Test: Volkswagen ID7 Tourer GTX – Ruime, maar weinig sportieve elektrische stationwagen

'Goede range en brede inzetbaarheid, maar GTX-zaken voegen weinig toe'

192 reacties

Video

Volkswagen lanceerde twee nieuwe versies van de elekrische ID7: een stationwagen met de naam Tourer en een snellere GTX-variant. Wij reden met de combinatie van beide zaken!

O ja, Volkswagen ID7 Tourer, geen Variant

Nee, dit klinkt net wat hipper en Volkswagen wil met de ID-modellen nu eenmaal wat hipper zijn, dus het werd ID7 Tourer. Inmiddels is het geen uniek aanbod op elektrisch vlak meer. Er zijn immers ook de stations van de Astra, 308 en de BMW i5, maar de ID7 valt daar mooi tussenin. Qua prijs dan, want het is met 4,96 meter een lel van auto.

Een lange auto.

Dat klinkt als iets wat lekker ruim is.

Zeker! Op de achterbank heb je alle been- en hoofdruimte die je je maar kunt wensen; alleen een Suberb is nóg groter. En ook al is de zit iets te laag, of liever gezegd de bodem iets te hoog door de accu’s, het is wel beter dan in de meeste andere EV’s. De kofferbak meet 605 liter en klap je de banken om, dan ga je naar ruim 1.700 liter! Vakanties met het gezin zijn zo een eitje.

Fijne echoput met 605 liter!

Ook als ik verder weg ga met de ID7 Tourer?

Zeker, helemaal als je voor het nieuwe accupakket kiest met bruto 92 kWh. Dat komt mee met de nieuwe, sterkere GTX-versie, maar Volkswagen maakt het pakket ook per direct leverbaar voor de achterwielaangedreven variant. Hij heet dan Pro S en komt dan meer dan 700 WLTP-kilometers ver. Bovendien kunnen de modellen met deze nieuwe, grotere accu ook sneller snelladen: tot 200 kW. Ideaal.

Ook achterin veel ruimte.

Je noemde de sterkere ID7 GTX?

Ja, dat is het andere nieuws van de dag. Net als bij de ID4 en ID5 GTX krijgt de ID7 een elektromotor extra op de vooras. Dit is een asynchroonmotor, omdat deze geen weerstand biedt als hij geen kracht levert, anders dan de (vernieuwde) synchroonmotor met permanente magneet op de achteras. De motor kan tot 110 pk leveren, naast de 286 pk van de motor achter. Het totaalvermogen stijgt ten opzichte van de achterwielaangedreven versie echter ‘maar’ met 54 pk, waardoor je op 340 pk uitkomt. Ooit een superdik vermogensgetal, maar voor een EV met twee motoren niet heel bijzonder. Een Tesla Model 3 AWD heeft al krap 500 pk en de kleine Volvo EX30 met twee motoren gaat al naar 400 pk. De Tourer GTX is evengoed de krachtigste stationwagon die Volkswagen ooit heeft gehad (de Golf R Variant was wel sneller op de sprint), maar voor een snelle EV is de ID7 GTX niet heel bijzonder.

 

Volkswagen ID7

Maar zo’n ID7 GTX rijdt wel sportief natuurlijk?

Nou… de wegligging is uitstekend, zonder dat hij oncomfortabel is. Dit mede dankzij de dynamische dempers die over een opvallend breed gebied in te stellen zijn. In de handmatige stand is het wat overkill zelfs. De GTX is op zijn best op glooiende buitenwegen en op de snelweg en schrikt daarbij niet van een snelle bocht meer of minder. Als de wegen bochtiger worden, blijkt echter al snel dat het met echte sportiviteit wel even anders zit. Er zit nauwelijks communicatie in het stuur en de neus heeft weinig zin om naar binnen te gaan. Eenmaal in de bocht word je door de sterke motor op de achteras in combinatie met torqueverctoring geholpen de neus de goede kant op te krijgen, maar dat is wat anders dan leuk autorijden. Net als bij de ID4/5 GTX is de ID7 GTX echt totaal geen rijdersauto. Dat zou geen ramp zijn, ware het niet dat Volkswagen zelf zo strooit met verwijzingen naar zijn GTI-historie. Dat scherpt verwachtingen die er niet zijn. Een nieuw label voor zijn topmodellen zonder GTI-verwijzingen zou de ID-modellen beter passen. In-huis-Volkswagen-tuner R GmbH heeft zich toegelegd op een elektrische toekomst, dus wellicht kunnen we daar te zijner tijd meer vuurwerk van verwachten. De auto komt door het hogere verbruik trouwens ook minder ver: krap 600 km WLTP. Evengoed netjes.

 

De wegligging is goed, maar sportief is het niet.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Volkswagen ID7 Tourer GTX

Signalement

Merk Volkswagen
Model ID.7 Tourer 86kWh 340pk GTX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.680

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk
Maximaal koppel 694 Nm
Accu capaciteit (bruto) 90 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.961 mm / 1.862 mm / 1.551 mm
Wielbasis 2.971 mm
Massa leeg 2.239 kg
Laadvermogen 561 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 750 kg
Banden voor235/45R20Prijzen
Banden achter255/40R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 584 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (192) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum