Test: Toyota Yaris - Het grote nieuws, is geen nieuws
Nieuwe hybride, klein verschil
43 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toyota geeft de huidige Yaris een lichte update. De Toyota Yaris is er voortaan als Hybrid 115 én Hybrid 130. Is de Toyota Yaris Hybrid 130 echt zo nieuw als hij klinkt?
Zo zo, een hele nieuwe hybride aandrijflijn voor de Toyota Yaris?
Ja en nee. De Toyota Yaris was er met een 116 pk sterke hybride aandrijflijn en daar komt nu de Toyota Yaris Hybrid 130 naast. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Corolla, is de basis van de beide hybrides hetzelfde. De Toyota Yaris Hybrid 130 heeft dus dezelfde 1,5-liter driecilinder verbrandingsmotor als de Yaris Hybrid 115. Het verschil zit hem in het elektrische gedeelte. De elektromotor van de Yaris Hybrid 130 is 3 pk en 45 Nm sterker en de powercontrolunit kan meer van het elektrovermogen 'bijmengen'. Het resultaat is 14 pk meer en daarmee gaat de sprint van 0-100 in 9,2 seconden in plaats van 9,7 bij de Yaris Hybrid 115.
Een nieuw infotainmentsysteem, maar dan moet je wel een beetje een dure nemen.
Maakt dat een groot verschil voor de Toyota Yaris?
Niet zoals bij de grotere modellen. Daar profiteer je echt van de grotere verbrandingsmotor, die meer rust brengt. Dat is hier niet het geval aangezien de Toyota Yaris Hybrid altijd een 1.5 heeft. Dat de elektromotor meer kracht kan toevoegen is mooi, maar die kracht komt uiteindelijk uit de 1.5, die dus harder moet werken. Dat is niet per se erg, want de driecilinder klinkt niet vervelend, maar de hele beleving is hetzelfde.
Altijd gaan voor de Toyota Yaris Hybrid 115?
Dat hangt ervan af hoe luxe je je Toyota Yaris graag wilt hebben. Want de importeur knipt het leveringsgamma van de Toyota Yaris netjes in tweeën. De onderste drie uitrustingsniveaus zijn er als Hybrid 115 (of als 1.5 non-hybride) en de meest luxe drie alleen als Hybrid 130. Wil je bijvoorbeeld stoelverwarming? Dan moet je gaan voor een Executive en die is er alleen als Hybrid 130.
Voortaan gewoon een stickertje achterop in plaats van een blauwe gloed in het logo bij de Toyota Yaris Hybrid.
Verder nog wijzigingen aan de Toyota Yaris?
Het onderstel van de Toyota Yaris is naar verluidt heel licht bijgepunt, maar daarvan voel je nog minder, dan van de nieuwe aandrijflijn. Geeft niet, de Toyota Yaris is en blijft een prettig dynamische auto met voldoende comfort. En er is een nieuw, 10,5-inch multimediasysteem en een nieuw digitaal instrumentarium. Een ruimtewonder is de Japanner nog altijd niet. Ook wat dat betreft dus geen echt groot nieuws.
De Toyota Yaris biedt 286 liter bagageruimte met de bank omhoog.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.5 Hybrid 130 Launch Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.772 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.940 mm / 1.745 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.120 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 450 kg / 450 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 96 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Dynamic | Wordt binnenkort verwacht |
- 2024
- 21.062 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130 Executive Stoel- & Stuur verwarming, HUD, Dodehoek detectie, Parkeersensoren rondom, JBL, LED, Leder met premium stof, Smart Key
- 2024
- 5.805 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130 Executive Stoel- & Stuur verwarming, HUD, Dodehoek detectie, Parkeersensoren rondom, JBL, LED, Leder met premium stof, Smart Key
- 2024
- 6.235 km
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.