Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Golf R

Kat op Glad

35
Volkswagen Golf R
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
1 mei 2014 om 15:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 5 2014
AutoWeek 5 2014

Je leest het in AutoWeek 5 2014

Meer power en grip dan ooit in een productie-Golf. Waar demonstreer je dat beter dan op een plek waar normaliter een auto met de helft aan pk's zijn ei niet eens kwijt kan? Als de winter niet naar Nederland komt, komen wij naar de winter. IJsrijden in de nieuwe Golf R.

Wie wel eens een kat op een parketvloer heeft zien schrikken, weet wat we met de kop boven dit verhaal bedoelen. De nieuwe Volkswagen Golf R is met zijn 300 pk en 380 Nm de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit en uitgerekend deze auto presenteren ze ons op een bevroren meer vlak bij Arvidsjaur, in het rond deze tijd bitter koude noorden van Zweden. Dat betekent dat we aan het einde van de introductie amper kunnen zeggen hoe deze auto zich op Nederlands asfalt zal gedragen. Maar niet getreurd, al is ijs uitgevonden voor schaatsen en curling, dat wil niet zeggen dat het stiekem niet heel leuk is om deze extreme gladheid met een auto te trotseren. En ze zijn bij Volkswagen natuurlijk niet achterlijk, dus ze hebben wel degelijk een goede reden om de presentatie juist hier te doen. De R heeft namelijk standaard het vernieuwde 4Motion-systeem aan boord en daarmee is een kat op glad ineens een stuk minder hulpeloos dan je verwacht. Wat je daar in ons land mee moet? Op dit moment: geen idee. Maar wacht maar tot die lang verwachte horrorwinter eindelijk onze contreien bereikt. Waarom? Lees en rij mee.

Om te beginnen met de belangrijkste kengetallen: de nieuwe R heeft een top van 250 km/h (elektronisch begrensd) en sprint in 5,1 seconden naar de honderd. Dat laatste geldt voor de standaardversie met handgeschakelde zesbak. Neem je de DSG, dan moet dat lukken in 4,9 seconden en dat is een record, zegt Volkswagen, want niet eerder kwam een productie-Golf onder de vijfsecondengrens.

Een hoop knowhow

Bij die magische tijd zal hij hier op het ijs niet in de buurt komen, maar feit is dat Volkswagen een hoop knowhow in de strijd heeft gegooid om het forse koppel optimaal te gebruiken. De elektronica houdt via sensoren constant bij welk deel van het koppel beter naar de achteras kan worden gestuurd en dat wordt in daden omgezet met een Haldex-koppeling.

Via deze multiplatenkoppeling wordt de druk en daarmee ook de mate van doorgifte van de krachten hydraulisch geregeld. Daarnaast heeft de R op zowel de voor- als achteras een elektronisch sperdifferentieel. Dat zorgt ervoor dat, als de binnenste wielen in bochten dreigen door te slippen, er meer kracht naar buiten wordt gestuurd, zodat die niet verloren gaat en de auto steviger op koers blijft. En als een dergelijk systeem ergens flink aan de slag moet, dan is het wel hier, op het ijs.

Hart

Maar laten we eerst eens een blik werpen op het hart van de nieuwe R. In de basis is dat hetzelfde 2,0-literblok als in de GTI, maar dan met 70 pk erbij. Dat werd onder meer bereikt met een andere cilinderkop, aangepaste kleppen en klepzetels, andere nokkenassen en een grotere turbolader. Aangezien de R ook nog eens 45 kilo lichter is dan zijn voorganger, is het specifieke gewicht flink gedaald, naar 4,92 kg/pk. Dat is fors en dat brengt ons terug op de 4Motion-vierwielaandrijving. En het onderstel natuurlijk.

Ten opzichte van de GTI is de R vijf millimeter lager, en dat betekent dat hij in vergelijking met een gewone Golf maar liefst twintig millimeter dichter op het asfalt, of in ons geval ijs, ligt. Dat zal hem op de weg in combinatie met de standaard gemonteerde 18-inchwielen waarschijnlijk tamelijk hard maken, maar daar moeten we vooralsnog een beetje naar gissen. Onze testauto staat op 17 inch met spikes.

