Volkswagen Caddy 1.9 TDI Trendline (2005)
Puur rationele ruimte
Zo'n twee jaar geleden presenteerde VW de nieuwe Caddy. Het motorengamma omvat inmiddels 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren en 2.0 SDI- en een 1.9 TDI-diesels. De Caddy deelt ongeveer de helft van zijn onderdelen met de Touran: het platform, de motoren en zaken als stoelen en dashboard. Bekijk je de twee van opzij, dan zie je dat de frontpartijen ook volledig identiek zijn. Zelfs het voorportier is uitwisselbaar. Een slimme zet, want zo blijven de productiekosten beheersbaar.
Weinig frivool
De Caddy is in eerste instantie een bedrijfsauto. En ondernemers willen lage kosten, veel ruimte en weinig overdaad. Volkswagen is er goed in geslaagd de juiste mix te vinden. Dat zie je bij het instappen. De cabine, in bedrijfsauto's vaak gekenmerkt door de aanwezigheid van veel koud blik, is netjes afgewerkt. Portieren, A-stijlen en dak; alles is bekleed. Alleen achter zien we stukken metaal en een soort hardboard systeemplafond. Het dashboard vertoont veel overeenkomsten met dat van de Touran, maar is opgetrokken uit een minder fraaie soort harde kunststof. Een dashboardkastje ontbreekt, maar daarvoor in de plaats zijn er extra opbergvakken. Het geheel maakt beslist geen armetierige indruk.
Het exterieur van de Caddy is puur functioneel. Het geeft een duidelijk statement af: ik ben rationeel ingesteld en laat mij bij de aanschaf van een auto niet leiden door emoties.
In de motorruimte huist de bekende 1,9-liter TDI met 105 pk, gekoppeld aan een vijfbak. Bij 120 km/h produceert de Caddy de nodige decibellen. De totale mix van rijgeluiden zet de meetapparatuur al snel boven de 70 dB. Ondanks het feit dat de Caddy motorisch verregaand gelijk is aan tweelingbroer Touran, moet de Caddy om de 15.000 kilometer naar de dealer voor verse sappen (Touran: 50.000 kilometer).
De neuspartij en de voorwielophanging zijn dan wel gelijk aan die van de Touran, de Caddy heeft echter een starre achteras met bladveren. Zo maak je een auto goedkoper en - ook niet onbelangrijk - het laadvermogen hoger. Wat is het effect op het weggedrag van die starre as? Bij onbelaste vering is de Caddy wat stuiterig en in snel genomen bochten, waartoe hij niet uitnodigt, is er onderstuur. Bij een normale rijstijl zal niemand er erg in hebben dat er een vrij primitieve achteras onder de Caddy zit. Hij stuurt best goed.
Ruim en flexibel
Ruimte is er te over in de Caddy. Wie dat wenst, kan zijn hoed op houden. Ook aan beenruimte is geen gebrek. Dankzij de twee schuifdeuren is de achterbank voor iedereen goed toegankelijk. De achterbank is in twee delen neerklapbaar, waarbij het zitdeel door middel van een gasdrukveer omhooggaat. Met speciale haken kan de opgeklapte bank vervolgens worden vergrendeld.
De Caddy is ruim, maar zijn wielophanging en uitrusting schieten wat tekort ten opzichte van modellen die níét op een bedrijfswagen zijn gebaseerd. Wil je de Caddy Comfortline aankleden, dan kun je investeren in ESP, airconditioning, een boordcomputer, cruise control en een cdspeler. Zaken als bekleding van leer, xenonverlichting en automatische airco staan niet in de optielijst.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Caddy Combi 1.6 Trendline |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.405 mm / 1.794 mm / 1.833 mm |
Wielbasis | 2.682 mm |
Massa leeg | 1.336 kg |
Laadvermogen | 730 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 710 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 164 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 13,4 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |