Toyota Auris 1.3 16V VVT-i Aspiration (2009)

Gouden wonderboy?

Toyota Auris 1.3 16V VVT-i Aspiration Nav.
De Auris moest de saaiheid doen vergeten waarmee de Corolla het merk Toyota vertegenwoordigde in de compacte middenklasse. De nieuwe, gouden wonderboy moest het gaan maken in het C-segment. Komt de pot met goud aan het einde van de regenboog met de nieuwe 1.3 in zicht?

Bij Toyota hebben ze het motorengamma van de Auris op de schop gegooid. Zo heeft de 1,4-liter het veld moeten ruimen en is er onder meer een 1,3-liter met 100 pk bijgekomen. We zijn erg benieuwd naar de nieuwe motor, die over start-/stoptechniek beschikt en die de Auris een A-label bezorgt. Toch is het jammer dat de Japanners op downsize-gebied nog geen weerwoord hebben op de Europeanen. Een 1,3-litermotor die een 1,4-liter vervangt lijkt Downsizing pur sang, maar omdat de krachtbron het zonder turbo moet stellen en pas bij 3.800 tpm slechts 132 Nm in de strijd werpt, is dit een staaltje downsizing zoals het niet bedoeld is. Want het blok loopt niet over van levensvreugde. De schakeladvieslampen lichten al snel op, als teken dat de zesbak in een hoger verzet kan. Rijd je in zes de Brienenoord brug op met een gangetje van 100 km/h en geef je gas bij, dan gebeurt er niets! Dus terugschakelen, maar dat is weer niet goed voor het verbruik. Daar staat weer tegenover dat de motor zichzelf bij stilstaande auto uitschakelt.

Het start-/ stopsysteem werkt alleen als je de bak in z'n vrij zet en de voet van de koppeling haalt. Bovendien zit er een Eco off-knop op het dash, waarmee je het systeem buitenspel kunt zetten. Maar als je voor de Auris kiest, ga dan voor de 1,6-liter die er gelukkig nog altijd is.

Vlakke vloer

Zoek je de ruimte, maar wil je geen MPV, dan heb je aan de Toyota Auris een goeie. Want ruim is-ie, vooral op de achterbank. Een vlakke vloer voor de achterpassagiers maakt van de Japanse hatchback een ware vijfzitter. Voorin geeft de Auris je ook een MPV-gevoel. Het komt door de hoge zit, het hoge dashboard en de positie van de versnellingspook, die boven op een soort brug staat die vanaf het dashboard naar de tunnelconsole loopt. Wel missen we rondom de bestuurdersplaats ruimte om los spul op te bergen. Hier en daar zien we glimmende materialen, de tellers zijn oranje. Zo klein als de overgang van Corolla naar Auris qua exterieurdesign was, zo groot was de stap die de interieurontwerpers maakten. Helaas is het stuur beperkt verstelbaar, bovendien staat het behoorlijk schuin. Het navigatiesysteem is standaard. Daaronder bevindt zich de bediening van de airco, waar je zonder al te veel moeite wijs uit wordt. De stoelen hebben lange zittingen en hoge leuningen, maar zijn wel erg vlak.

Als het gaat om het rijden, is de Toyota niet zo uitgesproken. Hij doet zijn ding, maar blinkt qua rijden nergens in uit. En dat maakt de auto samen met deze motor gewoon erg saai. Hij stuurt licht, schakelt licht, maar geeft je weinig gevoel. Jaag hem hard een bocht in en de auto volgt je commando's op, geen centje pijn, maar spannend is de Auris zeker niet.

Zoals je gezien de naam zou verwachten, beschikt deze Aspiration Navigatoruitvoering

Inderdaad over een navigatiesysteem met een groot scherm en er zit ook een Bluetooth-systeem bij voor handsfree telefoneren. Lichtmetalen wielen zitten er niet standaard onder. Verder mist de Aspiration Navigator stabiliteits- en tractieregeling, maar daar

stelt-ie weer een knie-airbag tegenover.

218

www.autoweek.nl

Uitstoot CO2: 136 g/km A

Toyota

Auris 1.3 16V VVT-i Aspiration Nav.

Motor 4-cil. in lijn

dubb. bovenl. nokkenas,

4 kl./cil.

Cilinderinhoud 1.329 cc

Boring x slag 72,5 x 80,5 mm

Compressieverhouding 11,5:1

Brandstofsysteem indirecte insp.

Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 6.000 tpm

Max. koppel 132 Nm bij 3.800 tpm

Aandrijving voorwielen

Aantal versnellingen 6, handgeschakeld

Ophanging vóór onafh., McPherson, stab.

Ophanging achter semi-onafh., stab.

Remmen vóór gev. schijven

Remmen achter schijven

Bandenmaat 205/55R16

Draaicirkel 10,4 m

Afmetingen l/b/h 4,22/1,76/1,51 m

Wielbasis 2,60 m

Tankinhoud 55 liter

Bagageruimte 354-761 liter

Gewicht 1.195 kg

Laadvermogen 525 kg

Aanhanger (geremd) 1.000 kg

Topsnelheid* 175 km/h

Acceleratie 0-100 km/h 12,8 (13,1*) s

50-80 km/h in 3/4 6,3/9,5 s

80-120 km/h in 4/5 14,7/20,3 s

Geluid 100/120 km/h 66,2/69,2 dB

Verbruik gemiddeld* 5,8 l/100 km (1:17,2)

Testverbruik 7, 4 l/100 km (1:13,6)

Actieradius 748 km

Garantie 3 jaar/100.000 km,

12 jaar carrosserie

* = fabrieksopgave

Toyota

Signalement

Merk Toyota
Model Auris 1.3 16v VVT-i Aspiration
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.329 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.220 mm / 1.760 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,3 s / 9,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,7 s / 20,3 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.