Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT GT180 (2008) - Test

Hoewel smaak een subjectief begrip blijft, werd ons redactionele netvlies nog nooit geprikkeld door de anonieme vormen van de Auris. En dat doet ook deze krachtigste versie van Toyota's compacte middenklasser, ondanks het aangedikte uiterlijk, niet. Natuurlijk ziet het er lekker uit, grote lichtmetalen wielen, brede dorpels, een voor- en achterspoiler en twee uitlaatpijpen die uit de 'diffusor' priemen. De achterkant geeft achteropkomend verkeer in ieder geval een duidelijke hint naar het potentieel van deze anabolen-Auris.
Want dat dit een vlot ding is, lijdt geen twijfel met Toyota's dikke D-4D commonrail-diesel met een turbo met variabele geometrie aan boord. Bijna 180 pk en 400 Nm zijn getallen die indruk maken en de ruim 1.400 kilo wegende GT180 komt hiermee dan ook prima van z'n plek. Maar echt spectaculair is het ook weer niet. Het sprintje naar 100 km/h zou volgens de fabriek in 8,1 tellen moeten kunnen, maar wij kregen de stopwatch niet onder de negen seconden.
De diesel heeft een vrij rauw karakter maar is beresterk, zolang de naald van de toerenteller maar boven de 2.000 staat. Tussensprintjes zijn z'n liefhebberij; van 80 naar 120 km/h is in slechts zes seconden gepiept. Laat je de pook – die aangenaam hoog in de middenconsole staat – in vijf staan, dan duurt deze oefening maar anderhalve seconde langer.

Geen bochtenridder
Hoewel Toyota het doet voorkomen dat je hier met een heetgebakerde hatchback van doen hebt, moet u zich daar toch niet te veel van voorstellen. Zodra het hard rechtuit rijden wordt afgewisseld met een bochtje hier en daar komt al snel aan het licht dat deze Auris, ondanks z'n drie centimeter verlaagde sportonderstel, geen bochtenridder is. Natuurlijk, hij gaat wat lekkerder de hoek om dan een normale Auris, maar de kunstmatig aanvoelende besturing verhindert dat je met een dikke grijns op je kop van bocht naar bocht knalt. Daar verandert ook de gemakkelijk schakelende zesversnellingsbak niets aan.
Binnenin heeft Toyota de boel opgevrolijkt met sportieve accenten, zoals aluminium racepedalen, een met leer bekleed stuur en GT180-logo's in de (tegen meerprijs leverbare) rode leren bekleding van de stoelen. Echte sportzetels zijn dit trouwens niet, want daarvoor bieden ze te weinig zijdelingse steun. Overigens is de GT180 alleen verkrijgbaar in Navigatoruitvoering, waarbij je een geïntegreerd navigatie systeem met touchscreen krijgt.
Het is de vraag voor wie deze GT180 nu precies bedoeld is. Als het gaat om pure sportiviteit zijn er absoluut betere alternatieven te vinden maar als je koste wat kost een bere sterke diesel in je middenklasser wilt, is deze versie van de Auris een goede keus. Wij worden hoe dan ook niet warm of koud van deze GT180. Toyota gaat hier wel erg kort door de bocht. Een sportieve topversie creëer je namelijk niet door simpel een dikke motor in een bestaand model te hangen en voor de vorm nog een paar aanpassingen aan het onderstel te doen.

Signalement

Merk Toyota
Model Auris 2.2 D-4D D-CAT GT180
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.470

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.231 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.220 mm / 1.760 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.410 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 450 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.