Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond
'Nu ingrijpen'
109 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen, kapotte turbo’s en oliedorst. Toch meldt Rob Lintner dat hij een Volkswagen Golf heeft met 1.2 TSI die de drie ton heeft gehaald. Hij is dan ook van harte uitgenodigd om zijn ervaringen met zijn auto te komen vertellen en om eens te laten beoordelen of zijn auto nog wat waard is.
We vallen maar meteen met de deur in huis: van Rob Lintner zul je geen rampverhalen horen over de TSI-motor van Volkswagen. De problemen met de distributieketting, waar deze motoren berucht om zijn, heeft hij nooit gehad. Wel was er ooit een as van de turbo kapot, waarbij Volkswagen zonder morren de helft van de rekening betaalde. Ook olieverbruik kent de auto van Rob niet. “Ik heb wel het interval van de oliewissel teruggebracht. Hij krijgt nu om de 10.000 kilometer nieuwe olie”, vertelt hij. Dat is bij deze generatie motoren heel verstandig en het maakt van Rob op slag een goede baas voor zijn auto.
Keurmeester Joep Schuurman luistert mee en relativeert wat zaken. “De slechte naam van de TSI-motor uit deze jaren komt vooral door de olie verbruikende 1,8en 2,0-liters”, vertelt hij. “Over het algemeen kun je zeggen dat de TSI niet beter of slechter is dan wat andere merken bieden. Het komt denk ik door de ‘vroeger-wasalles-beter’-mentaliteit. Toen reden mensen met eenvoudige motoren waar misschien van alles aan stuk was, maar dat merkte je niet meteen. Die bleven wel draaien, maar vraag soms niet hoe. De nieuwe generatie motoren is nu eenmaal gevoeliger, maar dat is niet alleen bij Volkswagen.”
Mooi meegenomen is dat Rob een cabriolet rijdt. Dat zien we toch zelden in deze rubriek. “Ik ben eigen ondernemer en heb dus vrije keuze voor wat betreft mijn auto. Ik reed een Mazda 3 MPS, maar toen de economische crisis kwam, heb ik die ietwat voorbarig ingeruild op een Polo BlueMotion. Die was ik gauw zat. Toen heb ik deze cabrio gekocht. De showrooms stonden er in de crisisjaren vol mee, dus hij kostte niet al te veel. Deze Golf heeft de lichtste motor, maar het is wel een cabriolet en zodoende biedt hij evengoed veel rijplezier. Snel is hij natuurlijk geenszins. Als ik een vrachtwagen wil inhalen, moet ik dat drie weken van tevoren schriftelijk aanvragen”, lacht hij. “In de beginjaren reed ik er 45.000 kilometer per jaar mee. Toen hij in vijf jaar afgeschreven was, heb ik hem overgeschreven naar privé en nu rijdt hij nog zo’n 20.000 kilometer per jaar”, aldus de eigenaar. En wat is nu de nieuwe zakelijke auto van Rob? “Een Lexus GS hybride met 350 pk. Dat is echt totaal iets anders dan deze Golf!”
HET EERSTE HUISWERK
Als Joep terugkomt van de proefrit is hij enthousiast. “Hij ziet er nog heel erg netjes uit en rijdt ook prima. Je bent er duidelijk zuinig op”, zegt de keurmeester. Wel hoort hij bij het starten de distributieketting rammelen. “Dat is ook niet zo’n wonder na zoveel kilometers. Ik denk dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat zo’n ketting ook gewoon een vervangingsonderdeel is geworden, ook al beweren fabrikanten graag anders.” Als hij de motorruimte inspecteert, heeft Joep vooral kritiek op het aircosysteem. “Bij de leidingen lekt er iets, want vuil en stof hebben zich er opgehoopt. Ook maakt de pomp behoorlijk wat lawaai. Daar zou je eigenlijk meteen iets aan moeten doen. Als het stukloopt, komt er stof en vuil in het systeem en ben je verder van huis.”
Als we de auto op de brug zetten en een stukje optillen, zien we dat de condensor verregaand is versleten. “Dat is niet alleen slecht voor de werking van de airco, maar het kan ook de koeling van de motor tegenhouden, want de radiateur daarvan zit erachter”, klinkt het serieus. Kortom, het eerste huiswerk is opgeschreven.
PRODUCTEIGENSCHAP
Als we de motor aan de onderzijde bekijken, komt daar nog wat bij. “Vanaf de bovenkant kon ik weinig onheil ontdekken, maar hier zie ik dat er toch wel een aantal lekkages zijn. Er hangt koelvloeistof aan de waterpijp, dus daar is ook een kleine lekkage. Dat verklaart waarom het niveau iets onder peil staat”, aldus Joep. Verder heeft hij nog aandacht voor de krakende draagarmrubbers. “Dat hebben deze Golfs allemaal. Het is een producteigenschap. Als je ze vervangt, is het belangrijk dat je dan niet het Volkswagen-onderdeel gebruikt, want dat komt het kraken binnen de kortste keren weer terug.”
Verder wil Joep van Rob weten of hij misschien in de buurt van de kust woont. “Het is aan de onderkant namelijk roestiger dan ik had verwacht. Het is nog lang niet ernstig, maar het proces is begonnen”, stelt hij vast. Rob blijkt gewoon in het binnenland te wonen. “Maar ik ga wel vaak op wintersport. Het afgelopen jaar is de auto twee keer in Oostenrijk geweest.” Dan wijst Joep ons op een opmerkelijk gebrek. De handremkabels zijn behoorlijk doorgesleten. “Dat is al een paar jaar apk-afkeur, als ik dat zo zie. De kabels schuren over de verstevigingsbalken die te maken hebben met de cabrioletconstructie. Dat is wel heel slordig. Die kabels zouden een clipje moeten hebben waar ze in hangen. Die moeten echt heel binnenkort worden vervangen.”
Zo gaat Rob toch nog met een flinke lijst klussen naar huis. “Ik had vooraf niet verwacht dat er zo veel uit zou komen, maar mijn hart is er goed genoeg voor om de Golf weer helemaal in orde te maken”, zegt hij. En het verwijt van Joep dat zijn garage dingen heeft laten liggen? “Ik woon in een gebied waar mensen doorgaans weinig te besteden hebben. Mijn garage is dus gewend om mee te denken met mensen met een smalle beurs. Ik woon in Achtmaal, niet aan de Zuidas!”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor de leeftijd en de kilometers rijdt deze auto echt nog prima. Wel hebben we heel veel achterstallig onderhoud gevonden. Het is heel belangrijk dat direct wordt ingegrepen en de auto weer netjes wordt gemaakt. Als het zo doorgaat, is het over een jaar namelijk einde verhaal.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Cabriolet 1.2 TSI 105pk BMT |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.550 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.246 mm / 1.782 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.321 kg |
Laadvermogen | 529 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 710 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
Lezersreacties (109) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.