Toyota Yaris Cross vs. Renault Captur - Vergelijkende Test
Herintreder op jacht
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na een hiaat van ongeveer zeven jaar keert Toyota met de Yaris Cross terug in het segment van de kleine cross-over. Waar zijn voorganger het rijk alleen had, treft de nieuweling de Renault Captur op zijn pad en die is er tegenwoordig ook met hybride-aandrijving.
Stiekem was Toyota er heel vroeg bij met de Urban Cruiser. Lang voordat de Capturs, 2008’en, Crosslands en T-Crossen de koper wisten te verleiden om de traditionele hatchback om te ruilen voor iets met een hoge zit hadden de Japanners al zo’n compacte cross-over in het gamma. Misschien was het model zijn tijd zelfs wel iets te ver vooruit, want een verkoopknaller werd het niet. Reden genoeg om de stekker eruit te trekken, precies op het moment dat andere fabrikanten het segment binnenstroomden.
Inmiddels zijn we grofweg zeven jaar en een autogeneratie verder en keert Toyota terug met de Yaris Cross. Die heeft niet de luxe van een leeg speelveld zoals zijn voorganger en treft bijvoorbeeld de Renault Captur op zijn weg. En niet alleen hebben de Fransen het segment van de kleine cross-over ontdekt, ook op het gebied van hybride-aandrijving maken ze een inhaalslag. Onder het E-Tech-label verschijnen er nu van diverse modellen hybride-uitvoeringen met en zonder stekker. Bij de Captur kun je zelfs kiezen uit beide varianten. Aangezien de Yaris Cross er alleen zonder is, kiezen we voor de Captur E-Tech Hybrid 145. In principe maken de beide vormen van hybride-aandrijving bij Renault gebruik van hetzelfde systeem en dat is tamelijk uniek. Het idee van een hybride als mengvorm van twee verschillende krachtbronnen nemen ze bij Renault namelijk erg letterlijk. Aan de ene kant van een gemeenschappelijke as zit een 49 pk sterke elektromotor die twee eigen versnellingen heeft. Aan de andere kant van diezelfde as zit een 91 pk leverende 1,6-liter viercilinder verbrandingsmotor die via een vierbak zijn krachten doorgeeft.
Die versnellingsbak heeft geen koppeling. In plaats daarvan kan er worden geschakeld doordat een tweede elektromotor de kracht van de aandrijflijn afhaalt. Een beetje zoals je door voorzichtig gas te geven de pook van een handgeschakelde transmissie in de versnelling kunt drukken zonder de koppeling te gebruiken. Dat betekent echter wel dat de verbrandingsmotor pas kracht aan de voorwielen kan leveren als de auto eenmaal rijdt; er is immers geen koppeling om bij het wegrijden te voorkomen dat de motor afslaat. De 1.6 kan alleen in neutraal stationair draaien. Volgens Renault is het voordeel van deze opzet dat het systeem niet alleen kan werken als parallelhybride, waarbij beide krachtbronnen kracht leveren aan de wielen, maar ook als seriehybride waarbij de 1.6 louter als generator werkt voor de elektromotor. Bijkomend voordeel is dat er vaste verhoudingen zijn tussen het motortoerental en de snelheid, waardoor het elastieken hybride-gevoel van sommige andere systemen hier niet aanwezig zou zijn.
