Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion (2009)

Zuinigheidskampioen

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion
Zo'n twee jaar na de eerste Passat Bluemotion acht Volkswagen het tijdvoor een update. De basisbeginselen bleven gelijk, dus zien we een verlaagde carrosserie, banden met verlaagde rolweerstand en verbeterde aerodynamica. Nieuw is de introductie van een commonrail-TDI-krachtbron.

Bij de nieuweling is de 105 pk sterke 1,9-liter pompverstuiverdiesel vervangen door een veel modernere 2,0-litermotor met commonrail-inspuiting. Het nieuwe blok is 5 pk sterker, maar belangrijker is dat de rust aan boord er flink op vooruit is gegaan. De pompverstuiver was zoals bekend een behoorlijke herrieschopper, terwijl de nieuwe motor z'n werk lekker rustig verricht. Ook heeft de Passat Bluemotion nu standaard een start-/stopsysteem, waardoor de CO2-uitstoot daalt van 137 naar 129 gram per kilometer.

In de praktijk werkt het systeem goed; zet de bak in vrij en de motor slaat af, en zodra je het koppelingspedaal aanraakt, slaat de motor meteen weer aan. Helaas werkt de elektronische handrem wat traag. De Passat heeft een vijfversnellingsbak met lange verzetten, zodat de motor op kruissnelheid minder toeren draait. Voor wie moeite heeft het ideale schakelmoment te vinden, is er een schakelindicator aan boord. Er verschijnt een pijl in het schermpje tussen de tellers en de VW laat ook nog met een cijfer zien naar welk verzet je moet schakelen. Volg de pijltjes en je zit altijd in het ideale toerengebied. Het is opvallend hoe vroeg deze adviseur je laat opschakelen; zodra de toerentellernaald boven de 2.400 tpm klimt, moet je al een versnelling omhoog, zodat je al bij 50 km/h in 'vijf' zit. Dat gaat soms wat tegen je gevoel in, maar keer op keer blijkt dat de motor zich 'op koppel' redt.

Vooral erg zuinig

Wie een auto als deze aanschaft, hoeft niet te rekenen op wereldschokkende prestaties. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h gaat in 12,2 seconden. Maar goed, het gaat bij de Bluemotion vooral om het brandstofverbruik. De fabrieksopgave ziet er al prima uit. Volgens VW verbruikt de Passat Bluemotion niet meer dan 4,9 liter per 100 kilometer. Let wel, we hebben het hier over een volwassen middenklasser met ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage, dus zo'n cijfer zou indrukwekkend zijn. Het gemiddelde verbruik in onze testperiode kwam uit op 5,4 liter per honderd kilometer. Met eenbetere beheersing van de rechtervoet moet het zeker nog beter kunnen, maar ook dit is al een prima score voor een dergelijke auto!

Het weggedrag van de Volkswagen is wat saai, al is de term 'veilig' wellicht eerlijker. De Passat stuurt wat afstandelijk en zwaar en ook de vering en demping voelen niet zo alert aan. De auto helt ook al snel wat over. Aan de andere kant: voor ontspannende snelwegkilometers voldoet de Passat uitstekend. Voor een uitdagend potje raggen wordt deze zuinigheidskampioen waarschijnlijk toch niet vaakingezet. Dit is een verantwoorde auto waarmee vertegenwoordigers over glad geasfalteerde wegen stad en land afrijden, een gezinskar die vooral praktisch en ruim moet zijn om ladingen boodschappen, huisraad en kinderen mee te kunnen vervoeren.

In dat licht bezien is de Passat Variant een fijne reispartner. Bestuurder en passagiers hebben voldoende ruimte tot hun beschikking en dan is er nog voldoende ruimte over voor spullen. Standaard is het bagagecompartiment 603 liter groot en met de achterbank neer slikt de Passat liefst 1.731 liter!

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 2.0 TDI 110pk BlueMotion Trendl.
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.774 mm / 1.820 mm / 1.517 mm
Wielbasis 2.709 mm
Massa leeg 1.443 kg
Laadvermogen 627 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 9,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 11,4 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum