dit is helemaal geen verkeerde camper, zeker gezien de leeftijd en kilometerstand. Wel is de motor van 78 pk niet krachtig genoeg om lekker met het verkeer te kunnen meekomen en hij is ook erg luidruchtig. Een lekke uitlaat helpt daarbij ook niet echt mee. Ik zie zeker een hoop tekenen van onderhoud, want zowel mechanisch als cosmetisch krijgt deze T4 zeker de nodige aandacht. Tijdens de inspectie viel me wel op dat er weinig aandacht is geweest voor de ophanging en dat komt de rijeigenschappen niet ten goede. Ook valt op dat er hier en daar wat roest is te vinden, al dan niet verborgen door een nieuw laagje verf. Maar de camper is wel een duimpje waard, het is al met al een mooie prestatie dat hij al zo lang meegaat. Ik denk dat de camper met het juiste onderhoud nog wel een paar jaar vooruit kan.”
Technische gegevens
Motor: 5-cil. diesel
Cilinderinhoud: 2.370 cc
Max. vermogen: 57 kW/78 pk
Max. koppel: 164 Nm
Topsnelheid: 130 km/h
Aandrijving: voorwielen
Aantal versnellingen: 5
Brandstof: diesel
Tankinhoud: 80 liter
Brandstofverbruik: 10,0 l/100 km gemiddeld
Banden: 195/70R15C
Leeggewicht: 1963 kg
Max laadvermogen: 627 kg
Aantal zitplaatsen: 4
Afmetingen (l/b/h): 4.65 x 1.84 x 1.99
Gekocht voor: € 6.500
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen California 6.1 Ocean Edition 150pk DSG Automaat | LED Koplampen | Luifel |
- 2023
- 60.552 km

Volkswagen California Ocean 2.0 TDI 204 PK - TREKHAAK - LUIFEL - CARPLAY - FULL LED -
- 2016
- 118.493 km

Volkswagen California Ocean 1.5 eHybrid 180 Kw / 245 pk DSG 4Motion De nieuwe California 723257
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.