Volkswagen Golf R Variant (2017) - Op de Rollenbank
Snelle besteller heeft standaard al bijna 28 pk extra!
80 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Waar koop je een stationwagon voor? In principe voor praktisch laadgemak, maar mag zo’n auto ook nog een beetje leuk zijn misschien? Jazeker, dan moet je bijvoorbeeld een Golf R Variant kopen, zoals Casper Smit dat deed. Dan kunnen wij weer eens ‘Snelle besteller’ boven het verhaal zetten!
Casper Smit uit Diepenveen is een jonge kerel zonder gezin en zonder hond en die koopt dan een Volkswagen Golf R Variant. Hoe zit dat? “Ik wilde een wolf in schaapskleren, of liever nog een Golf in schaapskleren. Deze Volkswagen Golf R Variant is een heel zeldzame auto, maar wel lekker snel, dus daarom heb ik hem gekocht”, aldus Casper. Die sympathie voor een Golf is niet zo gek. “Mijn vorige auto was een Golf GTI. Toen ik daar klaar mee was, ging ik op zoek naar een opvolger. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Audi S3, maar toen kwam ik deze tegen.”
Casper houdt van snel Duits spul
Casper is van beroep automonteur en hij werkt in het autobedrijf van zijn vader. Dat autobedrijf is universeel en doet onderhoud en reparaties aan voornamelijke ‘gewone’ auto’s. Als er wat bijzonders of wat bijzonder snels binnenkomt, spitst Casper zijn oren. “Ja, die auto’s vind ik het leukst om aan te werken en in te rijden, vooral die van Duitse komaf. Andere merken vind ik stukken minder interessant”, geeft hij toe. Dus geen Civic Type R of een Impreza Turbo voor Casper. Vandaar ook die zoektocht naar een S3, die niet opschoot, en zijn keuze voor eerst een Golf GTI en nu een Golf R.
Geen beleving in de R, wat de GTI wel had
Er is echter één grote ‘maar’ bij deze Golf R, wat Casper betreft. “Ik mis de beleving in de auto, die ik wel had in de Golf GTI”, legt Casper uit. “Die Golf die ik had, die leefde. Die duwde en die trok, er gebeurde wat bij het rijden. Deze is denk ik té goed. Hij doet alles prima, maar dat is het dan ook”, aldus Casper. Hij is niet de eerste bestuurder van een Golf R die er zo over denkt. De Golf R lijkt toch wat te gladjes, te braaf, te stabiel, te koersvast, te over-engineered. Het is ook nooit goed. Feit is dat Casper veel meer lol had in de Golf GTI, een auto waarvan hij binnen tweeënhalve week de voorbanden glad had gereden …
Voelt de 310 pk er niet aan af
De Golf R Variant van Casper is ook nog eens afkomstig uit Duitsland. “Ik heb hem pas vier maanden geleden gekocht, bij een handelaar die hem uit Duitsland had gehaald. Hij is helemaal origineel en zou volgens de papieren goed zijn voor 310 pk en 400 newtonmeter”, vertelt Casper. Voelt het ook alsof dat erin zit? “Dat is dus precies het probleem. Het zou best kunnen, maar als het zo is, dan voel ik het niet”, zegt hij. Dat klinkt alsof Casper, die nogal eens wisselt van auto, ook de Golf R Variant niet heel erg lang in bezit zal houden, al vindt hij het wel leuk dat niemand bij het verkeerslicht verwacht dat de auto zo snel van zijn plek gaat.
Rollenbankman Ghisbert kent 2.0 TSI door en door
Die tweeliter TSI-krachtbron van Volkswagen is een geliefd apparaat op de rollenbank van Beek Auto Racing. “Die presteert eigenlijk altijd iets boven verwachting, in welke verschijningsvorm dan ook”, legt chef rollenbank Ghisbert van Ginhoven uit. “Het tunen van het turboblok levert ook altijd wat extra’s op. Bovendien zijn ze sterk en kunnen ze veel extra vermogen hebben.”
We gaan zien of het ook geldt voor deze Golf R Variant uit 2017 met meer dan anderhalve ton op de klok. Zonder meer een nette, frisse auto. “Ik baal alleen van die beschadigde wielen, dat ziet er echt niet uit”, moppert Casper. Als de Golf zijn kunstje doet, maakt het balen plaats voor tevredenheid. De Golf klinkt gezond en scoort keurig.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Variant 2.0 TSI 4Motion R |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 59.420 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 228 kW / 310 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.596 mm / 1.799 mm / 1.467 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.493 kg |
Laadvermogen | 617 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 164 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Comfortline Business / Panoramadak
- 2020
- 131.173 km

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI ACC Trekhaak Clima 1ste Eig !!
- 2019
- 78.690 km

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline / R Line / 150PK / BTW Auto / DSG / ACC / StoelVW / 100% Onderhoud / Trekhaak
- 2019
- 169.935 km
Lezersreacties (80) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.