Volkswagen Golf Sportsvan - Mercedes-Benz B-klasse - Vergelijkende Test

Peperbusjes

Volkswagen Golf Sportsvan - Mercedes-Benz B-klasse
AutoWeek 28 2014

Je leest het in AutoWeek 28 2014

Hip was de Golf Plus niet, maar succesvol des te meer. Zijn opvolger moet echter het beste van twee werelden verenigen en dat begint met de naam. Want Sportsvan is natuurlijk niets meer dan een mooi en hip woord voor sportief busje. Van zouteloos naar gepeperd.

In 2005 verscheen bij de Volkswagen-dealers de Golf Plus, een model dat een brug moest slaan tussen de Golf en de Touran. Wie de midsize-MPV van VW te veel ‘busje’ vond, maar net wat meer ruimte en hogere instap wilde dan in de Golf, kwam bij de Plus uit, en dat deden velen. In zijn jeugd ging de Plus gemiddeld 4.000 keer per jaar over de toonbank, ongeveer een derde van het totale aantal Golfs. De Plus liep min of meer gelijk op met de Touran. Niettemin had de Plus naast de gewone Golf een toch wat oubollig uiterlijk en dito imago, en daar moet zijn opvolger, die onlangs z’n opwachting maakte in ons land, een andere slinger aan geven. Dat probeert Volkswagen allereerst met een andere naam; het Plus-logo achterop is vervangen door Sportsvan. Een sportief busje dus, vrij vertaald. Of dat ten opzichte van de vorige naam een plus is, hangt af van je eigen perceptie.

Uiterlijk is er veel meer gebeurd. Logisch, want de Plus is alweer negen jaar oud en zodoende gebaseerd op de Golf V, terwijl we inmiddels lang en breed in de zevende generatie zitten. Het is dan ook zoals met dat verre neefje, dat je maar eens in de tien jaar ziet: wat is-ie veranderd! De Sportsvan is lekker scherp getekend en daardoor is hij er flink op vooruit gegaan. En net als dat verre neefje is hij door de jaren ook flink gegroeid. De Sportsvan staat nu uiteraard op het MQB-platform, waardoor er tussen beide assen meer plaats is, die ten gunste van de binnenruimte komt. De wielbasis groeide met 10,7 cm en de totale lengte zelfs met 13,4 cm. Daar kan behoorlijk winst mee worden geboekt, maar daarover later meer.

We gaan eerst eens kijken naar de concurrentie van vandaag, en voor die rol hebben we de Mercedes-Benz Bklasse van stal gehaald. Die kennen we alweer sinds het einde van 2011 en hij komt met zijn looks in elk geval aardig in de buurt van wat Volkswagen een ‘sportsvan’ noemt: een mooi compromis tussen MPV-eigenschappen en een dynamisch lijnenspel. Assistentie bij deze moeilijke keuze krijgen we vandaag van lezer Jan Kooij uit Ede, en dat is niet zomaar een lezer. Jan koopt om de paar jaar een nieuwe auto, reed eerder een Golf Plus en is op dit moment eigenaar van een B 180. Een ware ervaringsdeskundige dus.

Gemengde gevoelens

Je zou denken dat Jan bij voorbaat voor de Mercedes gaat (wie valt zijn eigen keuze af?), maar toen hij zijn VW bij de Mercedes-dealer achterliet, was er nog geen Sportsvan. Een eerste rondje om beide auto’s levert al meteen gemengde gevoelens op. “Bij de Mercedes mis ik de chroomstrips langs de bovenkant van de zijraampartij, en ook heeft deze uitvoering geen dakrails. Daardoor ziet de Sportsvan er van opzij hoogwaardiger uit. Het zijn misschien kleine details, maar het effect is enorm. Dat is net de finishing touch.” Toch weet de B en profil Jan ook te bekoren. “Die plotseling oplopende taillelijn vind ik echt heel mooi. En ook van voren gezien val ik eerder voor de Mercedes. Vooral die koplampunits zijn mooier en stoerder, waardoor de B er in je binnenspiegel naderend robuuster uitziet.”

