Volkswagen New Beetle 1.8 Turbo Highline (2005)

Te hoge verwachtingen

Volkswagen New Beetle 1.8 Turbo Highline
De stalenvouwdaktrend is aan de New Beetle voorbijgegaan; hij oogt lekker retro. En het opgevouwen dak gaat niet ten koste van de – toch al geringe – bagageruimte. De turbomotor is potent, jammer dat de New Beetle geen rijdersauto is.

Wat kwaliteitsbeleving betreft heeft de in Mexico gebouwde New Beetle cabrio zijn zaakjes op orde. Van Volkswagen verwacht je ook eigenlijk niet anders. Toch zijn ze naar onze mening een beetje doorgeschoten; je kunt ook té degelijk zijn. Als je achter het stuur zit, zou er best wat meer emotie van de Beetle mogen afstralen. Je kijkt tegen een dashboard aan waar alles keurig op z'n plek zit, maar waarvan je absoluut niet warm of koud wordt. En dat terwijl een cabrio juist voor joie de vivre moet zorgen. Nee, van z'n warme uitstraling moet de New Beetle het niet hebben.
Als je de kap opgevouwen achterop hebt liggen en alle zijruiten laat zakken, ziet de auto er uit om op te vreten. Eén ding is zeker: met deze cabrio trek je de aandacht. Natuurlijk kun je de zijruiten naar beneden laten, maar dat is eigenlijk alleen leuk op boulevardsnelheid. Ga je wat harder, hijs dan de boel maar op, anders waai je de cockpit uit.

We konden ons toch nooit helemaal aan het gevoel onttrekken in een grote badkuip op wielen te zitten. Dat komt vooral door de enorme hoeveelheid ruimte die je om je heen hebt en da's best aangenaam. 'Maar in zo'n cabrio kun je toch nooit achterin zitten?', horen we u denken. In de praktijk kun je als volwassene wel achterin zitten, maar met de ruimte is het behelpen.
De transformatie van dichte naar open Kever vergt enige handarbeid voordat de elektronica komt assisteren. Gelukkig heeft de Beetle wel een knop waarmee je in een keer alle ruiten omhoog hijst. Wellicht exemplarisch, maar het gebeurde ons een aantal malen dat de kap niet dicht wilde omdat het linnen bij de achterklep klem zat. Dat zou natuurlijk niet mogen.
De achterbank heeft een skiluik, dus je moet het doen met de bescheiden 201 liter bagageruimte achter de klep. Maar de bagageruimte is misschien ook niet het interessantste onderdeel van een cabrio.


Vergeten?
De New Beetle cabrio 1.8T heeft een 150 pk sterke turbomotor in het vooronder, die we in zo veel producten van de Volkswagen Brand Group terugvinden. Een stevige topsnelheid en de sprint van nul tot honderd en tussenacceleraties werkt hij met speels gemak af. Dat maakt 'm echter nog geen sportieveling. Volkswagen lijkt namelijk vergeten te zijn om het onderstel af te stemmen op de krachtige motor. Het weggedrag is namelijk veel te comfortabel, op het deinerige af. Dan hadden we net zo goed een tweeliter met automaat kunnen kopen! Omdat de besturing ook nogal aan de wollige kant is, moet je niet de illusie hebben dat je met de Kever eens even lekker een potje uit sturen kunt gaan. Nee, zolang het rechtuit gaat, heb je aan de Volkswagen 'n uiterst prettige, comfortabele en lekker vlotte reisgenoot. Maar de sportieve verwachtingen die worden gewekt door de turbomotor kan 'ie niet waarmaken.
De Beetle is ruim qua leefomgeving voor degenen voorin, maar achterpassagiers zullen snel klagen over ruimtegebrek. De New Beetle 1.8T gaat alleen maar hard rechtdoor. Voor het dagelijks gebruik ben je met de comfortabele Volkswagen goed bediend. Maar is dat waarvoor je een cabrio koopt? Daarmee wil je toch de blits maken, lol hebben en vooral met een heel brede glimlach onderweg zijn.

Signalement

Merk Volkswagen
Model New Beetle Cabrio 1.8 Turbo Highline
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.081 mm / 1.724 mm / 1.502 mm
Wielbasis 2.508 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 492 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 600 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,0 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 9,9 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km