Toyota Prius 1.8 HSD Executive Business (2011)
Sterker hart
Onder de Prius-motorkap vinden we nog steeds de vernuftige hybride aandrijflijn. De nieuwe 1,8-liter viercilindermotor levert 99 pk en is gekoppeld aan een elektromotor die een vermogen van 82 pk opwekt. Het maximale gecombineerde vermogen van de Japanse hybride bedraagt daarmee 136 pk. De keuzehendel in D, voet van de rem en de auto zet zich vloeiend in beweging. Doordat een elektromotor van nature z'n kracht direct vanaf stilstand afgeeft, komt de auto vlot van zijn plek. Doordat de Prius dankzij z'n elektromotoren en een planetair tandwielstelsel in principe over een continu variabele transmissie beschikt, kan de elektronica de motor constant naar een optimaal toerental regelen. Helaas schiet de viercilinder hierdoor herhaaldelijk spontaan hoog in de toeren. Dit veroorzaakt onrust en komt het rijcomfort niet ten goede. Als je wilt, is de Prius ook een paar kilometer puur elektrisch te rijden; met één druk op de knop leg je de verbrandingsmotor tot een snelheid van 50 km/h het zwijgen op. Maar efficiënter is het om de elektronica zelf te laten bepalen wat er in het vooronder gebeurt.
Wat betreft efficiëntie maakt de Prius in de praktijk niet helemaal waar wat hij volgens opgave zou moeten doen. Het brandstofverbruik is met 5,3 liter per 100 kilometer niet slecht, maar de fabrieksopgave van 4,0 liter halen we niet. Daar kun je je wel druk om maken, maar het is bij andere auto's zeker niet anders. Bij de Prius betekent dit dat je na zo'n 800 kilometer toch eens een benzinepomp moet gaan opzoeken.
Veel informatie
Het dashboard ziet er fraai uit, vooral door de vormgeving. De middenconsole is zwevend opgehangen, wat een ruimtelijk effect geeft. Die is helaas wel bezaaid met knoppen, waaruit je onder het rijden lastig wijs wordt. Het langgerekte centrale digitale display verleent bovendien zoveel informatie dat je het tijdens het rijden lang niet allemaal in je op kunt nemen. Gelukkig beschikt de Prius over een head-updisplay waarmee de snelheid op de voorruit kan worden geprojecteerd. Dat verzacht het leed een beetje.
Het vinden van de ideale plek achter het stuur gaat in de Prius gemakkelijk en ook als bijrijder kom je niets te kort. Precies zoals het hoort om in het C-segment goed mee te kunnen komen. Ook over de achterbank is er weinig schokkends te melden. Daar kun je het met een gemiddeld postuur prima uithouden en ook de afwerking is dik in orde. Jammer is wel dat het één en al grijs en hard plastic is dat de klok slaat. Als het gaat om het opbergen van spullen, ben je met de Prius prima af. Het Toyota-interieur bevat een veelheid aan bekerhouders en opbergvakjes. Je kunt er lekker veel in kwijt, zoals in het dubbel uitgevoerde dashboardkastje en de diepe middenarmsteun. Ook het meenemen van bagage levert geen problemen op. Weliswaar is de vloer van de Prius-kofferbak vrij hoog, maar wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt, ontstaat er een vlakke laadvloer. En ook onder de laadvloer is nog genoeg ruimte voor wat tassen of een koffer.
Oordeel
De hybride Prius is een bruikbaar alternatief voor de ‘conventionele’ auto. Je hebt fiscaal voordeel én levert qua rijplezier weinig in.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Prius 1.8 HSD Executive Business |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.797 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 207 Nm bij 2.800 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 1.745 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 10,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,7s |
Brandstofverbruik | 4,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 92 g/km |