Test: Xpeng G6 - Schieten op Tesla Model Y
Maar wie wil er niet ruilen met de nummer 1?
We rijden met het derde model van Xpeng dat naar Nederland gaat komen: de G6. Hij is klaar om de concurrentie aan te gaan met de Tesla Model Y. Natuurlijk die Tesla Model Y, want welk merk zou niet willen ruilen met de bestverkopende EV van de wereld?
Aan de ambities ligt het niet, valt op bij een bezoek aan Xpeng in China. Hoewel het gamma nu enkele modellen kent - in Nederland exact twee - is het merk voorbereid op snelle expansie. Nieuwe auto's worden gebouwd op een eigen schaalbaar platform, dat geschikt is voor auto’s met een wielbasis van 1,80 tot 3,20 meter. Daardoor kunnen toekomstige modellen razendsnel ontwikkeld worden, in allerlei klassen. Het merk claimt dat van idee tot productie er dan slechts 24 maanden nodig zijn.
Is de Xpeng G6 goedkoper of duurder dan een Tesla Model Y?
Het succes van de Tesla Model Y ontgaat natuurlijk niemand. En over prijzen van Chinese auto's is veel te doen, laten we daarom maar beginnen met te vertellen wat hij gaat kosten. Het instapmodel komt in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie, want de basisprijs is €44.211. Voor de andere uitvoeringen, lees hier. Dat is scherp, want de Tesla Model Y begint vandaag de dag bij €45.990, nadat onlangs de prijzen wat werden verhoogd.
Wat kunnen we verwachten qua techniek?
De Xpeng G6 komt met twee batterijpakketten naar Nederland: als Standard Range met een 66 kWh LFP-accupakket en als Long Range met een NCM-accu met een capaciteit van 87,5 kWh. De Xpeng G6 is leverbaar als achterwielaangedreven RWD Standard Range met 258 pk en heeft 30 pk meer als Long Range. Het WLTP-bereik is dan 435 km voor de Standaard Range en 570 voor de Long Range. De topversie is de Xpeng G6 AWD Performance. Alleen met de grote batterij, met twee elektromotoren die samen 476 pk vermogen leveren. Deze krachtigste versie beukt in 4 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn bereik: 550 kilometer.
Het platform heeft 800V-boordspanning en daarmee kan de G6 in Nederland met maximaal 280 kW snelladen. In thuisland China kan de Xpeng G6 bij snelladers van Xpeng zelf met een bizarre snelheid van 480 kW laden. Die laadsnelheid gaat vooralsnog aan ons voorbij.
Hoe rijdt de Xpeng G6?
We reden met die Performance, maar de omstandigheden van de eerste kennismaking vroegen niet om die bijna 500 pk. Bij lange na niet, we reden op een uitgestrekt bedrijventerrein met rechte wegen en een officiële snelheidsbeperking van 40 km/h. Dus we moeten heel voorzichtig zijn met de eerste conclusies. Gelukkig rijden we de auto over een maand nóg een keer, maar dan in Nederland. Onze eerste indrukken zijn dat hij stevig geveerd is, zoals je bij EV's vaker ziet, en dat hij een lichte besturing heeft. Iets meer gevoel over wat er bij de voorwielen gebeurt zou op z'n plaats zijn. Via het uitgebreide multimediasysteem kun je ook voor een zwaardere stand kiezen. Maar zwaarder staat niet gelijk aan meer gevoel.
Hoe praktisch is hij?
De binnenruimte is dik in orde, ook op de achterbank heb je een zee van ruimte. De bagageruimte met ruim 500 liter inhoud is best diep, maar niet hoog. En die gebogen daklijn in combinatie met knoeperds van C-stijlen zorgen ervoor dat het zicht naar achter slecht is.
Volgens goed Chinees gebruik bedien je alle functies van de auto via een groot scherm in het midden. In onze auto was nog geen Nederlandse of Engelse versie beschikbaar, dus over de logica en gebruiksvriendelijkheid is niet zo veel te zeggen, maar zelfs de spiegelverstelling zit erin.
- +Kan supersnel laden
- +Gunstige prijs
- -Alles wordt via scherm bediend
- -Vorm bagageruimte
PRIVATE LEASE Xpeng G6

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (102) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.