Volkswagen Golf VII (2017-2020) - Occasion-aankoopadvies
Deugdelijke allemansvriend
50 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Golf is vijftig jaar jong en nog altijd een succesnummer. Ook deze generatie, de Golf 7.5, het model dat tussen 2017 en 2020 in de showroom stond.
Tot nog toe gingen er 37 miljoen Golfs van de hand, verdeeld over acht generaties. Deze generatie, de '7.5', heet in Volkswagen-kringen de faceliftversie. De achtste Golf kent minder aanhangers vanwege de tijdgeest. Hij heeft te maken met sterkere concurrentie dan ooit tevoren, ook uit eigen huis, zoals van Seat en Skoda. Verder bieden premiummerken als Mercedes-Benz en BMW prima alternatieven in dezelfde klasse. En vergeet de hoogzitter en de SUV niet. Zo was de Golf in 2023 nog maar nipt de bestverkochte auto in thuisland Duitsland, want hij werd op de hielen gezeten door de T-Roc en de Tiguan. In ons land komt de Golf niet meer voor in de top-tien. Hier regeren inmiddels de Tesla's en de Kia's.
Goede ergonomie
De Golf 7.5 is er nog in vijf gedaantes: traditiegetrouw in drie- en vijfdeurs, maar ook als Variant, Variant Alltrack en als Sportsvan. De Golf Cabriolet is in 2016 geschrapt. Je kunt dieselen, elektrisch rijden met de e-Golf of met de Plug-in Hybrid vijftig kilometer elektrisch rijden of in sommige gevallen maar liefst duizend. De liefhebber kiest de GTI of GTD of zelfs de R. Gemeenschappelijk kenmerk? Veel ruimte binnen het formaat, goede ergonomie, fijne stoelen, een prima afgestemd onderstel, dat met de juiste banden best stil is. Generatie VII liep tussen 2012 en 2020 en onderging in 2017 een facelift. Herkenningspunten zijn de vernieuwde koplampen en achterlichten en de anders vormgegeven bumpers. Bovendien plaatste Volkswagen een nieuw multimediascherm met touchbediening.
Binnen zwart, buiten blauw
Onze Variant is een mooie gemiddelde Golf. Blauw vanbuiten, zwart vanbinnen en lekker praktisch: een uitrusting waarmee eenieder uit de voeten kan, fijne comfortstoelen en een nieuw infodisplay met touchbediening. Bovendien zijn alle rijhulpjes ingebouwd. Met de 1.5 TSI-viercilinder met 130 pk en de zeer prettige zesbak komt hij uitstekend uit de startblokken en is hij tevens geschikt om er lange buitenlandse reizen mee te maken.
Check reservewielbak
We zijn gestart met een rondje om de auto en los van een paar bijgewerkte krasjes vinden we geen onvolkomenheden. Jouw kandidaat-Golf onderwerp je ook aan een inspectie inclusief een blik in de reservewielbak en onder de motorkap om eventuele gerepareerde schades te ontdekken. Als je oxidatie – ook wel 'white worm' genoemd – ontdekt aan de gepolijste en met blanke lak behandelde wielen, weet dan dat dit een normaal verschijnsel is. De remedie is ze te laten afdraaien en van een nieuwe laklaag te voorzien. Vocht in de koplampen hoort bij een moderne auto. Led-verlichting produceert minder warmte, waardoor het vocht niet kan worden verdreven.
Schoon blazen
Standaardprocedure: contact aan om alle functies te checken op hun werking. Speciale aandacht verdient de ventilator, die nog wel eens kapot gaat. Als je de radio uitzet en de klimaatregeling laat werken, hoor je ook of die weinig lawaai maakt. Het komt voor dat de airco luidruchtig zijn koelende werking verricht. Voel aan de vloermatten of die droog zijn. Is dat niet het geval, dan dringt er water door via de speakers die in de portierpanelen zitten. Waterlekkage treedt ook op via het glazen panoramadak. Dat kraakt niet zelden en de waterafvoer geeft problemen doordat de afvoerslangetjes verstopt raken. Het laatste is op te lossen door ze schoon te blazen met perslucht. Via de luchtafvoer, onzichtbaar gemonteerd tussen achterpaneel en achterbumper, kan bovendien water binnentreden in de kofferbak. Dus ook de mat optillen en voelen of de bodem daar vochtig is.