THEORIE VERSUS PRAKTIJK
Tot zover de theorie, want de praktijk blijkt weerbarstiger. Er is inderdaad geen continu brullende motor bij volle acceleratie en ten opzichte van de Yaris Cross is de Captur met zijn hogere systeemvermogen van 143 pk ook sneller, met name op snelwegtempo. Het gaat alleen allemaal niet heel natuurlijk. Soms blijft de 1.6 bijvoorbeeld lang hangen in een bepaalde versnelling en soms voel je de elektromotor schakelen, terwijl het toerental van de verbrandingsmotor gewoon blijft oplopen. Wat je voelt, is niet altijd congruent met wat je hoort. Eigenlijk werkt het het beste als je heel rustig rijdt, zodat de elektronica de tijd heeft om rustig de verschillende krachten te mengen tot een harmonieus geheel. Als je weet hoeveel er op de achtergrond gebeurt, is het echt knap hoe weinig je ervan merkt en dan nog maakt de Captur makkelijker tempo dan de Yaris. Bovendien is het systeem met een verbruik van circa 1 op 18 best efficiënt. Niet zo efficiënt echter als dat van de Toyota Yaris Cross.
De ervaring die het Japanse concern op dit gebied heeft, betaalt zich terug met een verbruik van precies 1 op 20. Dat is voor een hoge B-segmenter een keurige waarde waarbij de Toyota met name in de stad minder dorst lijkt te hebben. Bovendien heeft de opzet, waarbij een 91 pk sterke 1,5-liter driecilinder in een planetair tandwielstelsel samenwerkt met twee elektromotoren. Het voordeel dat alles naadloos gaat. In- en uitschakelen van de driepitter gaat zonder trillingen en er is nooit een onderbreking in de aandrijfkracht. Het enige echte kritiekpunt is dat de 116 pk aandrijflijn flink moet werken om gang in de Yaris Cross te krijgen. De 1,5-liter driecilinder hoor je regelmatig langdurig monotoon roffelen en dan gaat het nog niet echt snel. Een vleugje Toyota-hybride oude stijl, wat we sinds de Corolla 2.0 Hybrid en RAV4 Hybrid niet meer gewend zijn.
TNGA-PLATFORM
Gelukkig lijkt het onderstel van de Yaris veel op dat van zijn recente stalgenoten. Het Toyota New Generation Architectureplatform heeft zich inmiddels wel bewezen als het gaat om een vermakelijk maar harmonieus weggedrag. Uiteraard ligt de Cross minder vlak op de weg dan de reguliere Yaris, maar er blijft voldoende wendbaarheid en grip over. Zeker voor een cross-over is er weinig rol in de koets en ondanks de eco-banden zul je de grens niet onbedoeld overschrijden. Tegelijkertijd veert de Cross soepeler dan de hatchback, wat zich vertaalt in meer comfort en dat kon de Yaris best gebruiken. Het totaalplaatje maakt daardoor een goede indruk.
Op dit vlak kiest de Captur eveneens een ander pad door een veel comfortabeler afstemming te kiezen. Wat de Toyota doorgeeft, moffelt de Renault weg en dat heeft op slecht wegdek en in drempelrijke wijken absoluut voordelen. De bijna onvermijdelijke keerzijde van die medaille is dat het weggedrag aanzienlijk minder inspirerend is. Ondanks bijna exact dezelfde banden (het Renault-rubber heeft alleen een iets hogere wang), voelt de Captur minder zeker en onverstoorbaar en de neus schuift veel eerder weg dan die van de Yaris. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn, het staat natuurlijk wel wat gek in een uitvoering die R.S. Line heet. Misschien dat dat de kunstmatige zwaarte van de stuurinrichting verklaart, een poging om er nog iets van sportiviteit in te stoppen. Dat is aan de Captur in zijn huidige gedaante echter simpelweg niet besteed.
Positiever zijn we over het interieur en dan met name de relatieve veelzijdigheid ervan. In feite is het natuurlijk een opgehoogde Clio en met dat in het achterhoofd valt de ruimte aan boord positief op. Een vrij grote kofferbak met verstelbare bodem wordt aangevuld door een standaard verschuifbare achterbank. Een vleugje MPV dus en dat zorgt ervoor dat de Captur zich laat aanpassen aan de eisen van het moment: iets meer ruimte voor de passagiers of juist iets meer voor hun bagage. Op de achterbank is er daarbij ook meer dan voldoende hoofdruimte.
