AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Scirocco R - Op de Rollenbank

Hoge verwachtingen

36 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 30 2022
AutoWeek 30 2022

Je leest het in AutoWeek 30 2022

Een Volkswagen Scirocco zagen we nog niet eerder in deze rubriek. In feite is het een Golf V maar dan als coupé. De Scirocco R is echter andere koek. Want een 265-pk viercilinder in combinatie met voorwielaandrijving vind je niet in een Golf. Bovendien levert de motor volgens rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven standaard ‘doorgaans flink meer dan minder vermogen’. Wat jammer dat we nu juist de Scirocco van Stephan Leever treffen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Scirocco 2.0 TSI R
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.937

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 195 kW / 265 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.256 mm / 1.810 mm / 1.404 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.319 kg
Laadvermogen 451 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Lezersreacties (36) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
haton
haton
  • 16
Dat was een VW die er zowaar goed uit zag.
Ach ja, das war einmal.
Wout2b
Wout2b
  • 3
En had je nog iets zinvols te melden ook?
MCW 84
MCW 84
  • 11
En had je nog iets zinvols te melden ook?

Het is toch wat als iemand zijn mening over 'jouw' merk zo persoonlijk neemt..
Quantum
Quantum
  • 2
Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Leuke auto om te zien. Dat zouden ze vaker mogen doen, maar helaas een uitzondering op de regel.
Kevertje
Kevertje
  • 4
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Samen met de New Beetle, heel misschien nog ergens de vorige gen Toureg en uiteraard de Phaeton waren dit originele VW modellen, waar je nog kon van wegdromen. Na het hele uitstoot-debacle is VW nooit meer hetzelfde bedrijf geworden. De afwerking en kwaliteit zijn ook door een bepaald niveau gezakt, ze leken soms wel het nieuwe Opel of Ford, terwijl zowat alle VAG-satelieten veel leukere auto's hadden. Kortom de verkeerde auto's, ondermaatse 3 cylinder motoren en totaal verknoeide modellen (wie haalt het bv. in het hoofd om een zeer zware auto zoals de Sharan met een 1400 uit te rusten?).
MCW 84
MCW 84
  • 2
Vergeet de Passat CC niet. Schitterende auto.
Wout2b
Wout2b
  • 5
Die pk's zullen het verschil niet maken. Ik wens de eigenaar nog veel plezier met zijn auto ?
DFC
DFC
  • 2
Leuker dan de Golf ...
Massa leeg : 1319 ?
Biancospino
Biancospino
  • 4
Vindt u dat weinig? De Golf 1 GTI woog nog geen 850 kg.
Who Cares
Who Cares
  • 0
Tip voor de eigenaar. Ik had het zelfde met mijn Leon cupra 1p.
De Divertor valve eens vervangen door een GFB DV+ en eventueel de carter ventilatie vernieuwen. Dat zijn de meest voorkomende onderdelen die boostleak veroorzaken. Kost gelukkig niet zo heel veel ? Bij mij was het probleem hierna opgelost. Mooie velgen trouwens! ?
En dan nog voor Autoweek zelf. Een golf 6 r cabrio is een 265pk golf met voorwiel aandrijving.
RS2
RS2
  • 0
een boeiende verschijning... ooit overwogen om hem te leasen, de C30 won het destijds... qua rijeigenschappen.
Ik zou er eens bp ultimate in gooien.. doet wonderen qua vermogen... een wereld van verschil bij mijn verbrandingsmotoren ivm ron 95
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Niet schokkend veel minder vermogen.
Denk Idd ook de bypass.
Ghisbert geeft al duidelijk aan dat hij niet zijn volledige turbodruk haalt, dus dan is het zeer zeker geen brandstof dingetje.
Overigens vrij simpel op te lossen.
Zou ik zeker doen.
Ford R
Ford R
  • 7
Diesel?? Ben je echt zo dom?
Gert2007
Gert2007
  • 1
Is dit nou zo'n sjoemeldiesel?

Serieus??
LaRo4ever
LaRo4ever
  • 2
Volgens mij is het algemeen bekend dat een open luchtfilter z’n lucht van buiten moet krijgen, nu moet hij het uit de hete motorruimte slurpen wat maar zo een afname ipv vermogens toename geeft.
De meeste VW motoren halen hun specificaties al op Euro95, dus betere benzine is altijd goed maar (bij VW) niet noodzakelijk om het fabrieks vermogen te halen.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Als je goed kijkt is het luchtfilter wel af geschermd van de rest, dus dat lijkt me wel in orde.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Valt wat tegen voor een VW die altijd meer heeft dan fabrieksopgave. Dit zijn de specs van een gewone GTi
Who Cares
Who Cares
  • 2
Had het zelfde probleem met mijn Leon Cupra. Volgens mij is de divertor valve lek. Gewoon vervangen voor een GFB DV+ en ook gelijk de carter ontluchting mee vervangen. Deze gaan vaak stuk op de 2.0 tfsi. Kosten gelukkig niet zo heel veel. Mooie auto en vooral die oz'jes staan prachtig ?
265pk uit een vier cilinder met voorwiel aandrijving vind je trouwens in een Golf 6 r cabrio.
Erwin 1402253
Erwin 1402253
  • 2
Misschien is de soundbox stuk. Die levert kwa beleving ook zeker 30 pk.
Alias Bjorn
Alias Bjorn
  • 3
Blijft natuurlijk VAG rommel, daar kan je niet veel van verwachten.
Zo'n hot air intake helpt ook niet mee.
Teknomix
Teknomix
  • 0
Moet toch lukken dat deze zijn specs niet haalt. Deze motoren geven normaal zelfs iets meer vermogen dan opgeven hahahaha.
Gert2007
Gert2007
  • 0
Zonde, zou eerst die rare luchtfilter eruit gooien die doet op die plek niks anders dan warme lucht zuigen.
Zeker in orde maken en daarna naar de tuner en nog een keertje terug naar de rollerbank.
Petrolhead73
Petrolhead73
  • 0
Ik zou er toch zeker naar laten kijken als ik hem was.
Mijn GR Yaris had fabriek-af specs 260pk maar had daadwerkelijk 280pk op de dyno.
En inmiddels 360pk na een stage 2 upgrade.
Hendrikus
Hendrikus
  • 0
Leuke auto hoor, maar als je graag van je geld af wil moet je vooral zo'n auto kopen.
Heeft nu al niet meer het vermogen wat ie zou moeten hebben, dat beloofd weinig goeds. De kwaliteit van VW kennende zou ik hem maar snel verkopen zolang het nog een beetje rijd...
M A Kloezeman
M A Kloezeman
  • 1
Las net nog iets over caddy in aw 28 met meer dan 750.000 km op de rollenbank getuned van 75 pk naar ..
op de rollenbank 183 pk, liep als een zonnetje. Gewoon afgunst jegens vw van lui die dit niet kunnen verkroppen, zielig!

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.