Betrouwbaar met schoonheidsfoutjes
Nu alle statische inspecties achter de rug zijn, start je de motor en begin je je proefrit. Deze generatie Golf heeft de meeste – breed uitgemeten – problemen van de vorige edities van zich afgeschud. Motorisch zijn ze betrouwbaar. Ze lopen met een distributieriem, die in de meeste types pas na 240.000 kilometer volgens voorschrift aan vervanging toe is. Verstandiger is om het bij 200.000 uit voorzorg te doen. Toch zijn er zaken waarop je moet letten als je een gebruikte Golf wilt kopen. Zo gaan waterpompen en thermostaten niet bijster lang mee en gaan turbo's naar de eeuwige jachtvelden doordat ze geen tijd genoeg krijgen om op te warmen en af te koelen. Als je de motorruimte bekijkt, let dan op geurtjes en sporen van benzine en/of koelmiddel. Het komt voor dat er een brandstoftoevoerrail of een aircoleiding lekt of zweet. Op sommige motoren zijn de bouten van de nokkenasversteller niet goed aangedraaid, waardoor de poelie kan breken. Dit zijn allemaal zaken die aan de hand van de onderhoudshistorie aan de oppervlakte moeten komen.
Zonder schokken
Heb je je oog laten vallen op een Golf met DSG, de bekende sequentiële automaat, test die dan op zijn werking door goed op de toerenteller te letten als hij schakelt. De toerenval moet pijlsnel en zonder schokken verlopen. De DSG-bakken zijn inmiddels betrouwbaar, maar het komt voor dat ze na 150.000 kilometer hun dienst staken, zoals dat bij de auto van onze collega's bij AutoBild gebeurde. De DQ381-bak die vanaf 2017 wordt ingebouwd, heeft zeven versnellingen en een natte koppeling. Hij hoort elke 120.000 kilometer of vijf jaar van verse vloeistof te worden voorzien. Dat verlengt de levensduur. De handbak kan wel eens weigeren als je hem in zijn achteruit schakelt. Als je dat merkt, is er nomaliter geen nood aan de man: het schakelblok onder de pook moet dan worden gekalibreerd of vernieuwd. Voor het laatste geval zijn er reparatiesetjes in de handel.
Geluid uit voorwielophanging
Je proefrit vervolg je het liefst over wegen waarin drempels zijn verwerkt. Zo kom je erachter of de wielophanging stil is. Bij onze Golf kwam er een geluid uit de voorwielophanging tijdens het uitveren op een drempel. Een typisch dingetje voor de Golf van deze generatie. Het zijn meestal versleten of droge draagarmrubbers. Ook kapotte wiellagerafdichtingen behoren tot de bekende kwalen. Het komt veelvuldig voor dat hierdoor een of meer wiellagers moeten worden vernieuwd voordat hij de grens van twee ton heeft bereikt. Geen auto ontkomt aan terugroepacties, ook de Golf niet. Er is een heel rijtje, waarvan de airbags en gordelspanners, de lekkende brandstofleiding, en de voorste wiellagerbehuizing (bij de Alltrack ook de achterste!) de belangrijkste zijn. Het terugroepregister geeft het complete overzicht. De dealer kan zien of de reparaties bij jouw auto zijn uitgevoerd.
Eens in je leven
Ook al kent hij sterkere concurrentie dan ooit tevoren en is hij gebruikt ronduit duur, het blijft de moeite waard om eens in je leven een keer een Golf te bezitten. Het is nu eenmaal de perfecte, klasseloze allrounder. Keuze te over.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.955 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.799 mm / 1.481 mm |
Wielbasis | 2.629 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 690 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 146 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline
- 2018
- 104.353 km

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Comfortline / Trekhaak / Carplay / stoelverwarming / climatronic
- 2019
- 147.473 km

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk DSG R-line Panodak, Digitale Cockpit, Stoelverwarming, App-Connect
- 2019
- 54.416 km
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.