Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI – 2009 – 938.073 km - Klokje Rond
Gaat deze 140 pk diesel de 1 miljoen halen?
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nog even doorrijden en de Volkswagen Passat van Christiaan Bondt doorbreekt de magische grens van een miljoen kilometers. De vraag is: gaat hij dat halen, of is de langloper uit Wolfsburg versleten?
Overgenomen uit de lease
Elk autoverhaal is weer anders. Neem Christiaan Bondt uit Aalten. Die belandde in 2011 in een leaseauto van twee jaar oud, afkomstig uit Duitsland met 170.000 km op de teller. Die aanzienlijke kilometerstand was in twee jaar tijd bereikt. Het betrof deze Volkswagen Passat Variant, met 2-liter turbodiesel en automaat. “Tja, ik had een auto van de zaak gekregen, alleen geen nieuwe. Maar wel een Highline uitvoering dus lekker compleet. Ik was er heel content mee”, blikt de Achterhoeker terug.
Drie jaar later, in 2014, stond de teller al op 350.000 kilometer. Tijd voor een nieuwe leaseauto zou je zeggen, maar Christiaan koos zijn eigen weg. “Ik besloot de Volkswagen over te nemen en te gaan rijden op basis van een kilometervergoeding. Want ik was een zeer tevreden Passat-rijder. Ik had alles wat ik nodig had en had bovendien vertrouwen in de techniek.”
Poolse grens
Zo gezegd, zo gedaan. Intussen ging Christiaan onverstoorbaar door met kilometers vreten. “Ik ben adviseur in de veeteeltsector. Ik adviseer boeren hoe ze hun grond moeten onderhouden en bemesten voor een mooi en goed grasland, want dat is direct van invloed op de melkopbrengst.” Dat doet Christiaan, eigen baas inmiddels, in heel Nederland boven de grote rivieren. Ook in het noordelijke deel van Duitsland, zelfs tot aan de Poolse grens toe, zitten klanten van Christiaan en die doet hij maandelijks aan. Dan begrijp je wel dat Bondt, Christiaan Bondt, een stationwagon op diesel rijdt. “Ik moet vaak spullen meenemen om aan klanten te laten zien. En een reiskoffer, want ik maak er dan een soort Duitse tournee van die een week in beslag neemt.”
Intussen is keurmeester Tim de Leeuw terug van de proefrit. De term ‘slijtagesporen’ krijgt een nieuwe dimensie als je het interieur van de Passat ziet. “Er zit zelfs een gat in de bekleding van het portier van de linkerelleboog van de berijder”, constateert Tim met een lach. Maar hij kan als geen ander hoofd- van bijzaken onderscheiden. “Kijk eens even naar die kilometerstand, indrukwekkend. Bijna negeneneenhalve ton en dat in ogenschouw genomen, rijdt de Passat nog best goed.”
Hoe zat Christiaan al die afgelopen jaren met die alsmaar klimmende kilometerstand in de wedstrijd? Was het geen tijd voor een opvolger? De eigenaar staat er heel nuchter in. “Ik ga niet een auto vervangen voor het vervangen. Tot op de dag van vandaag zie ik het nut er niet van in. Warom zou ik hem vervangen? Ik laat hem goed onderhouden. Wat gemaakt moet worden, laat ik repareren. Wat dreigt stuk te gaan, laat ik vervangen. Naarmate de Passat ouder wordt, stijgen de onderhoudskosten inderdaad, maar koop eens wat anders van dit niveau. Dat kost nog veel meer.”
Brandstofpomp
De Passat is over het algemeen betrouwbaar gebleken. Tot die ene keer in Berlijn, toen de Volkswagen zijn baas pardoes liet staan. Bij 915.000 km op de teller. “De brandstofpomp ging kapot. Die konden ze in Berlijn prima vervangen, maar dat was achterlijk duur. Vervolgens heb ik met een huurauto mijn afspraken afgewerkt en ben ik met de trein terug naar huis gegaan. De Passat is naar Nederland gebracht en hersteld voor ongeveer voor een derde van de prijs die ik in Duitsland kwijt zou zijn.”
Een defecte brandstofpomp dus en verder een scheurtje in de koppakking, maar tijdig ontdekt voordat het uit de hand liep. Verder is twee keer het besturingssysteem van de bak vervangen en de turbo is eveneens vervangen. Christiaan pakt een dikke stapel facturen uit zijn tas en legt die op tafel. “Dit is de complete onderhoudshistorie. Succes ermee!”
Keurmeester Tim gaat intussen onverstoorbaar door met zijn werk en blijft goed gemutst. “Je ziet absoluut die vele kilometers terug op de brug. Het motorblok is omgeven door vettigheid en de rubbers van het best ingewikkelde onderstel zijn versleten. Maar de auto is nog steeds veilig en functioneert nog goed.”