De R heeft standaard het progressieve stuursysteem dat we al kennen uit de GTI. Daardoor is het bij sportief rijden een stuk directer (2,1 stuuromwentelingen vanuit de middenstand tot de uiterste uitslag, bij de gewone golf is dat 2,75), terwijl het bij stapvoets manoeuvreren en inparkeren toch comfortabel genoeg kan blijven. Gelukkig weten we door onze ervaringen met de GTI dat dit systeem goed werkt, want ook de stuurbewegingen zijn op ijs niet te vergelijken met het gedrag op asfalt.

Mammoettanker

Het is alsof je een mammoettanker een jachthaven in moet sturen. Zodra je een beetje snelheid hebt, lijkt de auto aanvankelijk amper op het stuur te reageren. In elk geval lang niet zo snel als de scherpte van de naderende bocht vereist. Maar dat probleem laat zich prima, en vooral heel leuk overbruggen. Mits je de elektronica van de auto in standje Race zet (dan gaat de ESP echt volledig uit, iets wat de GTI nooit toelaat). Je stuurt een tikje in, en laat meteen daarna het gas los.

Het overgrote deel van het gewicht van de koets verplaatst zich daardoor plotseling naar de voorkant, waardoor de voorwielen meer, en de achterwielen juist minder grip krijgen. Meteen voel je de achterkant loskomen. Je stuurt terug in, laat het gas weer wat opkomen en de achterkant komt verder door. Zodra je de auto een beetje kent, kun je in de bocht zo verbazingwekkend mooi de drifthoek bepalen, veel meer met je rechtervoet dan met je handen.

Op zulke momenten is het wel zo gemakkelijk als je naar de versnellingsbak geen omkijken hebt. Wij rijden weliswaar de handgeschakelde versie, maar het koppelverloop is dusdanig lang horizontaal dat je zelfs daarmee eigenlijk zelden hoeft te schakelen. Al onder de tweeduizend toeren reageert de motor heel alert op de geringste beweging van je rechtervoet.

Door de geringe hoeveelheid grip en doordat het ESP is uitgeschakeld, gaat het toerental dan wel snel omhoog, maar dat heeft zo zijn voordelen. Onderin klinkt de R namelijk veel te braaf en gedempt voor een auto met deze potentie. Pas richting de zesduizend omwentelingen krijgen je oren wat mee van de sensatie die de rest van je lichaam dan al lang en breed geserveerd heeft gekregen.

Goedkoper

De Golf R is natuurlijk conform zijn prestaties uitgerust. Standaard heeft hij 18-inch lichtmetalen wielen, twee dubbele uitlaten, alarm, een automatisch noodstopsysteem, vermoeidheidsherkenning, sportstoelen met alcantara bekleding, automatische klimaatregeling en een hoogwaardige audio-installatie.

Dankzij de lagere uitstoot is hij zo'n duizend euro goedkoper dan zijn voorganger. Met handgeschakelde versnellingsbak betaal je € 47.890, voorzien van DSG kost de Golf R € 50.390. Die prijzen betreffen de driedeursversie. Vijfdeurs kan ook en kost € 800 extra, en voor dat geld zijn de achterste zijruiten elektrisch bediend. De nieuwe Golf R staat al bij de Nederlandse dealers. De importeur denkt er tussen de 100 en 120 per jaar te kunnen verkopen, waarvan het overgrote deel met DSG en vijf portieren.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Lees meer over supercars en sportscars
Volkswagen Volkswagen Golf Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 539
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 511
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Highline Automaat Cruise Control Navigatie Trekhaak Rijklaar

    Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Highline Automaat Cruise Control Navigatie Trekhaak Rijklaar

    • 2014
    • 223.024 km

    € 9.995

    Volkswagen Golf 2.0 GTI 211PK Dealeronderhouden Nieuwstaat Navigatie Stoelverwarming

    Volkswagen Golf 2.0 GTI 211PK Dealeronderhouden Nieuwstaat Navigatie Stoelverwarming

    • 2011
    • 92.412 km

    € 14.950

    Volkswagen Golf 1.6-16V Ocean 5-drs / Ecc / Trekhaak

    Volkswagen Golf 1.6-16V Ocean 5-drs / Ecc / Trekhaak

    • 2003
    • 238.544 km

    € 1.990

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    5
    • 8 februari 2022
meer reviews
Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

422

Ooit zorgde de Volkswagen Golf voor de defintieve doorbraak van de compacte hatchback. Sindsdien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf (1987) - Liefhebber Gezocht

    Volkswagen Golf (1987) - Liefhebber Gezocht

    109
    • 14 februari 2022
  • Volkswagen Golf GTI Performance - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf GTI Performance - Op de...

    80
    • 10 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    42
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    116
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden