Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI (2024) - Op de rollenbank
Letter R doet dubbele vermoeden, maar de 1.5 zit gelukkig wel ver boven fabrieksopgave
82 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Passat ziet er door de R-Line-aankleding uit alsof hij het dubbele aan vermogen heeft wat de 1.5 eTSI op papier biedt. Maar die 150 pk maakt hij meer dan waar bij een vermogensmeting op de rollenbank.
Dus stop maar met klagen, verwende autojournalistjes, horen we je nu al denken. En inderdaad, de meting is een aangename verrassing: 167,5 pk en 300 Nm. Jawel, ook nog eens 50 Nm meer dan de fabriek belooft. Nu hebben we alleen een paar keer geschreven dat je in het buitenland soms wat meer vermogen zou wensen. In Nederland is het inderdaad ruim voldoende wat de auto presteert. En we blijven erbij dat de R-Line-voorbumper gewoon nog meer belooft dan wat de Passat ingesnoerd op de rollenbank bij Beek Autoracing laat zien. Een buurman van de een van de redacteuren vroeg laatst nog: “Is het een echte R?”
1.5 eTSI moet 150 Nm en 150 pk doen
De 1,5 viercilinder met cilinderuitschakeling, turbo en mild hybride ondersteuning is dus zeker geen afgeknepen, alleen voor zuinigheid afgestelde motorisering. In de grafiek zien we heel snel de lichte zwieper die de starter-generator onderin aan de krukas meegeeft, hoewel de turbo er ook heel snel inkomt. Bij 2.200 toeren zien we 300 Nm, de fabrieksopgave voor het koppel is 250 Nm bij 1.500 toeren. Bij 4.000 omwentelingen per minuut van de krukas zien we de koppelkromme naar beneden afbuigen. Het vermogen zit van 4.600 tot 6.000 toeren op een mooi hoog niveau.
Passat in paniek op de rollenbank
Bij het aanzetten van de rollenbank weet de Passat totaal niet wat hem overkomt, en slaan alle systemen op hol. Dat is bij moderne auto's bijna altijd het geval: ze weten niet waar ze zijn en raken in de stress. Het duurt altijd even eer rollenbankman Ghisbert van Ginhoven zo'n kersverse auto goed kan meten. Maar het is gelukt, en met het resultaat zijn we erg blij! Over de zuinigheid van de Passat hebben we je in de vorige update al bijgepraat. We rijden 1 op 16,1, inclusief veel buitenlandse ritten. Filteren we die eruit, dan is het gemiddelde verbruik 1 op 17.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 1.5 eTSI 150pk R-Line Business |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.785 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm |
Wielbasis | 2.841 mm |
Massa leeg | 1.572 kg |
Laadvermogen | 558 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 204 PK Business | NIEUW BINNEN | Head-Up Display | Keyless | Side Assist | Stoelverwarming |
- 2024
- 26.680 km

Volkswagen Passat Variant Business 1.5 TSI eHybrid 204pk DSG Automaat Trekhaak, Adaptive cruise control, Stoelverwarming, Achteruitrijcamera, LED koplampen, Navigatie
- 2024
- 10.484 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk DSG R-Line Edition · Navigatie · Parkeersensoren · Panoramadak · Garantie t/m 30-07-2029 of 100.000km
- 2024
- 24.033 km
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.