Test: Volkswagen ID. Buzz (2022)
Bus of MPV?
169 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoewel zijn naam weinig reden tot twijfel geeft vragen we ons bij nadere inspectie af of de Volkswagen ID Buzz eigenlijk wel een busje is of toch meer een uit de kluiten gewassen elektrische MPV?
Het is geen geëlektrificeerde Transporter of Multivan, maar een geheel nieuw model dat het moet opnemen tegen concurrenten als de Opel Vivaro-e, Mercedes-Benz EQV en Toyota Proace Electric.
De ID Buzz geeft je via royaal openslaande portieren (voor) en grote schuifdeuren (achter) toegang tot een ruim interieur. De zitpositie is lekker rechtop en mooi hoog, waardoor je prima zicht hebt over het verkeer rondom. Voorin staan standaard twee separate stoelen, maar je kunt bij de grijs kentekenvariant ook kiezen voor een tweezits-bijrijdersbankje. Achterin staat een fijne driezitsbank. Dat is er overigens maar één, want de ID Buzz is een vijfzitter.
Wanneer je meer wilt, moet je nog even geduld hebben: een langere variant zit in de pijplijn. Aanvankelijk zou die LWB in maart volgend jaar tijdens de salon van Genève gepresenteerd worden, maar die beurs gaat niet door, dus dat moet bij een andere gelegenheid gebeuren. Vooralsnog is de ID Buzz meer een uit de kluiten gewassen MPV dan een echte bus. In tegenstelling tot in de Multivan zijn er geen rails in de vloer en de stoelopstelling is daardoor weinig variabel. Ruimte is er niettemin genoeg; niet alleen voor passagiers en bestuurder, maar zeer zeker ook voor bagage en losse spullen. Voor dat laatste is de auto rijk bedeeld met vakjes, bakjes, laatjes en klepjes. Grote spullen kun je zonder problemen kwijt achter de achterbank; onder de rolhoes is plaats voor maar liefst 1.121 liter bagage.
De Volkswagen ID Buzz heeft veel hard plastic in het interieur.
Knalhard plastic in het interieur
Het interieur is strak vormgegeven en ziet er verzorgd uit. Nadere inspectie leert echter dat de gebruikte materialen enigszins achterblijven bij de visuele uitstraling: alles is van knalhard plastic. Wellicht dat een pakketbezorger daar in zijn bestelbus niet om maalt, maar in een vijfpersoonsauto met een voorlopige vanafprijs van bijna 70 mille verwachten we beter. De bediening is net als in de andere ID-modellen gestoeld op minimalisme. Dat draagt niet alleen bij aan een opgeruimde indruk, maar houdt ook de productiekosten laag. Alleen ben je door het vergaande terugdringen van knoppen en schakelaars nu te veel aangewezen op het multimediascherm. Dat vinden we niet altijd even prettig. Achter het grote paneel onder de koplampen gaat de vuldop van het ruitensproeiervloeistofreservoir schuil. Extra laadruimte zul je daar niet vinden. Wel is er plek voor een tweede elektromotor, zodat de ID Buzz op die manier een vierwielaandrijver wordt, net als de GTX-versies van de andere ID-modellen.
Bekende elektromotor met 204 pk
Vooralsnog is hij echter alleen te bestellen als een achterwielaandrijver, met VW’s bekende bij 204 pk en 310 Nm piekende elektromotor onder de vloer van de bagageruimte. Hoewel de 2,5 ton wegende ID Buzz volgens opgave voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h ruim tien seconden nodig heeft, blijkt hij in de praktijk met zijn 204 pk toch lekker vlot met het verkeer mee te kunnen komen. Een 77-kWh accupakket voedt de motor, waarmee de auto volgens de WLTP-cyclus 423 km ver zou moeten kunnen komen. Dat is beduidend minder dan de 533 km die Volkswagen voor de (eveneens vijfpersoons) ID.4 met gelijke motor en accu opgeeft. Opmerkelijk genoeg gaf de boordcomputer bij onze eerste kennismaking een actieradius aan van 455 kilometer. Wanneer dat gebaseerd is op het laatste gebruik, beschikte de voorgaande bestuurder over een fluwelen rechtervoet. Maar eerlijk is eerlijk, tijdens onze eerste kennismaking viel het verbruik niet tegen en blijkt een praktijkgemiddelde dat tegen de 400 kilometer schurkt haalbaar.
Rijdt comfortabel genoeg
De ID Buzz ligt lekker stabiel op de weg; zeker voor een hoog voertuig helt de koets slechts in beperkte mate over. Dit uiteraard dankzij het lage zwaartepunt als gevolg van het accupakket onder de vloer. De afstemming van veren en schokdempers is vrij stevig, en dat merk je af en toe op korte hobbels en bobbels. Maar door de bank genomen zit er meer dan genoeg comfort in het onderstel. Je hoeft Volkswagen niet uit te leggen hoe ze een busje moeten bouwen. Blijkbaar weten ze dat zelf ook, en geeft dat de fabrikant dusdanig veel zelfvertrouwen dat de ID Buzz maar liefst € 69.990 mag kosten. Dat is dan wel voor de vrij compleet uitgeruste 1st-versie.
Vanaf 55.000 euro
Wanneer later de reguliere uitvoeringen komen, begint de prijslijst rond de € 55.000. Dat is al een stuk vriendelijker, ook al blijft dit wel een stevig bedrag voor wat gewoon een vijfzitter is. Voor een vergelijkbaar bedrag (€ 55.822) heb je bijvoorbeeld bij Opel de Zafira-e Life en dat is - met weliswaar een WLTP-actieradius van 329 km - wel een elektrische negenzitter, een échte bus.
- +Ruim interieur
- +Pittige aandrijflijn
- -Hard plastic
- -Duur
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | ID. Buzz 1st |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.160 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.712 mm / 1.985 mm / 1.927 mm |
Wielbasis | 2.989 mm |
Massa leeg | 2.397 kg |
Laadvermogen | 603 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/50R20Prijzen |
Banden achter | 265/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 21,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 413 km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID. Buzz 77 kWh | 3-zits | Navigatie | App-Connect | Achterdeuren | Adap. Cruise | Clima |
- 2023
- 28.940 km

Volkswagen ID. Buzz Anniversary Edition 286pk 79 kWh > Gelimiteerde editie; netto prijs excl. BTW en kosten rijklaarmaken <
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID. Buzz 286pk Pro 86 kWh 7-Zits Lang | Elek. Schuifdeuren & Achterklep | Apple Carplay & Android Auto
- 2025
- 29 km
Lezersreacties (169) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.