Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Hoogspanning
De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid koppelt een lage uitstoot aan een hoog prestatieniveau, dankzij een systeemvermogen van 306 pk. Tegelijkertijd kun je er behoorlijke afstanden volledig elektrisch mee afleggen.
In de beginjaren stonden de meeste hybridemodellen nu niet bepaald garant voor een flinke dosis rijplezier. Pionier Toyota maakte zich daar met de Prius ook schuldig aan, maar het merk zet nu flinke stappen op het gebied van dynamiek. Bij de nieuwe RAV4 PHEV gaat het niet alleen maar om de emissie; de prestaties zijn minstens zo belangrijk. De stekker-SUV is een ware krachtpatser, met een acceleratievermogen dat welhaast van sportwagenniveau is. In technisch opzicht zijn er bijzonder veel overeenkomsten met de reguliere RAV4 Hybrid met 222 pk. De elektro-ondersteuning van de 182 pk sterke 2.5 benzinemotor is in de PHEV echter flink toegenomen. Terwijl de elektromotor op de achteras nog altijd 54 pk te bieden heeft, levert het exemplaar op de vooras nu maar liefst 182 pk. Samen zijn de motoren goed voor een indrukwekkend systeemvermogen van 306 pk. Dit is een eco-auto op speed!
Rijmodus
De 155 kg zware accu onder de vloer heeft een capaciteit van 18,1 kWh en is in staat om Toyota’s sterkste hybridemodel 75 kilometer volledig elektrisch aan te drijven. Daarbij rijdt de RAV4 in principe in de elektromodus zolang als dat gaat. Zelfs als je het gaspedaal in een enthousiaste bui wat dieper intrapt, laat de verbrandingsmotor zich niet uit de tent lokken. Pas als de accuspanning niet meer toereikend is voor pure EV-aandrijving schakelt het systeem over op de hybridemodus en gaat ook de viercilinder aan de slag. Tenzij je een andere rijmodus selecteert, waarvan er vier beschikbaar zijn.
Onder de streep moet dat volgens WLTP een verbruik van slechts 1 liter per 100 km opleveren, maar dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn; een puur theoretische waarde. De door Toyota opgegeven actieradius doet een stuk realistischer aan. Bij de eerste testrit konden we bijna 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarbij zaten in ons geval behoorlijk wat snelwegkilometers, die de Japanner in de elektromodus met maximaal 135 km/h kan afleggen. Als het accuniveau te laag wordt, neemt de viercilinder op discrete wijze de taken over. Dat doet hij met een lage geluidsproductie en zonder dat er schokjes in de aandrijflijn voelbaar zijn.
Sowieso zijn de motoren even goed op elkaar ingespeeld als partners die al jaren ware soulmates zijn. Dankzij het extra geluiddempende materiaal en dito ruiten is het bovendien heerlijk stil aan boord van de RAV4 PHEV. Dat Toyota’s nieuwe milieuactivist zijn bestuurder ook een flinke dosis dynamiek wil bieden, merk je als je alle krachtreserves benut. Dan sprint de stekker-RAV4 naar 100 km/h alsof hij een Toyota Supra is! Ook zoeft hij met groot gemak door snelle bochten, wat hij te danken heeft aan zijn lage zwaartepunt.
REALISTISCH
Hoe enthousiast we ook worden van het prestatiepotentieel van de nieuwe stekker-Toyota, we blijven realistisch over het gebruik van de auto. Forenzen die geen al te grote afstanden hoeven af te leggen, profiteren van de grote elektrische actieradius. Daar staat tegenover dat het gewicht 250 kilo hoger is, met alle gevolgen van dien voor de slijtage van banden en remmen en niet te vergeten het stroom- en brandstofverbruik, dat continu zo’n 15 procent hoger zal uitvallen. Daar komt bij dat de RAV4 Plug-in Hybrid een stuk duurder is dan de regulier Hybrid. Je kunt je afvragen of een 306 pk sterke SUV met hybride-aandrijving nu daadwerkelijk zo efficiënt is. Maar goed, er is nu eenmaal veel vraag naar dit soort auto’s. En het is mooi om te ervaren dat Toyota ook bij hybridemodellen veel rijplezier weet in te bouwen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Overtuigende hybride aandrijflijn
- +Indrukwekkende prestaties
- -Hoog gewicht
- -Iets kleinere laadruimte
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | RAV4 2.5 Plug-in Hybrid 300 AWD Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.835 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.487 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 3.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 18 kWh |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.600 mm / 1.855 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.885 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s |
Brandstofverbruik | 1,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 22 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Style
- 2021
- 99.732 km

Toyota RAV4 AWD Plug-in Hybrid 300 Bi-Tone Plus PA automaat
- 2025
- 5 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone Apple Carplay/Android Auto navigatie, Stoelverwarming, Achteruitrij camera, Adaptieve cruise control, Kunstlederen/alcantara bekleding, Keyless
- 2024
- 9.067 km