Voorin maakt de Franse cross-over vooral bij de eerste aanblik een goede indruk. Alles ziet er fris uit en de diversiteit van de materialen maakt het een kleurrijk geheel. Voeg daar een mooi multimediasysteem aan toe en een deels digitaal instrumentarium en alles lijkt te kloppen. Wanneer je er echter mee aan de slag gaat, blijken de materialen minder luxe dan ze leken. Met name de transmissiehendel voelt wel erg goedkoop aan. Daarbij ziet het infotainmentsysteem er weliswaar mooi uit, het werkt in de praktijk jammer genoeg niet zo prettig. Er zijn te veel lagen in het systeem en het reageert ook niet altijd even snel. Wel krijgt de Captur een pluim voor het zitcomfort en de vele aflegmogelijkheden voor klein spul.
OERDEGELIJK
In de Yaris Cross gaat het er allemaal wat minder frivool aan toe. Daar staat tegenover dat het allemaal wel oerdegelijk aanvoelt. Eigenlijk precies het omgekeerde van de Captur dus en dat geldt ook een beetje voor het multimediasysteem. Het ziet er minder flitsend uit en de mogelijkheden zijn relatief beperkt, maar wat je nodig hebt zit erin en je bent in elk geval nooit de weg kwijt. Bijzondere vermelding verdient het handige head-up display, dat netjes in de voorruit wordt geprojecteerd en dat zien we in dit segment zelden. Het ruimteaanbod is wel wat beperkter dan in de Captur. Op de achterbank zit een volwassene wat ingebouwd met minder goed zicht naar buiten en hoewel de kofferbak niet onderdoet voor de Captur is er geen verschuifbare achterbank. Daarmee hebben we dan direct één van de weinige dingen die er niet zijn te pakken. Verder zit namelijk zo’n beetje alles wat we zouden kunnen bedenken erop en eraan. Two-tone metallic lak, een elektrisch bedienbare achterklep, leren bekleding, stuurverwarming, de Launch Edition heeft het allemaal standaard aan boord. Dat verzacht de tamelijk bizarre prijs van € 37.895 enigszins. Overigens krijgt elke Yaris Cross standaard het uitgebreide Toyota Safety Sense mee, dat bijna alle actieve-veiligheidssystemen bevat, met uitzondering van een dodehoeksensor.
Op het eerste gezicht lijkt de Captur met zijn totaalprijs van € 36.059 inclusief opties een betere aanbieding, maar daar staat minder luxe tegenover. We missen niet direct iets, maar in verhouding tot de Yaris Cross ontbreekt het de Captur bijvoorbeeld aan stuurverwarming, two-tone lak, volledig leren bekleding, een elektrisch bedienbare achterklep en een head-up display. In verband met de uiteenlopende pakketstrategieën van beide merken is het bijna onmogelijk om exact gelijk uitgeruste auto’s te krijgen. Bij zoveel mogelijk gelijke uitrusting is de Yaris Cross echter minder belachelijk duur dan hij in eerste instantie lijkt. Dat laat onverlet dat meer dan 35 mille voor een opgehoogde B-segmenter wel even schrikken is. Zeker voor wie het laatst een nieuwe auto in dit segment kocht ten tijde van de Urban Cruiser.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Op het eerste gezicht lijkt de Captur er fluitend met de overwinning vandoor te gaan. De auto is sneller, ruimer, ziet er vanbinnen leuker uit en is ook nog eens goedkoper. Zodra je er nauwkeuriger naar kijkt, blijkt echter dat de zaken aanzienlijk genuanceerder liggen. De Toyota is minder frivool, maar wel degelijker en gebruiksvriendelijker. Bovendien is de Yaris Cross bij gelijke uitrusting niet duurder en in de praktijk wel goedkoper om rijdend te houden. Tel daar het geslaagde onderstel bij op en de Yaris Cross buigt een ogenschijnlijke achterstand om in een voorsprong.
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.