Laten we eens instappen. Om te beginnen in de Mercedes, waar Jan natuurlijk weinig nieuws te wachten staat. “Op dat vakje in het midden na dan, want daar heb ik de pook.” Enigszins verwonderd kijkt Jan naar de pook van deze automaat, die rechts op de stuurkolom staat. Het instrumentenpaneel van de Mercedes is geheel volgens de traditie van het merk nogal klassiek vormgegeven. Dat wil niet zeggen dat je er blindelings je weg vindt, integendeel. Ergonomisch gezien zijn veel zaken weinig logisch. Zo moet je de parkeerrem van je af drukken om hem aan te trekken en naar je toe trekken om hem te lossen. Wij zijn er na een week nog steeds niet aan gewend, Jan vindt het zelfs na twee jaar nog onlogisch. “Ik vind het ook jammer dat je het infotainmentscherm niet weg kunt klappen. Als je het zo ziet staan, krijg je de indruk dat dat wel zo is.” Enthousiast is Jan over de vijf luchtroosters, waarvan drie in het midden. “Daarmee kun je de luchtstroom mooi richten en doseren.” Over de stoelen ook alleen maar lof. Ze voelen stevig aan, geven ruim voldoende steun en blijven ook op lange afstanden prettig en rustgevend. Jan heeft daarnaast een gemakkelijke instap. “Terwijl ik toch 1 meter 86 ben.” Op de achterbank is de Mercedes eveneens lekker royaal.

Maatpak

Zoals eerder gezegd, is de Sportsvan ten opzichte van zijn voorganger flink in lengte gegroeid. Dat zie je meteen wanneer je aan boord stapt. Met name achterin is veel winst behaald, want de beenruimte daar is welhaast op limousineniveau. Dat is natuurlijk mooi, maar wanneer je dat niet nodig hebt, kun je de achterbank 20 cm in de rijrichting verschuiven om meer kofferruimte te creëren. Zelfs met maximale beenruimte voor de achterpassagiers is de kofferruimte van de Golf met 500 liter nog groter dan die van de Mercedes (486 liter). Schuif je de bank naar voren, dan kun je zelfs 585 liter kwijt.

Typisch

Zo herkenbaar Mercedes als het dashboard van de B-klasse is, zo onmiskenbaar Volkswagen is de cockpit van de Sportsvan. Het oogt een stuk moderner en minder klassiek dan dat van de Mercedes, maar vooral veel opgeruimder en overzichtelijker. Als Mercedesrijder herkent Jan dat onderscheid meteen. “Ik had best wel even tijd nodig om mijn weg te vinden in mijn Bklasse, maar zodra ik in de Sportsvan ga zitten, voel ik me meteen thuis. Het zit allemaal precies waar ik het verwacht en de auto sluit zich om me heen als een maatpak.” Ook over het instappen is Jan tevreden. “In de gewone Golf moet je je echt laten vallen; dat gaat hier stukken gemakkelijker.” De opzet is grotendeels gelijk aan die van de gewone Golf, maar toch is het instrumentenpaneel volledig anders. Een hogere middenconsole en verticale luchtroosters vergroten het gevoel van ruimte.

De Sportsvan biedt veel vakjes voor losse spullen, met midden op het dashboard een extra kastje. Het optionele multimediapakket in het dashboardkastje kan meer SD-kaarten kwijt dan een beetje fotospeciaalzaak in voorraad heeft, maar met je aux-, usb- of andere alledaagse aansluitkabels blijf je mooi zitten. Wel heeft VW nog een eigen adapterkabel voor Apple-muziekspelers in het vakje vóór de pook en die werkt probleemloos (wat bij andere merken nog wel eens anders is, geloof ’t of niet). De stoelen van de Sportsvan zijn hoog genoeg om extra zicht te geven; sowieso is het zicht rondom goed dankzij veel glas. Niettemin heeft ons exemplaar een achteruitrijcamera en het grappige daarvan is dat die achter het VW-logo annex klepontsluiting verstopt zit. Dat moet je even weten als je elke keer bij het in- of uitschakelen van de achteruit een vreemd gezoem van achteren hoort komen. Bij een tankstation worden we er door een vriendelijke vrachtwagenchauffeur op gewezen dat de klep niet goed dichtzit. Hij kijkt ons wat vreemd aan als we zeggen dat het slechts de achteruitrijcamera is.

Hoog niveau

De B-klasse voelt voor een Mercedes verrassend direct aan. Overhellen in de bochten blijft redelijk beperkt en de koets reageert mooi secuur op de stuurbewegingen. Niettemin boet je maar weinig in aan comfort. Met name op slechter wegdek bewijst de B-klasse dat het onderstel op een hoog niveau staat. Iets minder enthousiast zijn we over de zeventrapsautomaat. Het is een exemplaar met dubbele koppeling, maar zeker in vergelijking met een DSG merk je dat Volkswagen op dit gebied een voorsprong heeft. De schakelmomenten zijn duidelijker aanwezig in de B en de elektronica heeft meer tijd nodig om te reageren op plotselinge gasbewegingen. Ook merk je bij het afremmen dat de bak iets te lang wacht met terugschakelen, waardoor je in de verte dat bokkende gevoel krijgt wanneer je met een handgeschakelde auto vergeet te ontkoppelen.

