Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI 160pk (2011)
Softtopspoter
De derde generatie Golf Cabriolet heeft in elk geval één belangrijk verschil met zijn voorgangers. De grote rolbeugel heeft plaatsgemaakt voor twee achter de achterstoelen verzonken veiligheidsbeugels die er alleen uitkomen als dat nodig dreigt te zijn. Daardoor oogt de Golf Cabrio veel ranker. Sowieso is de auto eigenlijk heel minimalistisch getekend en dat doet hem goed. Een ander verschil met vorige generaties is dat de weggevouwen kap niet óp, maar ín de achterkant ligt. Zonder deksel overigens, wat de constructie niet alleen goedkoper, maar ook compacter en sneller maakt.
De voorkant is één op één overgenomen van de gewone Golf. Aan de achterkant heeft Volkswagen de achterlichten van de GTI gemonteerd, wat hem net wat aparter en dynamischer maakt. Nog een verschil met zijn voorgangers: ditmaal wordt de kap volledig elektrisch bediend. Je kunt hem ook open en dicht doen tijdens het rijden, mits je niet sneller rijdt dan 30 km/h. Openen en sluiten van de kap gaat razendsnel.
VW heeft voor de Cabrio gewoon het dashboard van de huis-tuin-en-keuken-Golf overgenomen en hoewel dat mooi en solide in elkaar zit, oogt het nogal saai en zakelijk. In een cabriolet verwacht je net wat meer frivoliteit. De stoelen maken gelukkig weer wat goed. In onze uitvoering zijn die met een mooie combinatie van leer en alcantara overtrokken en ze zitten bovendien lekker stevig en laag. Een regelrechte verrassing is de ruimte achterin. Er zijn maar weinig vierzitscabrio's in deze klasse waarin je zo ruim zit. Ook is de kofferruimte nog heel behoorlijk, ongeacht of de kap open of dicht is.
Soepel
Tijdens onze eerste kennismaking met de Golf Cabriolet reden we de 1.6 TDI en stelden we vast dat die motor net wat te bescheiden was voor deze auto, zeker in combinatie met de vijfbak. Des te benieuwder zijn we dan ook naar deze 1.4 TSI met zijn 160 pk en 240 Nm. Mooie waarden, die bovendien over een breed toerental beschikbaar zijn, zo merk je algauw na het wegrijden. De combinatie compressor-turbo toont zich ook hier weer een heel geslaagde. VW combineert beide omdat ze ieder in hun eigen toerenbereik optimaal presteren. Zo vullen ze elkaar mooi aan. In feite wordt het bekende turbogat opgevuld door de mechanische compressor, die op hele lage toerentallen al meedoet. Dat betekent in de praktijk een heel soepele motor.
De auto voelt dan ook verrassend rap aan. Onze testauto heeft bovendien de zeventraps DSG, die al veel lof kreeg toegezwaaid. Deze transmissie met dubbele koppeling schakelt werkelijk razendsnel en bijna onmerkbaar, en reageert lekker vlot als je plotseling het gas intrapt. Ook de ophanging heeft Volkswagen goed voor elkaar. De auto is mooi neutraal en lijkt nog minder tot onderstuur te neigen dan de diesel die we eerder reden. Die wilde ook wel eens een tikje hellen in de bochten, maar op deze TSI heeft VW een sportonderstel gemonteerd en dat doet hem goed. Dat soort zaken maken deze cabrio spannender dan de goede, maar wat saaie gewone Golf. De torsiestijfheid is erg goed, wat ook weer positief uitwerkt op het weggedrag.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Cabriolet 1.4 TSI 160pk |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.246 mm / 1.782 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.403 kg |
Laadvermogen | 537 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
De Volkswagen Golf R Cabrio was overbodig, niet echt leuk en erg duur
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond
Rij-impressie Volkswagen Golf R Cabrio
Volkswagen Golf GTI Cabriolet - Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP
Rij-impressie Volkswagen Golf GTI Cabriolet
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.