Toyota Yaris T-Sport – Het bewijs dat de eerste Yaris ook leuk en vlot kan zijn

Anderhalve liter

Toyota Yaris T-Sport

Laten we er geen doekjes om winden: als er één auto is die het imago van seniorenbak heeft, dan is dat wel de Toyota Yaris. Maar wacht: er is ook een spannende Yaris, de T-Sport!

Uiterlijk is de T-Sport slechts op details te ­onderscheiden van zijn zwakker gemotoriseerde stalgenoten. Een rood biesje hier, wat skirts daar, een aparte grille, een logo en een setje lichtmetalen wielen. Het rode gebied op de toerenteller begint vrij vroeg, wat iets zegt over het motorkarakter. Het is geen opgefokt apparaat, maar dezelfde machine die ook in de toenmalige Yaris Verso lag. Maar goed, 106 pk in een auto van iets meer dan 900 kilo is natuurlijk prima. Sportstoelen heeft de T-Sport ook, zij het dat de zit hoog is en de zittingen kort zijn. De versnellingsbak is overgenomen uit de standaardversie, die ook al vrij korte overbrengingen heeft. De naald van de toerenteller staat bij een tempo van 100 km/h al boven de 3.000. Het is dus een brulaap, waarmee snelwegritten geen feest zijn, maar daarvoor is hij ook niet gemaakt. De T-Sport wil bochtige binnenwegen of uitdagende bergpassen verschalken. Dan is hij in zijn element.

Toyota Yaris T-Sport

Toyota Yaris T-Sport

Tussen 3.500 en 6.000 toeren lekker levendig

We zoeken dus het platteland op. Daar voelt de kleine Toyota zich als een vis in het water. Bochtje pakken, gas erop en gaan! Doorhalen in twee, opschakelen naar drie en weer vol gas. Dankzij de standaard sportuitlaat klinkt de viercilinder lekker donker. Tussen 3.500 en 6.000 tpm is de motor het meest in zijn element en doet hij levendig aan. De vijfbak schakelt uiterst precies. Bochtenwerk vindt deze sportieve Yaris heel plezant en mede dankzij het lage gewicht houdt hij lang grip. De besturing werkt een tandje zwaarder dan in een gewone ­Yaris; hij laat zich precies plaatsen. Op de remmen – rondom schijven en ABS – hebben we ook geen kritiek, want die zijn goed op hun taak berekend. Een aardige bijkomstigheid van zo’n lichte auto is het lage brandstofverbruik. Je moet het wel heel bont maken wil je onzuiniger dan pak hem beet 1 op 12 rijden. De hoge zitpositie en een stuur dat niet in diepte verstelbaar is, gooien roet in het eten. Pluspunt is de bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid; maar weinig andere snelle hatchbacks bieden die. Leuk en vlot is de T-Sport wel, echt opwindend niet.

Toyota Yaris T-Sport

Best zuinig voor een snelle versie.

De Yaris T-Sport van de eerste generatie staat te koop voor bedragen van net onder de €2.000 tot bijna €6.000. Overigens zat de motor van de 'heetste' eerste Yaris ook in de krachtigste Yaris Verso, de MPV-achtige versie van de B-segmenter. Bij de tweede generatie van de Toyota Yaris hing het merk een 1.8 in de T-Sport. Die motor was met 133 pk flink krachtiger dan de 1.5, al was ook de tweede Yaris T-Sport meer lauwwarm dan echt heet. Het echte knalwerk kwam met de latere Yaris GRMN en de GR Sport.

Toyota Yaris T-Sport

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.497 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.635 mm / 1.660 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.370 mm
Massa leeg 915 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden185/55VR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.