De 122 pk sterke motor voldoet prima; hij pakt lekker vlot op. Echt pittig is het allemaal niet, maar zeker in vergelijking met de Sportsvan is de Mercedes motorisch een meevaller. De Benz is in de tussensprints aanzienlijk vlotter, en dat is des te knapper als je bedenkt dat de minder vlot schakelende transmissie daar nog tussen staat. Niettemin is ook de Sportsvan vlot genoeg voor doorsneegebruik. Het onderstel van de Volkswagen is duidelijk sportiever en je hebt daardoor meer gevoel met het wegdek. Al zal het plattere rubber daar ook debet aan zijn.

Dagje parkeren

Zoals ze hier staan, zit er welgeteld € 41 tussen deze twee auto’s. Een dagje parkeren in onze hoofdstad loopt al gauw meer in de papieren. Maar dat wil niet helemaal zeggen dat we hier appels met appels vergelijken, want de uitrustingsniveaus zijn natuurlijk verschillend. Het meest in het oog springt het glazen schuifdak dat de VW meer heeft ten opzichte van de Mercedes. Laat je dat voor wat het is, dan is de Sportsvan ruim € 1.000 goedkoper dan de B-klasse. De Mercedes is er met deze aandrijflijn vanaf € 31.245. Neem je genoegen met een handgeschakelde uitvoering (zesbak), dan ben je al voor € 29.295 van de partij. Die instapper heeft 15-inchwieldoppen, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, elektrische raambediening rondom, handbediende airconditioning, muziek en het volledige pakket veiligheidsvoorzieningen (zeven airbags, hellingstarthulp, antibotshulp). Onze B heeft het Ambition-pakket en voor de € 1.895 die dat extra kost, krijg je automatisch inparkeren, cruisecontrol, bixenonkoplampen, een met leer bekleed stuurwiel en navigatie. En dan heeft die van ons nog 16-inch lichtmetalen wielen, een chroompakket, stoelverwarming vóór, getint glas achter, spiegelpakket en een zitcomfortpakket, waarmee de teller blijft steken op € 35.797.

De Volkswagen Golf Sportsvan is met deze 110 pk sterke TSI en DSG leverbaar vanaf € 27.590, en dan heet hij Trendline. Pellen we ook hier de automaat even af, dan houden we nog eens € 2.600 in de zakken en is de instapdrempel van de Sportsvan een stuk lager. Veel kariger is hij dan overigens niet, want de Trendline is standaard voorzien van handbediende airco, elektrische ramen vóór en achter, zeven airbags, botspreventie, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en wieldoppen. Vanaf deze instapper is het dan twee treden omhoog tot de Sportsvan op deze pagina’s. De Comfortline heeft automatische airco, cruisecontrol, 15-inch lichtmetalen wielen, betere stoelen, zwarte dakrails en een met leer bekleed stuurwiel en pook. De Highline heeft 16-inch lichtmetalen wielen, nog betere stoelen, mistlampen met bochtverlichting, vermoeidheidsherkenning, deels alcantara bekleding, multifunctioneel stuurwiel, betere hifi, sfeerverlichting en verchroomde dakrails. Ons exemplaar heeft als extra’s onder meer het Executive-pakket (navigatie en multimedia), het glazen schuifdak, 17-inchwielen, inparkeerhulp, donker glas achter en achteruitrijcamera, en dan zegt de kassa uiteindelijk ‘tsjing!’ bij een bedrag van € 35.838.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Mercedes B-Klasse voelt in zijn weggedrag volwassener aan. Een stukje zwaarder, maar zonder dat hij hinderlijk gaat hellen of duiken. Hij is ook lekker ruim, maar minder dan de Volkswagen. Ook mist hij een verschuifbare achterbank. Je kunt hem met neerklapbare bijrijdersstoel krijgen, maar dat had ons exemplaar niet. De automaat van de Benz is zeker niet slecht, maar minder verfijnd dan DSG. Zet daar z’n hogere prijskaartje naast en je snapt onze voorkeur voor de Sportsvan.