Christiaan staat te glunderen. Want hij had dit wel een beetje verwacht. “Natuurlijk vind je volop gebruikssporen, maar de basis deugt nog, daarvan was ik vooraf overtuigd.” Dat miljoen gaat Christiaan probleemloos halen. Voor deze Passat is dat een hamerstuk. Maar dan? “Tja, eens is het zijn tijd. Dan ga ik toch weer voor een Duitse stationwagon met dieselmotor. Want dat is voor mij op dit moment de beste keuze. Een jong gebruikte Passat of zo …”
Eigenaar Volkswagen Passat
Naam Christiaan Bondt Bouwjaar 1979 Woonplaats Aalten Beroep Adviseur in de landbouw veehouders Eerste auto Mercedes-Benz 190 Vorige auto Peugeot Partner Wat zou je veranderen aan de auto? “De lichtopbrengst van de koplampen.” Langste reis met deze auto? “Rit tot aan Poolse grens.”
Onderhoudshistorie
Bij Autobedrijf Wisselink in Aalten moet je zijn als je iets wil weten over de onderhoudshistorie van deze Passat. Daar kennen ze hem van haver tot gort. Een dik pak papier is het inmiddels, al die facturen bij elkaar. We pakken de hoogte- of dieptepunten eruit.
- jun 2011 nb turbo
- sep 2011 waterpomp
- ma 2013 schakelaar handrem
- jun 2013 aandrijfashoezen
- ok 2013 wervelklep
- mei 2014 nb gordelklikker
- okt 2014 aankoop door Christiaan
- feb 2015 gasdrukveren
- jul 2015 ashoezenset stab. stangen voor en achter
- sept 2015 temperatuursensor
- nov 2015 mechatronic (besturingssysteem DSG)
- jan 2017 veer, parkeersensor EGR-klep
- mei 2017 massavliegwiel, dubbele koppeling, schokdempers
- nov 2017 draagarmrubbers, stuurkogels
- feb 2018 veer, aandrijfashoes
- apr 2018 draagarmen achter
- mei 2018 mechatronic
- jan 2019 cilinderkop
- jun 2019 wisserarm achter
- nov 2019 turbo, EGR-klep
- feb 2020 condensor
- mei 2020 waterpomp
- jul 2020 airconditioning
- apr 2021 aircocompressor
- mei 2021 ruitensproeierpomp
- okt 2021 stabilisator verbindingsstang
- feb 2022 motorsteun, twee schokdempers, draagarmrubbers
- feb 2023 dynamo
- mei 2023 aircocondensor
- aug 2023 oliepeilsensor
- jan 2024 veer rechtsachter
- apr 2024 spoorstangen
- jun 2024 brandstofpomp
- aug 2024 wiellagers
Wat mankeert er aan de Volkswagen Passat?
- ET-waarde van de wielen is niet correct
- Interieur heeft op diverse plekken flinke gaten/slijtplekken en de hemelbekleding hangt los
- Centrale vergrendelingsknop werkt niet
- Aircobediening werkt niet goed
- Er zit een rammeltje in de motor/riem tijdens stationair draaien
- Bandengeluid en trillingen bij rijden op hogere snelheid
- Schokdempers voor worden minder
- Diverse roestplekjes aan de carrosserie. Onder andere bij het voorraam en op de rechter deur
- Achter en links is de auto matig overgespoten
- Bedieningshendel van de windhaak is gebroken
- Koelwater is helemaal wit/doorzichtig
- Afdekkappen rondom de motor zitten niet (goed) vast
- Rondom de motor diverse kleine lekkages. Hele motor, bak en omgeving zijn behoorlijk vet
- Op de voorkant van de motor hangt een waterpompje niet correct in zijn steun
- Remschijven voor en achter hebben een erg grote slijtrand
- Wielkuip linksvoor zit niet goed vast en is beschadigd
- Draagarmrubbers voor en achter zijn oud, droog en corroderen los van de bus
- Hitteschild en plastic onder de auto zijn beschadigd en zitten niet overal goed vast
- In de koplamp rechtsvoor en het achterlicht links zit vocht
- Achterbanden zijn flink gecupt
- Binnenste stuurkogel rechtsvoor heeft speling
De mening van Carrec Technocenter
“Voor bijna een miljoen kilometer op de teller rijdt deze Passat nog bijzonder goed. Bij inspectie op de brug worden de tekenen van ouderdom en hoge kilometerstand duidelijk. Vooral de ophangingsrubbers en de dikke vette laag zwarte prut rond de motor spreken boekdelen. Daaraan zie je die kilometerstand terug. Die lekkage is niet heftig, maar wel langdurig. Evengoed hulde voor bestuurder en garage. Wat mij betreft een dikke duim.”
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.290 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.774 mm / 1.820 mm / 1.517 mm |
Wielbasis | 2.709 mm |
Massa leeg | 1.494 kg |
Laadvermogen | 696 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.