Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion (2009)
Zuinigheidskampioen
Bij de nieuweling is de 105 pk sterke 1,9-liter pompverstuiverdiesel vervangen door een veel modernere 2,0-litermotor met commonrail-inspuiting. Het nieuwe blok is 5 pk sterker, maar belangrijker is dat de rust aan boord er flink op vooruit is gegaan. De pompverstuiver was zoals bekend een behoorlijke herrieschopper, terwijl de nieuwe motor z'n werk lekker rustig verricht. Ook heeft de Passat Bluemotion nu standaard een start-/stopsysteem, waardoor de CO2-uitstoot daalt van 137 naar 129 gram per kilometer.
In de praktijk werkt het systeem goed; zet de bak in vrij en de motor slaat af, en zodra je het koppelingspedaal aanraakt, slaat de motor meteen weer aan. Helaas werkt de elektronische handrem wat traag. De Passat heeft een vijfversnellingsbak met lange verzetten, zodat de motor op kruissnelheid minder toeren draait. Voor wie moeite heeft het ideale schakelmoment te vinden, is er een schakelindicator aan boord. Er verschijnt een pijl in het schermpje tussen de tellers en de VW laat ook nog met een cijfer zien naar welk verzet je moet schakelen. Volg de pijltjes en je zit altijd in het ideale toerengebied. Het is opvallend hoe vroeg deze adviseur je laat opschakelen; zodra de toerentellernaald boven de 2.400 tpm klimt, moet je al een versnelling omhoog, zodat je al bij 50 km/h in 'vijf' zit. Dat gaat soms wat tegen je gevoel in, maar keer op keer blijkt dat de motor zich 'op koppel' redt.
Vooral erg zuinig
Wie een auto als deze aanschaft, hoeft niet te rekenen op wereldschokkende prestaties. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h gaat in 12,2 seconden. Maar goed, het gaat bij de Bluemotion vooral om het brandstofverbruik. De fabrieksopgave ziet er al prima uit. Volgens VW verbruikt de Passat Bluemotion niet meer dan 4,9 liter per 100 kilometer. Let wel, we hebben het hier over een volwassen middenklasser met ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage, dus zo'n cijfer zou indrukwekkend zijn. Het gemiddelde verbruik in onze testperiode kwam uit op 5,4 liter per honderd kilometer. Met eenbetere beheersing van de rechtervoet moet het zeker nog beter kunnen, maar ook dit is al een prima score voor een dergelijke auto!
Het weggedrag van de Volkswagen is wat saai, al is de term 'veilig' wellicht eerlijker. De Passat stuurt wat afstandelijk en zwaar en ook de vering en demping voelen niet zo alert aan. De auto helt ook al snel wat over. Aan de andere kant: voor ontspannende snelwegkilometers voldoet de Passat uitstekend. Voor een uitdagend potje raggen wordt deze zuinigheidskampioen waarschijnlijk toch niet vaakingezet. Dit is een verantwoorde auto waarmee vertegenwoordigers over glad geasfalteerde wegen stad en land afrijden, een gezinskar die vooral praktisch en ruim moet zijn om ladingen boodschappen, huisraad en kinderen mee te kunnen vervoeren.
In dat licht bezien is de Passat Variant een fijne reispartner. Bestuurder en passagiers hebben voldoende ruimte tot hun beschikking en dan is er nog voldoende ruimte over voor spullen. Standaard is het bagagecompartiment 603 liter groot en met de achterbank neer slikt de Passat liefst 1.731 liter!
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 2.0 TDI 110pk BlueMotion Trendl. |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.774 mm / 1.820 mm / 1.517 mm |
Wielbasis | 2.709 mm |
Massa leeg | 1.443 kg |
Laadvermogen | 627 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 11,4 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze Volkswagen Passat R36 is een zakelijk kanon van voor de vermogensdevaluatie – In het Wild
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI – 2009 – 938.073 km - Klokje Rond
Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond
VW Passat 2.0 TDI 4Motion (2008 / 478.291 km) - Klokje Rond
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (66) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.