Toyota Auris 2.0 D-4D-F Luna (2007)
Buitengewoon degelijk
Het C-segment is al sinds jaar en dag druk bevochten, maar de laatste tijd is het werkelijk dringen geblazen in de compacte middenklasse. Naast de gevestigde orde dingen ook relatieve nieuwkomers naar de gunst van de kopers. Vrij nieuw is de Toyota Auris. We hebben hem opgenomen in onze duurtestvloot en vergeleken hem met zijn grotere broer, de Toyota Avensis. Tevens kruiste de Auris de degens al met de Audi A3.
Eén ding is zeker; als het om uiterlijk gaat, is deze Japanner vrij kansloos. Het is zeker geen lelijke auto, maar spannend kun je 'm evenmin noemen. Gewoon een keurige zakelijke hatchback zonder poeha. En vooral heel onopvallend. Het exemplaar dat op de AutoRAI bliktrekker van de Toyota-stand had moeten zijn, werd maar weinig opgemerkt door het publiek. Voor mensen die graag de blits maken dus niet de ideale auto, maar voor wie zich discreet door het verkeer wil bewegen, is deze auto juist daarom een te overwegen alternatief.
Leuk interieur
Veel leuker gevormd is het interieur. Ook daar weinig frivoliteit, maar wel mooie
lijnen en welvingen. Bijzonder geslaagd is de middenconsole. Dat is een soort brug, die in een sierlijke, vloeiende lijn naar achteren wegloopt, achteraan steeds smaller toelopend. Eronder een afleg-vakje. Lijkt wat betreft concept een beetje op de console zoals Volvo die de laatste tijd toepast, maar dan speelser en vloeiender. En wanneer je plaatsneemt achter het stuur, merk je dat we nog niet klaar zijn met de complimenten. Ondanks de wat hoge koets is de zit helemaal niet te hoog.
En bijzondere aandacht graag voor de klokken. Toyota is trots op de Optitron-verlichting en dat is terecht. Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar is ook nog een bijzonder goed afleesbaar.
We zeiden het al, de zitpositie is verrassend goed voor een auto met deze bouw. Alleen de positie van de pook geeft je een MPV-gevoel. Hij zit wel op een goede plek, maar hoger dan we van personenauto's gewend zijn. En dat MPV-gevoel komt ook terug in de driehoekige extra zijruitjes in de A-stijl, die een stuk zicht ontnemen.
Gehoorzaam
De stuurbekrachtiging werkt vrij prominent mee, maar toch verlies je geen moment het gevoel met de weg. Ook het onderstel is vooral gericht op comfort, maar in dit geval hadden we toch iets meer communicatie gewild. Toch, wanneer we wat meer op tempo komen, blijkt het stuur directer te zijn dan we hadden gedacht. En het onderstel is bij flink sturen minder soft dan wij aanvankelijk hadden vermoed. De Auris blijft goed controleerbaar en luistert keurig naar de commando's. Plotselinge lastwisselingen krijgen hem niet gek.
Wij stellen de Toyota Auris aan u voor in de gedaante van de 2.0 D-4D-F Luna Business. Deze versie biedt mistlampen voor, een automatisch dimmende
binnenspiegel, gescheiden klimaat-regeling, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, cruisecontrol, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een regensensor,
lichtmetalen 16-inchwielen en een radio/cd-speler met mp3 en stuurbediening, navigatie en Bluetooth.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Auris 2.0 D-4D-F Luna |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 93 kW / 128 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.220 mm / 1.760 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.360 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 450 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 151 g/km |