Volkswagen GTI Clubsport - Seat Leon Cupra - Honda Civic Type-R
De GTI voorbij
Stel, je vindt de Golf GTI met het Performance Pack nog te braaf, ook al beschikt hij over 230 pk en een sperdifferentieel. Een volgende trede in het Golf-gamma, de R met 300 pk en vierwielaandrijving, staat zeker zijn mannetje. Er zijn echter altijd mensen die integrale aandrijving niet bij een hete hatchback vinden passen, dus bouwt Volkswagen een Golf die er tussenin zit. De Clubsport heeft het 2.0 TSI-blok van de R, met een grotere turbo dan de GTI-motor, maar doet met 265 pk onder voor het vermogen van de R. Wel heeft hij vanaf de derde versnelling een overboostfunctie die het vermogen gedurende 10 seconden naar 290 pk tilt.
Dat vermogen levert de Seat Leon Cupra met dezelfde krachtbron echter altijd. Daarmee hebben we een op papier ideale sparringpartner voor de GTI Clubsport te pakken. Slechts één voorwielaandrijver levert meer vermogen: de Honda Civic Type R, een auto waarvan het extremisme afspat. Ook die heeft een 2,0-liter viercilinder met turbokracht, de eerste geblazen benzinemotor in de geschiedenis van het merk; die schopt het meteen tot 310 pk. De Honda Civic is tevens de aanvoerder van het spoilerfeest. Hij lijkt wel op de gewone Civic, maar het koetswerk is dusdanig aangepakt dat de Type R zo van een filmset van een Fast and Furious-opname lijkt te komen. De gigantische achterspoiler heeft een aanzuigende werking op de jeugd, die geheid achterstevoren op de fiets zit wanneer je met deze auto passeert. En dan hebben we het nog niet eens over de wielkasten gehad: subtiliteit is ver te zoeken. Daarbij vergeleken komt de Golf GTI Clubsport bijna bescheiden over, ook al zitten er opzetstukken op de voorbumper, heeft hij skirts rondom, staat hij op 19-inchwielen en heeft hij een grotere achterspoiler ten opzichte van een GTI. Voor een product uit Wolfsburg vertoont hij meer bravoure dan ooit, maar ordinair is hij niet.
Het meest ingetogen kleedt de Seat Leon Cupra zich. De opvallende lak trekt nog het meest de aandacht, verder zou het bijna een Ecomotive met spaardiesel kunnen zijn. Extra koelluchtinkepingen onder de kleine grille verraden dat het een beest van een Leon is, maar dat weet alleen de kenner. Zelfs de twee gescheiden uitlaateindstukken onder de achterbumper vertonen een zekere bescheidenheid. Een heel verschil met de vier kanonnen onder de woest gestileerde bumper van de Type R.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.