Toyota C-HR vs. Toyota Prius - Altijd een uitgesproken keuze
Markant duo
In de Toyota-showroom kom je veel extravagante lijnen tegen. Wat te denken van de nieuwste Toyota Prius, bijvoorbeeld? Meer dan ooit is dat een designstatement, al is het de vraag of iemand daarvoor de minstens zo opvallende C-HR laat staan.
De Toyota C-HR en Toyota Prius, zitten die wel in elkaars vaarwater?
Er is geen twijfel over mogelijk dat Toyota zijn ‘saaie jaren’ achter zich heeft gelaten. De C-HR belichaamt nu al twee generaties met zijn uiterlijk én weggedrag de ommezwaai die heeft plaatsgevonden bij het Japanse merk. Onze duurtester doet er zelfs nog eens een schepje bovenop. Waar we eerst een meer gangbare actuele C-HR in onze vloot hadden, is nu de lekker dik aangeklede en sportiever ingestoken C-HR met GR Sport-aankleding van de partij. Het is bovendien de 223 pk sterke PHEV. Dat extra vermogen in combinatie met het nog wat strakkere weggedrag door de zogenoemde Frequency Selective-dempers, maakt deze C-HR nog uitnodigender om te rijden dan de 2.0 Hybrid die we eerst in huis hadden. Als PHEV komt hij zelfs meer dan ooit in het vaarwater van de Prius, die in Nederland slechts met exact dezelfde aandrijflijn leverbaar is. Tijd om de twee Japanners eens naast elkaar te zetten, want op papier rijdt de C-HR-met-stekker de Prius wel erg nadrukkelijk in de wielen.
Is er noemenswaardig verschil in het rijden?
Zoals we eerder al ontdekten, voelt deze C-HR dankzij het GR Sport-pakket en de speciale dempers van de plug-in heerlijk dynamisch aan. Waar de C-HR ondanks zijn hogere koets al relatief weinig last heeft van een hoog zwaartepunt, is dat bij deze GR Sport nog minder het geval. Je kunt echt ver gaan voordat er iets van onderstuur opdoemt. Als we met de Prius de grenzen opzoeken, voelt het vergelijkbaar aan, terwijl de Prius toch lager en langer is. Daarmee bewijst Toyota op onderstelgebied vakwerk te leveren, want de C-HR vangt de extra hoogte feilloos op. Pak je de C-HR Hybrid, dan voel je wellicht wat meer verschil in het voordeel van de Prius, maar je kunt onmogelijk beweren dat de Prius veel dynamischer aanvoelt. De C-HR PHEV lijkt bovendien wat gretiger aan het gaspedaal te hangen, al heeft hij precies dezelfde aandrijflijn. De cijfers vertellen een ander verhaal: de Prius heeft net even wat meer koppel en is van 0 naar 100 km/h een fractie sneller dan de C-HR: die sprintjes duren achtereenvolgens 6,8 seconden en 7,4 seconden. De topsnelheid van de C-HR is met 180 km/h opvallend genoeg juist net wat hoger dan die van de Prius, die tot 177 km/h komt.
Mijn hun verbruik ontliepen de twee elkaar amper tijdens onze test en ook het volledig elektrische rijbereik is redelijk om het even. Het geluidsniveau in beide auto’s is ook al vrijwel hetzelfde en het materiaalgebruik verschilt amper. Onze behalve met GR Sport-aankleding ook nog als Premiere Edition uitgedoste C-HR is prettig weelderig aangekleed vanbinnen. Daarnaast voelt zelfs de topuitvoering van de Prius niet hoogwaardiger aan, al staat hij toch echt wat hoger in het gamma.

Toyota Prius.
Waarin merk je het onderlinge verschil?
De zitpositie is anders en daardoor krijg je in de Prius een wat specialer gevoel, dankzij het futuristische, uit het dashboard omhoog stekende instrumentarium. Het stuurwiel lijkt bij de Prius bovendien wat meer ‘op schoot’ te liggen. Het is in de Prius wat langer zoeken naar een fijne zitpositie dan in de C-HR, die al met al wat meer als een allemansvriend aanvoelt. De bediening is in beide auto’s opvallend nuchter. In beide Toyota's zien we veel fysieke knoppen op veelal logische plekken en dat maakt de twee dan toch weer iets conventioneler, dan je op basis van hun uiterlijk wellicht zou verwachten.
Vooralsnog is het speuren naar écht grote verschillen tussen beide Japanners, maar die worden glashelder als we uitstappen en achterin plaatsnemen. De C-HR scoort hier veel punten in zijn voordeel. Althans, in de Prius heb je weliswaar wat meer beenruimte, maar het gebrek aan hoofdruimte maakt dat je er als volwassene van gemiddelde lengte niet graag plaatsneemt. Schrijver dezes is krap 1,70 meter lang en zit al haast met de kruin tegen het dak. In de C-HR is dat minder snel een punt. Door de lage daklijn en de kort afgeknotte achterkant delft de Prius ook met zijn kofferruimte het onderspit. De C-HR biedt 364 liter bagageruimte, de Prius moet het doen met 284 liter. Wellicht het grootste minpunt van de Prius zit achter de auto. Daar zul je nooit een aanhanger treffen, terwijl de C-HR wél een aanhanger (geremd tot 725 kilo) mag trekken. Daarmee valt de Prius voor menigeen af.

Hier laat de Prius het duidelijk liggen vergeleken met de C-HR.
Welke moet ik kiezen als het me om het geld gaat?
Dan is er nog het kostenplaatje. Het prijsverschil tussen onze duurtester en de test-Prius is nihil en wat dat betreft lijkt de keuze redelijk om het even, maar de C-HR is met deze aandrijflijn in beginsel vijf mille goedkoper dan de voordeligste Prius in ons land. Je koopt de in diverse opzichten minder handige Prius echt met je hart, als je alsnog dit model het voordeel van de twijfel schenkt. Dat we dat ooit nog over de Prius zouden zeggen ... De C-HR is de rationelere keuze en is op zichzelf natuurlijk nog steeds een bijzondere verschijning. Welke van de twee je ook kiest, het is altijd een uitgesproken keuze.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 Dynamic 4S BANDEN APPLE/ANDOID AUTO ADP CRUISE BLIND SPOT KEYLESS
- 2024
- 45.727 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 First Edition Limited Parkeersensoren,Stuur/stoelverwarming,Apple Carplay Android Auto
- 2025
- 19.963 km

Toyota C-HR 2.0 PHEV 220 Style Edition| Stuur en Stoelverwarming
- 2025
- 1.010 km
Lees ook
Waarom de plug-in hybride Toyota C-HR de stekkerloze 2.0 Hybrid buitenspel zet
Dubbeltest: Cupra Formentor vs Toyota C-HR – Verantwoord en (een beetje) sportief
Maakt de Toyota C-HR Plug-in Hybrid onze duurtest nog fijner?
Toyota C-HR en Corolla Cross zijn anders, maar ook hetzelfde
Toyota C-HR PHEV stukje goedkoper
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.