Toyota Yaris T-Sport – Het bewijs dat de eerste Yaris ook leuk en vlot kan zijn
Anderhalve liter
Laten we er geen doekjes om winden: als er één auto is die het imago van seniorenbak heeft, dan is dat wel de Toyota Yaris. Maar wacht: er is ook een spannende Yaris, de T-Sport!
Uiterlijk is de T-Sport slechts op details te onderscheiden van zijn zwakker gemotoriseerde stalgenoten. Een rood biesje hier, wat skirts daar, een aparte grille, een logo en een setje lichtmetalen wielen. Het rode gebied op de toerenteller begint vrij vroeg, wat iets zegt over het motorkarakter. Het is geen opgefokt apparaat, maar dezelfde machine die ook in de toenmalige Yaris Verso lag. Maar goed, 106 pk in een auto van iets meer dan 900 kilo is natuurlijk prima. Sportstoelen heeft de T-Sport ook, zij het dat de zit hoog is en de zittingen kort zijn. De versnellingsbak is overgenomen uit de standaardversie, die ook al vrij korte overbrengingen heeft. De naald van de toerenteller staat bij een tempo van 100 km/h al boven de 3.000. Het is dus een brulaap, waarmee snelwegritten geen feest zijn, maar daarvoor is hij ook niet gemaakt. De T-Sport wil bochtige binnenwegen of uitdagende bergpassen verschalken. Dan is hij in zijn element.
Tussen 3.500 en 6.000 toeren lekker levendig
We zoeken dus het platteland op. Daar voelt de kleine Toyota zich als een vis in het water. Bochtje pakken, gas erop en gaan! Doorhalen in twee, opschakelen naar drie en weer vol gas. Dankzij de standaard sportuitlaat klinkt de viercilinder lekker donker. Tussen 3.500 en 6.000 tpm is de motor het meest in zijn element en doet hij levendig aan. De vijfbak schakelt uiterst precies. Bochtenwerk vindt deze sportieve Yaris heel plezant en mede dankzij het lage gewicht houdt hij lang grip. De besturing werkt een tandje zwaarder dan in een gewone Yaris; hij laat zich precies plaatsen. Op de remmen – rondom schijven en ABS – hebben we ook geen kritiek, want die zijn goed op hun taak berekend. Een aardige bijkomstigheid van zo’n lichte auto is het lage brandstofverbruik. Je moet het wel heel bont maken wil je onzuiniger dan pak hem beet 1 op 12 rijden. De hoge zitpositie en een stuur dat niet in diepte verstelbaar is, gooien roet in het eten. Pluspunt is de bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid; maar weinig andere snelle hatchbacks bieden die. Leuk en vlot is de T-Sport wel, echt opwindend niet.
Best zuinig voor een snelle versie.
De Yaris T-Sport van de eerste generatie staat te koop voor bedragen van net onder de €2.000 tot bijna €6.000. Overigens zat de motor van de 'heetste' eerste Yaris ook in de krachtigste Yaris Verso, de MPV-achtige versie van de B-segmenter. Bij de tweede generatie van de Toyota Yaris hing het merk een 1.8 in de T-Sport. Die motor was met 133 pk flink krachtiger dan de 1.5, al was ook de tweede Yaris T-Sport meer lauwwarm dan echt heet. Het echte knalwerk kwam met de latere Yaris GRMN en de GR Sport.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 78 kW / 106 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.635 mm / 1.660 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.370 mm |
Massa leeg | 915 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 400 kg |
Banden | 185/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |