Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI (2024) - Op de rollenbank

Letter R doet dubbele vermoeden, maar de 1.5 zit gelukkig wel ver boven fabrieksopgave

82 reacties

Video

De Volkswagen Passat ziet er door de R-Line-aankleding uit alsof hij het dubbele aan vermogen heeft wat de 1.5 eTSI op papier biedt. Maar die 150 pk maakt hij meer dan waar bij een vermogensmeting op de rollenbank.

Dus stop maar met klagen, verwende autojournalistjes, horen we je nu al denken. En inderdaad, de meting is een aangename verrassing: 167,5 pk en 300 Nm. Jawel, ook nog eens 50 Nm meer dan de fabriek belooft. Nu hebben we alleen een paar keer geschreven dat je in het buitenland soms wat meer vermogen zou wensen. In Nederland is het inderdaad ruim voldoende wat de auto presteert. En we blijven erbij dat de R-Line-voorbumper gewoon nog meer belooft dan wat de Passat ingesnoerd op de rollenbank bij Beek Autoracing laat zien. Een buurman van de een van de redacteuren vroeg laatst nog: “Is het een echte R?”

1.5 eTSI moet 150 Nm en 150 pk doen

De 1,5 viercilinder met cilinderuitschakeling, turbo en mild hybride ondersteuning is dus zeker geen afgeknepen, alleen voor zuinigheid afgestelde motorisering. In de grafiek zien we heel snel de lichte zwieper die de starter-generator onderin aan de krukas meegeeft, hoewel de turbo er ook heel snel inkomt. Bij 2.200 toeren zien we 300 Nm, de fabrieksopgave voor het koppel is 250 Nm bij 1.500 toeren. Bij 4.000 omwentelingen per minuut van de krukas zien we de koppelkromme naar beneden afbuigen. Het vermogen zit van 4.600 tot 6.000 toeren op een mooi hoog niveau.

Passat in paniek op de rollenbank

Bij het aanzetten van de rollenbank weet de Passat totaal niet wat hem overkomt, en slaan alle systemen op hol. Dat is bij moderne auto's bijna altijd het geval: ze weten niet waar ze zijn en raken in de stress. Het duurt altijd even eer rollenbankman Ghisbert van Ginhoven zo'n kersverse auto goed kan meten. Maar het is gelukt, en met het resultaat zijn we erg blij! Over de zuinigheid van de Passat hebben we je in de vorige update al bijgepraat. We rijden 1 op 16,1, inclusief veel buitenlandse ritten. Filteren we die eruit, dan is het gemiddelde verbruik 1 op 17.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 eTSI 150pk R-Line Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.572 kg
Laadvermogen 558 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 128 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum