Volkswagen Passat CC 3.6 V6 (2009) - Op de Rollenbank
CC met een snufje R
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Volkswagen die trekjes vertoont van een Mercedes CLS, dezelfde motor heeft als een Porsche Cayenne en nieuw duurder was dan een BMW 335i. Klinkt als een exoot en dat is de Passat CC 3.6 ook. Voor Robin Meester is het zijn droomauto.
In de aanmelding voor deze rubriek spreekt Robin van een R36 en ook al klopt dat feitelijk niet helemaal, we keuren het goed. Dezelfde VR6 zit namelijk ook in de Passat Variant R36 die na de CC verscheen. Die is meer geënt op sportiviteit, waar de vierdeurs coupé juist een luxe en elegante reisauto moet zijn. Het snufje R heeft Robin er zelf aan toegevoegd.
Elke rit een feest
De VW van Robin ziet zo ongeveer de hele Benelux vanaf het dek van een binnenvaartschip. Met zijn tanker brengt de schipper diesel op basis van afgewerkt frituurvet naar de binnenhavens. “Doordeweeks maak ik niet veel kilometers, maar in de weekenden en mijn vrije tijd des te meer. Autorijden is een hobby en met de Passat geniet ik daar nóg meer van. Ik heb er zelfs al mee op Zandvoort en de Nordschleife gereden. Elke rit is een feest. Afgelopen weekend reed ik door een tunnel in Amsterdam. De uitlaat heeft een kleppensysteem, dus als die open staan en ik ga vol op het gas, dan buldert dat geweldig in zo’n tunnel. Met de kleppen dicht is hij juist heel beschaafd en hoor je de motor stationair bijna niet lopen.”
Halve Bentley
Met zijn vorige V6 had Robin beduidend minder mazzel. Dat was een Audi A5 3.2 FSI die aardig wat liters motorolie verstookte. “Echt heel jammer, verder een mooie auto. De Passat CC heb ik altijd al mooi gevonden en met de 3.6 FSI is het een soort R36. Eigenlijk heb ik nu een halve Bentley, want de WR12 is van deze motor afgeleid. De historie van deze Passat heb ik eerst nagetrokken en daaruit bleek dat de motor al eens gereviseerd is, inclusief een nieuwe distributieketting. Na de aanschaf heb ik de software laten aanpassen. Daarbij ging het mij meer om het optimaliseren van het schakelgedrag van de DSG dan om meer vermogen. Zo gaat hij nu later naar de zesde versnelling. Verder heb ik hier een daar blauwe accenten aangebracht, net zoals de R36 die heeft. Ik wilde eigenlijk BlueMotion achterop zetten.”
Een Volkswagen Passat die Miep heet
Een open uitlaat en een beetje motortuning; we zijn benieuwd. Ghisbert heeft de eerste meting met de kleppen dicht gedaan, dat klonk al fijn. De tweede gaat met alle registers open en dan lijkt er een volbloed sportauto op de bank te staan. In die modus levert de VR6 zijn volle vermogen, maar wel iets minder dan de fabrieksopgave. Robin is allerminst teleurgesteld. “Bijna 300 pk en zelfs een beetje meer koppel dan origineel. Miep heeft het goed gedaan. Waarom hij zo heet? Een ex-vriendin zei ooit van mijn Golf: ‘Waarom miept jouw navigatie zo veel?’. Sindsdien heet mijn auto Miep. De Golf was Miep 1, de Audi was Miep 2 en deze heet heel logisch Miep 3.6. De volgende klus is een nieuw hemeltje, dat hangt los. Verder is het vooral veel genieten en hopen dat alles heel blijft.”
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat CC 3.6 V6 FSI 4Motion |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 59.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.598 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 300 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.799 mm / 1.855 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.711 mm |
Massa leeg | 1.602 kg |
Laadvermogen | 528 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.