Toyota Avensis Wagon 2.2 D4-D – 2007 – 549.354 km - Klokje Rond
Avé, Avensis
88 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoe goed de reputatie van Toyota ook mag zijn, met de 2.2 D4-D liep het niet helemaal volgens plan. Niet dat de klanten daar schade door leden, de coulanceregeling was meer dan ruimhartig. Toch hebben we hier een exemplaar dat niet van ophouden lijkt te weten, maar het afscheid is nabij en na vandaag helemaal.
Medeweggebruikers zijn op z’n zachtst gezegd niet heel blij met Bart en zijn Avensis, want van zo nu en dan een bescheiden pufje heeft de 2,2-liter dieselmotor het op een vrijwel permanent roken gezet en is er in de verste verte geen sprake meer van ‘Diesel Clean Advanced Technology’, zoals het motordeksel fier laat zien. Maak daar maar ‘rijdend rookgordijn’ van. Daar maak je inderdaad geen vrienden mee en het is zelfs al zo ver dat Barts echtgenote niet meer met de Toyota op pad wil en alleen nog maar met haar eigen Picanto de weg op gaat.
Alles wijst erop dat het laatste uur heeft geslagen voor de bijna veertien jaar oude Toyota. Bart: “Eerlijk gezegd wist ik niet dat de 2.2 D4-D een probleemmotor was, want bij ons houdt hij het al meer dan 500.000 kilometer vol. Pas het laatste jaar begint hij slechter te lopen en veel te roken. Dat kan echt niet meer. De monteur van de garage waar ik het onderhoud laat doen, denkt dat het aan de verstuivers ligt. Die zijn tot nu toe nog nooit vervangen en ook de turbo is nog de originele. Dus in die zin is het toch een heel erg sterke motor.”
De eerste eigenaar was de directeur van de Toyota-dealer in Apeldoorn, weet Bart. “Bij aanschaf stond er 47.000 kilometer op de teller en is mij verteld dat de motor al was gemodificeerd, al wist ik niet precies wat dat inhield. Hoe dan ook: nooit grote reparaties gehad en nooit langs de weg gestaan. Vergelijk ik dat met de vorige auto, een Ford Mondeo diesel, dan was die na 250.000 kilometer wel zo’n beetje op.”
DUUR ROETFILTER
In feite is het best wel een mooi stukje dieseltechniek dat Toyota ontwikkelde. Via een speciaal filtersysteem wordt de uitstoot tot een minimum beperkt. De compressieverhouding van 15,8:1 is zeer laag voor een dieselmotor en de injectoren spuiten via tien kleine gaatjes de brandstof in meerdere fases in de cilinder. Er is ook een iets minder geavanceerde versie van de 2,2-liter D4-D met 150 pk. Met die dikke diesels hoopte Toyota vooral in het zakelijke segment meer voet aan de grond te krijgen in Europa en ook de Lexus IS kreeg deze krachtbron, maar dat werd geen succes. Joep: “Wij hebben ze hier ook wel eens in de werkplaats gehad en ik ken wel de nodige verhalen. Een nieuw roetfilter kost bij de dealer € 2.500 en dan moet het er nog onder. Om dat te doen, moet het subframe zelfs worden verwijderd; dat gaat vanzelfsprekend niemand laten doen.
Dus wordt er vaak zo’n software-cowboy opgetrommeld die alles eruit ramt en de boel opnieuw programmeert. Het feit dat de motor nu zo rookt en veel diesel verbruikt, duidt erop dat hij constant aan het regenereren is op basis van de verkeerde input die de motorcomputer krijgt. In die zin is het nogal ironisch dat het D-tje van het D-CAT-logo groen is, haha!” Onder de motorkap ziet alles er droog en schoon uit en daar is zoonlief Jorino verantwoordelijk voor. “Na de laatste beurt had de monteur vergeten de oliedop er weer op te draaien. Alles zat onder. Het heeft mij heel wat uurtjes gekost om de olie overal weg te krijgen”, horen we van de student.
ONVERWOESTBAAR
Petje af dat alle zaken die normaal gesproken stuk gaan bij dieselauto’s, heel zijn gebleven. Injectoren, turbo, brandstofpomp; het zit er allemaal al vanaf dag één op. Ook de koppeling, terwijl die ooit stevig op zijn falie kreeg. Olie bijvullen? Nooit nodig, tussen de beurten door. Bart: “We konden van een kennis een caravan lenen. Ik had nog er geen ervaring mee, maar zolang je maar vooruitrijdt, leek het mij goed te doen. Maar in Frankrijk kwamen we in een file terecht. Bergopwaarts. Ik heb eigenlijk zo ongeveer de hele tijd de auto stilgehouden en weer een paar meter verder gereden op de koppeling. Totdat het ineens heel erg begon te stinken en te roken. We schrokken ons rot. Gelukkig konden we vrij snel weer verder. Tot we op de camping kwamen, waar ik achteruit een fikse bult op moest rijden met de caravan.
Daar gebeurde hetzelfde als in de file. Het zat mij niet helemaal lekker, dus ik belde de alarmcentrale”. De volgende dag kwam er een monteur naar de auto kijken, die Bart op het hart drukte dat hij zich geen zorgen hoefde te maken. “De koppeling was veel te heet geworden, dat komt wel vaker voor, zei de man. Dat was bij kilometerstand 200.000.
Diezelfde koppeling zit er nog steeds in. Ik maak mij meer zorgen over de versnellingsbak. Die maakt in de zes steeds meer lawaai”, stelt Bart. Tegenwoordig heb je niet zo veel aan die zes, meent hij. “Je kunt hem pas vanaf ongeveer 120 km/h inschakelen. Het optreden in deze rubriek is een mooie hommage aan onze Avensis. Ik ben mij al een tijdje op een andere auto aan het oriënteren, maar heb nog geen beslissing genomen. Ja, het wordt weer een diesel. Daarvoor maak ik genoeg kilometers, vier keer per week van Franeker naar Den Helder. Maar nu eerst nog 185 kilometer naar huis!”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een auto na bijna 550.000 kilometer nog zo stevig aanvoelt. Dat kan ik niet zeggen over de versnellingsbak. De zesde versnelling klinkt niet gezond. Die apk-goedkeuring in januari had niet gemogen. Het lijkt erop dat er al een tijdje geen tot weinig aandacht aan de auto is gegeven. Dat gaat zich nu wreken. Eén duim omhoog voor het goede onderstel, de andere naar beneden voor de veiligheidsitems.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.290 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.231 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.715 mm / 1.760 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |
Lezersreacties (88) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.