Toyota Corolla Verso (2004) - Test

Kakelverso

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso
AutoWeek 15 2004
AutoWeek 15 2004

Je leest het in AutoWeek 15 2004

Denk je aan Toyota, dan denk je aan kwaliteit en degelijkheid. Maar de Japanners willen een beetje af van het behoudende, 'grijze' imago. Ze doen niet voor niks mee in de Formule 1. Met de splinternieuwe Corolla Verso zijn ze op de goede weg.

Toyota wil niet achterblijven bij de snelle ontwikkelingen in het MPV C-segment. Vandaar dat de Corolla Verso iets meer dan twee jaar na z'n introductie alweer verdwijnt. In Japan, waar de Verso overigens al vier jaar mee gaat, blijft het huidige model nog even dienst doen. Voor de Europese markt daarentegen wordt de Corolla MPV vervangen door een kakelvers, in Europa ontworpen en gebouwd, exemplaar. In tegenstelling tot z'n voorganger is de nieuwe Corolla Verso een zevenzitter. Daartoe is een geheel nieuw platform ontworpen, dat 10% stijver is en een liefst vijftien centimeter langere wielbasis heeft.

Ten opzichte van de eerste Verso groeide de lengte, breedte en hoogte met respectievelijk twaalf, zeven en één centimeter. Hiermee hoort 'ie gelijk tot de grotere MPV's in zijn klasse. Dat is 'm echter niet direct aan te zien. Ontwerper Elvio D'Aprile, die namens Pininfarina betrokken was bij de ontwikkeling van de Ferrari 550 Maranello, is er samen met Toyota's Europese designafdeling ED² in geslaagd een relatief compact ogende midi-MPV neer te zetten. De naar achteren aflopende daklijn wordt versterkt door de nog verder naar beneden buigende zijruiten, waarvan de achterste driehoekig zijn. Dit laatste is kenmerkend voor Toyota's nieuwe 'designtaal', net als de omgekeerde L-vorm van de achterlichten. Zo slank als de bovenkant eruit ziet, zo dik oogt de onderkant. De forse bumpers, de brede schermen en de dikke dorpels geven de Corolla iets stoers en sportiefs.

Multifunctioneel binnenste
Belangrijkste eigenschap van het nieuwe interieur is het Easy Flat 7 systeem. De vijf achterste zitplaatsen zijn ieder individueel neerklapbaar, zodat de binnenruimte multifunctioneel in te delen is. De stoelen schuiven daarbij zodanig in elkaar dat er minimum aan ruimte verloren gaat. Gooi je beide zitrijen plat, dan ontstaat er bovendien een volledig vlakke laadruimte. Je hoeft dus geen meubilair te verwijderen. Een mooi systeem, dat per stoel slechts één simpele handeling vergt. Overigens wordt het met zeven volwassenen in de Corolla Verso wel een krappe boel. Het kán wel, als je de tweede zitrij maar naar voren schuift. Maar dan is op beide rijen de beenruimte erg beperkt. Schuif je de tweede zitrij naar achteren dan is het daar prima toeven, maar kunnen helemaal achterin alleen nog kinderen plaatsnemen. Overigens is de Verso ook als vijfzitter te bestellen.
Binnenin is goed te merken dat de nieuwe Corolla Verso naar Europese maatstaven is ontworpen. Eindelijk een Toyota waarin je goed achter het stuur kan zitten! De zitpositie is perfect in te stellen, met een in hoogte plus lengte verstelbaar stuur en dito voorstoelen. Je kunt de stoel lekker diep zetten, zodat je niet dat 'op de bok-gevoel' krijgt, maar de auto lekker om je heen hebt. Jammer alleen dat de zittingen van de verder prima voorstoelen wat aan de korte kant zijn. Voor onze neus een zeer strak vormgegeven dasboard, met mooie materialen en een als vanouds oerdegelijke afwerking. Het geheel ziet er harmonieus uit. Zo komt de blauwgrijze kleur van de klokken terug in het bedieningspaneel van de airco.

Nieuwe snufjes
Een nieuw staaltje van actieve veiligheid is de Cornering Assist Monitor, die optioneel leverbaar is in combinatie met de Full Map DVD navigatie en de Parking Assist (een parkeerhulp camera, die we al kennen van Lexus). Totaalprijs: € 3.690. Een camera in de grille geeft onder een hoek van 25 graden het beeld twintig meter naar links en naar rechts weer en projecteert dit op het beeldscherm in de middenconsole. Een handig snufje voor op een onoverzichtelijke kruising of een T-splitsing. Maar staar je er niet blind op; als de auto niet helemaal haaks op de op te rijden weg staat, is het zicht beperkt. Het multifunctionele infocenter heeft overigens touch-screen bediening, dat werkt erg handig.
Qua benzinemotoren is alles bij het oude gebleven. Er is de keuze uit twee versies, een 1.6 van 110 pk en een 1.8 van 129 pk. Voornaamste verandering is dat de gasklep voortaan elektronisch bediend is. Optioneel op de 1.8 is de Selespeed-achtige versnellingsbak, de Multi Mode Automaat (MMA), een bak met elektronisch bediende koppeling. Je kunt naar keuze automatisch of manueel schakelen. Handmatig schakelen kan door de pook naar voren of naar achteren te bewegen. Het systeem is eerder afgesteld op comfort dan op sportiviteit. De overgangen gaan soepel, zonder dat de auto al te veel schokt. Dit wordt bereikt door een zeer vloeiende bediening van de koppeling. Vergelijk het met iemand die het koppelingspedaal iedere keer heel rustig en een beetje slippend op laat komen. Vooral bij dit laatste zetten we onze vraagtekens, want dat lijkt ons niet bevorderlijk voor de levensduur van de platen. Volgens de technici van Toyota is dit echter geen probleem. In de sportstand schakelt de bak trouwens een stuk sneller en wordt de koppeling sowieso minder belast.

Behoorlijk stevig

Ook aan het onderstel is flink gesleuteld. Naast de stijvere bodemplaat zijn vering en demping - geheel volgens Toyota's nieuwe dynamische visie - duidelijk afgestemd op de Europese markt. Waar de vorige Verso met name op hogere snelheden een beetje zweverig werd, voelt de nieuwe Corolla MPV strakker. Dat merken op de wegen rond Sevilla. Korte hobbels op het niet altijd even vlakke Spaanse asfalt denderen weliswaar behoorlijk door in het interieur, maar daar staat tegenover dat de rolbewegingen van de koets beperkt zijn. Waardoor de auto lekker reageert op het stuur.
De aard en de balans van het onderstel zijn ongewijzigd, met een relatief zachte voorkant en een wat hardere achterzijde. Het zorgt voor een vergaand neutraal karakter, dat in het grensgebied overgaat in veilig onderstuur. Dat merken we vooral goed als we overstappen in de vernieuwde (26 pk en 65 Nm meer dan voorheen) tweeliter diesel, die wat extra gewicht in de neus heeft en daardoor een tikkeltje wolliger aanvoelt.
De nieuwe Corolla Verso staat vanaf mei in de showroom. De auto krijgt standaard een uitgebreid veiligheidspakket, met onder andere negen airbags (inclusief knie-airbag voor de bestuurder). Prijzen beginnen bij € 22.290 voor de 1.6 Standaard. Dit is tevens het enige model dat níet is uitgerust met airconditioning. Al met al is de Verso er behoorlijk op vooruit gegaan en moet de zevenzitter naar onze mening de concurrentie aankunnen met de gevestigde orde in het MPV C-segment, waaronder de Opel Zafira en de Renault Mégane Scenic.