Toyota Carina E (1992) - op de valreep Japans, deze kan nog eeuwig mee als hij roest mijdt
Latere uit Engeland
Door de handelsoorlog actueler dan ooit: fabrikanten die op andere continent gaan produceren. Toyota deed het bijvoorbeeld met de Carina E in 1992. Ruim dertig jaar later rijden we met zo'n oerdegelijke middenklasser, al is dit er nog een die net uit Japan kwam, want hij is van voor 16 december 1992.
Je moet het maar durven, als producent van ‘s werelds betrouwbaarste auto’s een fabriek neerzetten in Engeland. Dan gaan toch meteen alle British-Leyland-alarmbellen rinkelen? Honda en Nissan gingen voor en de Britten zijn maar wat blij met de werkgelegenheid. En ja, ook toen waren er al importtarieven (10%, in 2019 afgeschaft), die op deze manier mooi omzeild konden worden.
Is deze Carina E occasion of youngtimer?
Eind vorig jaar rolde in Burnaston de vijfmiljoenste Toyota van de band, een Corolla. De allereerste die met de bekende OK-sticker de poort verliet was een Carina E, op 16 december 1992. Kortom, de rode 1.6 XLI die wij rijden, komt nog uit Japan. Even was er twijfel of hij wel geschikt is voor onze proefritten met klassiekers en youngtimers, gevoelsmatig is het eerder een occasion dan een youngtimer. Aan de andere kant: we hebben het hier over een 33 jaar oude Japanner met nog geen 170.000 km op de klok.
Meeste Carina E's naar Afrika vertrokken
Heel sporadisch komen we nog wel eens een Carina E tegen in het verkeer, maar het gros is op de boot naar Afrika vertrokken. In 1992 kregen onder meer de Ford Sierra, Opel Vectra en Peugeot 405 er met de nieuwe Carina een geduchte concurrent bij, net als de Mazda 626, Nissan Primera en Mitsubishi Galant. De Toyota biedt veel ruimte en een prima standaarduitrusting, typisch Japans. En zelfs als 1.6 pittig genoeg. De zestienklepper, bij de Japanners toen al wel een vanzelfsprekendheid bij de meeste Europese merken in die dagen nog niet, levert 116 pk en daarmee presteert de Carina E echt goed. Met een topsnelheid van 195 km/h en 0-100 km/h 11,3 s had je op verjaardagen in de jaren negentig een prima verhaal. Doorsparen voor de minder krachtige, maar zuinigere en 107 sterke 1.8 (leanburn) was niet per se noodzakelijk. Qua wielophanging moet de Carina E in de Mazda en Nissan zijn meerdere erkennen, dat zijn echt de fijner sturende auto’s.
Handig, zo'n Liftback
De liftback die wij rijden is met zijn grote achterklep heel praktisch en de bagageruimte is met zijn inhoud van 470 liter riant. Het stuur is in hoogte verstelbaar, er is airco, een regelbare interval voor de wissers en achteraf ingebouwde cruise control. En vanzelfsprekend de economy-lampjes in de toerenteller die je helpen om zuiniger te rijden. Schakelen gaat uiterst trefzeker met een lange pook, de besturing is bekrachtigd. Een auto die je in alle opzichten prima dagelijks kunt rijden. In de pekelperiode binnen laten, dan kan hij eeuwig mee.
Het exemplaar dat wij reden stond te koop voor €6.988.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Carina E 1.6 XLi |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.240 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.695 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.135 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Deze keurige Toyota Carina E is bepaald niet goedkoop - Liefhebber Gezocht
Toyota Carina E GTSI (1994) - Liefhebber Gezocht
Toyota Carina E 2.0 GLi (1994)
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.