Test: Toyota Yaris - Het grote nieuws, is geen nieuws

Nieuwe hybride, klein verschil

43 reacties

Video

Toyota geeft de huidige Yaris een lichte update. De Toyota Yaris is er voortaan als Hybrid 115 én Hybrid 130. Is de Toyota Yaris Hybrid 130 echt zo nieuw als hij klinkt?

Zo zo, een hele nieuwe hybride aandrijflijn voor de Toyota Yaris?

Ja en nee. De Toyota Yaris was er met een 116 pk sterke hybride aandrijflijn en daar komt nu de Toyota Yaris Hybrid 130 naast. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Corolla, is de basis van de beide hybrides hetzelfde. De Toyota Yaris Hybrid 130 heeft dus dezelfde 1,5-liter driecilinder verbrandingsmotor als de Yaris Hybrid 115. Het verschil zit hem in het elektrische gedeelte. De elektromotor van de Yaris Hybrid 130 is 3 pk en 45 Nm sterker en de powercontrolunit kan meer van het elektrovermogen 'bijmengen'. Het resultaat is 14 pk meer en daarmee gaat de sprint van 0-100 in 9,2 seconden in plaats van 9,7 bij de Yaris Hybrid 115.

Een nieuw infotainmentsysteem, maar dan moet je wel een beetje een dure nemen.

Maakt dat een groot verschil voor de Toyota Yaris?

Niet zoals bij de grotere modellen. Daar profiteer je echt van de grotere verbrandingsmotor, die meer rust brengt. Dat is hier niet het geval aangezien de Toyota Yaris Hybrid altijd een 1.5 heeft. Dat de elektromotor meer kracht kan toevoegen is mooi, maar die kracht komt uiteindelijk uit de 1.5, die dus harder moet werken. Dat is niet per se erg, want de driecilinder klinkt niet vervelend, maar de hele beleving is hetzelfde.

Altijd gaan voor de Toyota Yaris Hybrid 115?

Dat hangt ervan af hoe luxe je je Toyota Yaris graag wilt hebben. Want de importeur knipt het leveringsgamma van de Toyota Yaris netjes in tweeën. De onderste drie uitrustingsniveaus zijn er als Hybrid 115 (of als 1.5 non-hybride)  en de meest luxe drie alleen als Hybrid 130. Wil je bijvoorbeeld stoelverwarming? Dan moet je gaan voor een Executive en die is er alleen als Hybrid 130.

Voortaan gewoon een stickertje achterop in plaats van een blauwe gloed in het logo bij de Toyota Yaris Hybrid.

Verder nog wijzigingen aan de Toyota Yaris?

Het onderstel van de Toyota Yaris is naar verluidt heel licht bijgepunt, maar daarvan voel je nog minder, dan van de nieuwe aandrijflijn. Geeft niet, de Toyota Yaris is en blijft een prettig dynamische auto met voldoende comfort. En er is een nieuw, 10,5-inch multimediasysteem en een nieuw digitaal instrumentarium. Een ruimtewonder is de Japanner nog altijd niet. Ook wat dat betreft dus geen echt groot nieuws.

De Toyota Yaris biedt 286 liter bagageruimte met de bank omhoog.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.5 Hybrid 130 Launch Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.772

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.490 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 36 l
Lengte / breedte / hoogte 3.940 mm / 1.745 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.560 mm
Massa leeg 1.120 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 450 kg / 450 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 96 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum