Toyota Avensis – 2004 – 356.677 km – Klokje Rond

Loyaal tot de laatste druppel

142 reacties

Video
AutoWeek 44 2023
AutoWeek 44 2023

Je leest het in AutoWeek 44 2023

Georges Lucker kocht in 2004 een nieuwe Avensis, dus in maart volgend jaar wordt zijn Toyota twintig jaar. De teller toont inmiddels een respectabele 356.677 kilometer. We staan bij de brug over de auto te praten, terwijl onze keurmeester de situatie onder de motorkap inspecteert. En dan gebeurt het.

Een bescheiden scheur- en plofgeluidje op de achtergrond, een korte, kernachtig "Shit!" van de dienstdoende keurmeester Tim de Leeuw en niet de hemelpoort, maar een radiateurslang van de Avensis opent zich en bevloeit de betonnen vloer van Carrec, afdeling Klokje Rond. De Avensis loopt letterlijk leeg. Rode koelvloeistof kleurt de lichtgrijze Soesterbergse garagevloer.

Relatief stokoud

“Balen, maar dit was een tikkende tijdbom: beter dat de radiateurslang hier de geest geeft dan ergens onderweg richting Limburg”, legt Tim uit. Gelukkig is eigenaar Georges Lucker uit Geleen het daarmee eens. “De auto wordt twintig, bepaalde onderdelen zijn gewoon nog origineel, maar natuurlijk wel relatief stokoud, dus ik kan me voorstellen dat zoiets een keer gebeurt.” Tim inspecteerde zoals hij dat altijd doet: kijken, betasten, nog een keer kijken, nog een keer aanraken. Altijd met beleid. “Maar deze slang is helemaal vergaan. Ik ben nu zelfs verbaasd dat het niet tijdens de proefrit is gebeurd.”

Wat die proefrit betreft: daar is Tim behoorlijk enthousiast van teruggekeerd. “Voor een auto van deze leeftijd rijdt hij gewoon nog lekker”, stelt hij vast. Dat is alvast een opsteker. Ook gedurende de rest van de keuring blijkt deze Avensis Wagon helemaal niet zo versleten als zijn radiateurslang doet vermoeden. Integendeel.

Twee keer panne

Het verhaal van deze Toyota Avensis begint in 2004. Georges koopt hem vers uit het krat en begint te rijden. “De auto biedt alles wat ik van een auto verwacht: ruimte, comfort en bedrijfszekerheid. Omdat hij dat maar blijft doen, ben ik blijven doorrijden. En als er een keer forsere onkosten zijn, ga ik hem niet meteen inruilen. Je moet het overall-plaatje blijven overzien”, zegt hij. Tenzij je een auto natuurlijk gewoon zat bent en een keer wat anders wilt. “Klopt, maar dat is dan luxe en niet per se nodig”, aldus Georges.

De eerste twee jaar in onderhoud bij een Toyota-dealer was er niets aan de hand, behalve een aangevreten benzineleiding, vermoedelijk door een Limburgse marter. Daarna stapte Georges over naar de dorpsgarage, en naar genoegen, want daar is hij bij gebleven. “De auto heeft mij twee keer in de steek gelaten in de afgelopen twintig jaar: de eerste keer was na vier jaar, toen de accu stuk ging. Sindsdien vervang ik preventief elke vier jaar de accu. De tweede keer startte hij ‘s ochtends niet vanwege een defecte startmotor bij kilometerstand 156.000.”

Niet meer nieuw

Georges beseft terdege dat deze auto zijn beste tijd heeft gehad, maar evengoed wil hij er nog wel een paar jaartjes verder mee. “De leeftijd laat zich natuurlijk niet verdoezelen”, stelt hij vast. “Op dit moment zijn er wat ouderdoms- en gebruikskwaaltjes. De hemelbekleding laat los, er zit een scheurtje in de bekleding van de achterbank en een paar in het dashboard, maar dat vind ik bijzaken. Technisch laat ik hem altijd goed bijhouden en daar bezuinig ik zeer zeker niet op.”

Een scherpe blik op de kosten, die Georges goed bijhoudt, leert dat brandstof de allergrootste kostenpost is geweest. Dat is dus best oké. Beter dan onderhoud of reparaties in elk geval. Waar komen we dan op uit over twintig jaar en 356.000 kilometer Avensis rijden? “De kosten voor zo’n 27.000 liter benzine bedragen toch al gauw € 41.700", rekent Georges voor. “Onderhoud in de afgelopen negentien jaar € 21.000. En dan nog verzekering voor €7.000 en wegenbelasting voor €10.000 erbij. Dat maakt €110.000 in twintig jaar tijd, dus €5.500 per jaar en dan is de auto volledig afgeschreven”, aldus Georges. Hij concludeert zelf dat bij een elektrische Avensis en voldoende zonnepanelen op zijn huis die 41 mille brandstofkosten een stuk minder hadden gekund, maar ja ...

Volgende stap

Georges en zijn vrouw Els zijn nog fit en goed ter been. Ze willen proberen nog een jaar of vier, vijf met de Avensis te doen en dan wellicht toch, volledig passend bij de leeftijd dan, een SUV. “Ik ben erg voor lage auto’s: ze liggen fijner op de weg, verbruiken minder en wegen minder. Maar dat in- en uitstappen kan natuurlijk lastiger worden. Ik heb twee auto’s op de korrel, een Toyota RAV4 en een Honda CR-V, en dan de plug-in hybride-versies. Maar eerst verder met deze”, aldus de Limburger. Keurmeester Tim is ervan overtuigd dat nog een tijdje verder sturen met de Avensis geen enkel probleem is, dus eind goed, al goed.

Eigenaar Toyota Avenis

Naam: Georges Lucker
Bouwjaar: 1965
Woonplaats: Geleen
Beroep: gepensioneerd dermatoloog
Eerste auto: Hyundai Pony
Vorige auto: Peugeot 405 1.8
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: “Iets vlotter zou lekker zijn.”
Langste reis met deze auto?: “Naar de Ardèche in Zuid-Frankrijk.”

Onderhoudshistorie

Afleverdatum auto: maart 2004
Totale onderhoudskosten periode 2006 tot en met 2014: €9.062 (exclusief een schadeherstel achterzijde)
Totale onderhoudskosten periode 2015 tot en met  2023: €10.841

Georges: “Het verschil valt mij erg mee. De gedachte dat je een auto van tegen de tien jaar niet meer moet laten repareren omdat de auto dat niet meer waard is, lijkt in mijn geval niet te kloppen.”

  • 79.000 km: koplampen onder garantie vervangen. De officiële garantieperiode was toen verstreken; Toyota heeft desondanks de kosten als coulance op zich genomen
  • 135.000 km: remblokken voor
  • 156.000 km: revisie startmotor
  • 157.00 km: aircopomp en waterpomp
  • 188.000 km: wiellager vervangen
  • 234.000 km: gasdempers van achterklep vervangen (het niet meer zelf hoeven vasthouden van de achterklep is dan opeens weer een luxe, legt Georges uit.
  • 301.000 km: twee achterste draagarmen vervangen (roest)
  • 303.000 km: lambdasonde vervangen
  • 305.000 km: stelmotor kachelhuis vervangen
  • 312.000 km: vervangen koplampunit (apk-afkeur want dof)
  • 336.000 km: twee remschijven en blokken voorzijde
  • 350.000 km: waterpomp en multiriem:
  • Banden: twee sets winterbanden, één set allseasonbanden, veertien zomerbanden

Wat mankeert eraan?

  • Diverse scheuren in het dashboard
  • Hemelbekleding laat los
  • Beschadigingen/vlekken op de achterbank
  • Overmatige motortrillingen voelbaar in het interieur. Lijkt veroorzaakt te worden door een ingezakte motorsteun rechtsvoor
  • Veel bandengeluid vanuit de achterkant van de auto. Achterbanden zijn oud (2013), vertonen droogtescheuren en zijn flink gecupt
  • Auto schokt tijdens zacht remmen
  • Auto schokt en houdt in tijdens optrekken in deellast onder de 3000 toeren
  • Versnellingsbak jankt heel minimaal (geen aandacht nodig)
  • Linkerkoplamp is verweerd. Rechts nieuw
  • Koelwatersporen rond het reservoir en rond de linker radiateur slang (breekt af tijdens inspectie)
  • Borging van de bobine stekkers is defect
  • Motor zweet olie in de regio van de distributiedeksel
  • Remvloeistof is erg donker van kleur
  • Er zit een scheur in het luchtfilterhuis (klem te strak aangedraaid)
  • Roestrandje op de remschijven achter (binnenkant)
  • Beginnende roest aan de draagarmen voor

De mening van Carrec Technocenter

“Het is natuurlijk een aardig saaie auto, maar deze Avensis is over het algemeen ook behoorlijk betrouwbaar en degelijk. Ondanks de kapotte radiateurslang lijkt hij dit ook te bewijzen. Deze Toyota rijdt nog hartstikke lekker. Dat lijkt niet per se te komen door het geweldige onderhoud aan bijvoorbeeld het onderstel. Zoveel is er namelijk niet aan vervangen en gerepareerd, lijkt het. Hij rijdt vooral nog zo goed omdat het gewoon goede auto’s zijn. Ook de manier waarop ermee is omgegaan, zal hier een stevige bijdrage aan hebben geleverd. Wat mij betreft in elk geval een auto die er met een beetje onderhoud nog jaren tegenaan kan.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Toyota
Model Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 108 kW / 147 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.700 mm / 1.760 mm / 1.525 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.330 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 193 g/km

Lezersreacties (142) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.