Toyota Prius THSD Tech Edition (2006) - Test

Technisch geavanceerd

Video

De eerste Prius was een muurbloempje, maar de huidige versie, die vanaf 2003 op markt is, heeft behoorlijk succes. Hij is zuiniger dan een Aygo, maar toch is de Prius een volwaardige midden-klasser, die voorzien is van een aantrekkelijke uitrusting.

De Toyota Prius heeft een vrij gecompliceerde aandrijflijn met een elektromotor en een dynamo die met elkaar én met de verbrandingsmotor en met de rest van de aandrijflijn zijn verbonden door een ingenieus, traploos werkend tandwielstelsel. Toyota noemt dit HSD, Hybrid Synergy Drive. De elektro-motor is goed voor 68 pk tussen 1.200 en 1.540 tpm en z'n maximumkoppel van maar liefst 400 Nm levert hij tussen 0 en 1.200 tpm.
Het lijnenspel van de Prius is strak en helemaal van deze tijd. Nu kun je denken dat het bij auto's als deze niet zozeer om het uiterlijk, maar meer om de techniek gaat. Maar dat de eerste Prius geen bestseller was, zal voor een belangrijk deel toe te schrijven zijn aan z'n bedenkelijke uiterlijk.
Het dashboard van de Prius doet al wat gedateerd aan. Het instrumentarium is centraal geplaatst; boven aan de midden-console vinden we een multimediaal touchscreen. Daar weer boven zit in het donker onder een rand de rest van de informatievoorziening weggewerkt. Het is strak en het steekt goed in elkaar zoals we van Toyota gewend zijn. Toch hebben we liever een set analoge meters.

Keyless
Voorin zit je vrij rechtop en het stuur staat ook wat vlak. Zodra je eenmaal de ideale zitpositie achter het stuur hebt gevonden, is het tijd om van start te gaan. De keyless
Toyota werkt met een start- c.q. stopknop; de sleutel houd je gewoon in je zak. De Prius gaat blijmoedig zoemend van z'n plek nadat je het pookje op het dashboard in 'D' hebt gezet. Uiteraard is dit geen machine die je aanschaft voor stoplichtsprints, maar je kunt lekker meekomen met het overige verkeer. Alleen merk je dat de respons op het gaspedaal wat minder is dan bij een conventionele auto met alleen een benzinemotor. De elektronica vraagt enige bedenktijd waardoor het fractioneel minder vloeiend gaat. Maar storen doet het niet.

Indrukwekkend
Volgens de specificaties springt de Prius zuiniger met benzine om dan de rest van de markt. De Prius redt het met 4,3 liter per 100 kilometer. Indrukwekkend; alleen kwamen wij niet bij deze academische waarden in de buurt. Na onze testweek registreerden we 5,9 liter per 100 kilometer (1 op 17). De Prius doet het erg netjes, zeker wanneer je bedenkt dat hij zo'n 1.275 kg weegt. Wij hebben de auto gewoon vlot door het verkeer gestuurd en genoten van alle energieverbruikende accessoires. Wie alle energieverslinders uitschakelt en het gaspedaal met uiterste voorzichtigheid beroert, kan het nog groener maken. Dat is een keuze.
Onze Tech Edition is voorzien van zaken als starten zonder sleutel, mistlampen in de bumper, een navigatiesysteem en een uitgebreide audio-installatie. Hij beschikt overigens ook over IPA, Toyota's Intelligente Parkeer Assistent. Daarmee parkeert de Prius zelfstandig achteruit in. Je moet het systeem via een touchscreen wel even uitleggen waar je de auto wilt hebben. In de meeste gevallen gaat het sneller als je zelf de auto op z'n plek zet. Maar goed, wanneer je voor de Tech Edition gaat, krijg je het systeem er gewoon bij.

Toyota Prius THSD Tech Edition

  • +Milieuvriendelijk en zuinig
  • +Bijdetijdse vormgeving carrosserie
  • +Ruimte
  • -Ingewikkelde aandrijflijn
  • -Instrumentarium
  • -Ipa is een gadget

Signalement

Merk Toyota
Model Prius THSD Tech
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.497 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 111 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 478 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.725 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 450 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum