Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Hoogspanning

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in HybridToyota RAV4 Plug-in Hybrid
AutoWeek 40 2020
AutoWeek 40 2020

Je leest het in AutoWeek 40 2020

De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid koppelt een lage uitstoot aan een hoog prestatieniveau, dankzij een systeemvermogen van 306 pk. Tegelijkertijd kun je er behoorlijke afstanden volledig elektrisch mee afleggen.

In de beginjaren stonden de meeste hybridemodellen nu niet bepaald garant voor een flinke dosis rijplezier. Pionier Toyota maakte zich daar met de Prius ook schuldig aan, maar het merk zet nu flinke stappen op het gebied van dynamiek. Bij de nieuwe RAV4 PHEV gaat het niet alleen maar om de emissie; de prestaties zijn minstens zo belangrijk. De stekker-SUV is een ware krachtpatser, met een acceleratievermogen dat welhaast van sportwagenniveau is. In technisch opzicht zijn er bijzonder veel overeenkomsten met de reguliere RAV4 Hybrid met 222 pk. De elektro-ondersteuning van de 182 pk sterke 2.5 benzinemotor is in de PHEV echter flink toegenomen. Terwijl de elektromotor op de achteras nog altijd 54 pk te bieden heeft, levert het exemplaar op de vooras nu maar liefst 182 pk. Samen zijn de motoren goed voor een indrukwekkend systeemvermogen van 306 pk. Dit is een eco-auto op speed!

Rijmodus

De 155 kg zware accu onder de vloer heeft een capaciteit van 18,1 kWh en is in staat om Toyota’s sterkste hybridemodel 75 kilometer volledig elektrisch aan te drijven. Daarbij rijdt de RAV4 in principe in de elektromodus zolang als dat gaat. Zelfs als je het gaspedaal in een enthousiaste bui wat dieper intrapt, laat de verbrandingsmotor zich niet uit de tent lokken. Pas als de accuspanning niet meer toereikend is voor pure EV-aandrijving schakelt het systeem over op de hybridemodus en gaat ook de viercilinder aan de slag. Tenzij je een andere rijmodus selecteert, waarvan er vier beschikbaar zijn.

Onder de streep moet dat volgens WLTP een verbruik van slechts 1 liter per 100 km opleveren, maar dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn; een puur theoretische waarde. De door Toyota opgegeven actieradius doet een stuk realistischer aan. Bij de eerste testrit konden we bijna 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarbij zaten in ons geval behoorlijk wat snelwegkilometers, die de Japanner in de elektromodus met maximaal 135 km/h kan afleggen. Als het accuniveau te laag wordt, neemt de viercilinder op discrete wijze de taken over. Dat doet hij met een lage geluidsproductie en zonder dat er schokjes in de aandrijflijn voelbaar zijn.

Sowieso zijn de motoren even goed op elkaar ingespeeld als partners die al jaren ware soulmates zijn. Dankzij het extra geluiddempende materiaal en dito ruiten is het bovendien heerlijk stil aan boord van de RAV4 PHEV. Dat Toyota’s nieuwe milieuactivist zijn bestuurder ook een flinke dosis dynamiek wil bieden, merk je als je alle krachtreserves benut. Dan sprint de stekker-RAV4 naar 100 km/h alsof hij een Toyota Supra is! Ook zoeft hij met groot gemak door snelle bochten, wat hij te danken heeft aan zijn lage zwaartepunt.

REALISTISCH

Hoe enthousiast we ook worden van het prestatiepotentieel van de nieuwe stekker-Toyota, we blijven realistisch over het gebruik van de auto. Forenzen die geen al te grote afstanden hoeven af te leggen, profiteren van de grote elektrische actieradius. Daar staat tegenover dat het gewicht 250 kilo hoger is, met alle gevolgen van dien voor de slijtage van banden en remmen en niet te vergeten het stroom- en brandstofverbruik, dat continu zo’n 15 procent hoger zal uitvallen. Daar komt bij dat de RAV4 Plug-in Hybrid een stuk duurder is dan de regulier Hybrid. Je kunt je afvragen of een 306 pk sterke SUV met hybride-aandrijving nu daadwerkelijk zo efficiënt is. Maar goed, er is nu eenmaal veel vraag naar dit soort auto’s. En het is mooi om te ervaren dat Toyota ook bij hybridemodellen veel rijplezier weet in te bouwen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Overtuigende hybride aandrijflijn
  • +Indrukwekkende prestaties
  • -Hoog gewicht
  • -Iets kleinere laadruimte

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.5 Plug-in Hybrid 300 AWD Dynamic
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 49.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 3.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.600 mm / 1.855 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.885 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
Brandstofverbruik 1,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 22 g/km

    PRIVATE LEASE Toyota RAV4

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum