Toyota Yaris Cross - Eerste rijtest
Pittige bonsai SUV
Bij Toyota zijn ze tevreden over de verkoopcijfers van de Yaris. Voortbordurend op dat succes brengen de Japanners nu ook een compacte SUV, de Yaris Cross. Kan die met zijn stoere voorkomen en hoge instap de Urban Cruiser van weleer doen vergeten?
Eind jaren 90 maken we kennis met de eerste midi-SUV’s en ook met de eerste auto’s met hybride aandrijftechniek. In beide gevallen is het Toyota dat in de kopgroep zit, en wel met de RAV4 (die dan nog FunCruiser wordt genoemd) en de Prius. Tien jaar later is Toyota er opnieuw snel bij met een compacte B-segment cross-over in de vorm van de Urban Cruiser. Alleen waar de RAV4 en de Prius blijvertjes blijken, verdwijnt deze Urban Cruiser al na vijf jaar en slechts 2.224 verkochte exemplaren in Nederland zonder opvolging weer uit de prijslijst. Waren we er nog niet klaar voor?
Inmiddels heeft ieder zichzelf respecterend volumemerk een compacte cross-over in de showroom staan, en komt Toyota terug. Gebaseerd op dezelfde techniek als de Yaris is er nu de Yaris Cross. Die staat net als het gewone model op Toyota’s GA-B-platform, de basis voor de compactere modellen binnen de Toyota New Global Architecture (TNGA). De auto’s delen veel techniek en ook de wielbasis is gelijk, voor het overige is de Yaris Cross in alle richtingen een maatje groter. Mocht je afgaand op zijn stoere voorkomen de behoefte voelen om de gebaande paden te verlaten: hij heeft ook nog eens 2,5 centimeter meer bodemvrijheid. En voor degenen die niet meer zo soepel inen uitstappen is het prettig dat de instaphoogte zelfs tot 6,5 centimeter hoger is dan bij de normale Yaris.
Het dashboard van de Yaris Cross komt sterk overeen met dat van de gewone Yaris: een vlotte vormgeving gekoppeld aan een groot bedieningsgemak. Dankzij een overzichtelijk instrumentarium en een rechtop staand multimediascherm ontgaat je weinig. Ongeacht of je een versie met een uitgebreid of juist minder fancy infotainmentsysteem hebt, de bediening van bijvoorbeeld de airco werkt gewoon met knoppen op een eigen paneel, dat is wel zo makkelijk. Het interieur steekt degelijk in elkaar, al zijn alle panelen waarmee je in aanraking komt wel van harde kunststoffen. De deurpanelen zijn voorzien van een guitig stukje textiel, maar soft touch is het bepaald niet. Dankzij de grotere koets van de Cross heb je voorin in alle richtingen meer dan voldoende ruimte, ook met een groter postuur. Achterin is het anders. De hoofdruimte is nog enigszins acceptabel, de beenruimte is daarentegen vrij beperkt.
Het was beter geweest als ten gunste van de benen van de achterpassagiers een beetje kofferruimte was opgeofferd. De bagageruimte is met 397 liter namelijk behoorlijk ruim. Als het je om de beenruimte achterin te doen is, ben je bij Toyota voor twee mille extra beter af met de Corolla.
GOED TE HOREN
Toyota levert de Yaris Cross zowel met een conventionele aandrijflijn als met hybride techniek. In het eerste geval gaat het om een bij 125 pk en 153 Nm piekende 1,5 liter driecilinder, met naar keuze een handgeschakelde zesbak of een cvt. Bij onze eerste kennismaking rijden we deze krachtbron samen met de handbak. Dat blijkt een prima combinatie om de Yaris Cross vlot met het verkeer te laten meekomen. Het karakter van de motor is soepel genoeg om niet te veel te hoeven schakelen, al is dat schakelen zelf ook geen straf. De enige wanklank is een letterlijke: de motor is niet bepaald de stilste in zijn soort, of het geluidsisolerende materiaal is niet het dikste.
Hierin is de handgeschakelde variant overigens niet uniek, bij de hybride aandrijflijn horen we ook duidelijk wanneer de benzinemotor (92 pk en 120 Nm) moet presteren. Maar dat doet hij gelukkig lang niet altijd. Want de elektronica is bij de hybride zo geprogrammeerd dat de elektromotor (80 pk en 141 Nm) als het ook maar even kan de verbrandingsmotor ontlast of zelfs helemaal diens taak overneemt. En dat gaat naadloos. Ongeacht de gekozen aandrijflijn zijn we met het onderstel van de Yaris Cross blij verrast. Net als bij de Corolla en de Yaris is er een mooie balans tussen dynamiek en comfort, de afstemming van veren en schokdempers is eerder aan de stevige kant dan dat het te week is. De stuurinrichting geeft genoeg vertrouwen om lekker vlot een bocht te ronden en het onderstel laat je daarbij niet in de steek. Voor een wat hogere auto heeft de koets opvallend weinig neiging tot overhellen. Het is al met al een lekker stabiel geheel.
Laten we de Urban Cruiser van destijds snel vergeten. De rentree in het marktsegment der compacte cross-overs achten we met de Yaris Cross op dit moment een veel kansrijkere exercitie, zeker met zijn concurrerende vanafprijs van € 24.395.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Stevig onderstel
- +Royale kofferbak
- -Lawaaiige motor
- -Krap achterin