Test: Tesla Model S Long Range - Lekker normaal in 3,1 s naar 100 km/h
Ga je voor snelheid of uithoudingsvermogen
Tesla zette dit jaar de Model S opnieuw op de kaart met de krankzinnige Plaid-versie met meer dan 1.000 pk. Je zou haast vergeten dat er ook nog een normale variant is, alhoewel dat ‘normaal’ gerust tussen aanhalingstekens mag als je bedenkt dat de Tesla Model S Long Range 680 pk heeft. Maar ook: een actieradius van 634 km en met kleinere wielen zelfs boven de 700 km.
De Tesla Model S Long Range is in grote lijnen dezelfde auto als die Plaid, maar dan met een motor minder (twee in plaats van drie). Hij is minder op snelheid belust – ook al accelereert hij in 3,1 seconden naar 100 als je dat wilt – en is meer de serieuze reisauto van de twee. Tesla heeft alle versies van de Model S met kleinere batterij en minder vermogen geschrapt en er een absurd snelle auto boven geplaatst. Zo is dus de versie met 680 pk de instapper geworden. Door te kiezen voor 19-inch wielen in plaats van 20-inch zou je het bereik met zo’n 90 km kunnen oprekken naar 723 km.
Snelheid of uithoudingsvermogen
Een rit heen en weer naar Oost-Duitsland geeft een goed beeld van de capaciteiten van de auto. De eerste conclusie is dat je met zo’n riante batterij je laadstops niet minutieus hoeft te plannen. Voordat jij die 600 of 700 kilometer actieradius hebt opgemaakt, heb je al zeker een keer willen eten of zeker naar het toilet willen gaan. Dat zijn natuurlijk goede momenten om even aan de snellader te gaan. Auto’s met kleinere batterij zijn geneigd voor jou je reisdag te bepalen, maar met een netto capaciteit van 95 kWh volgt de auto jouw schema wel. Een andere conclusie: je kunt ook veel sneller rijden. Het verbruik gaat bij een EV namelijk drastisch omhoog als je sneller gaat rijden, maar ook al zakt het bereik flink in, je kunt nog steeds een heel eind komen voordat je weer moet laden. Als berijder heb je dus de keuze hoe je die enorme batterijcapaciteit het best inzet: snelheid of uithoudingsvermogen.
Wie gewoon met de snelheidslimieten mee rijdt en op de ongelimiteerde stukken maximaal 140 tot 150 km/h rijdt, komt uit op een gemiddeld verbruik van zo’n 20 kWh per 100 km. Dat is heel netjes, want de meeste andere EV’s moeten heel veel langzamer rijden om hetzelfde verbruik te behalen. De efficiënte motoren en de uitgekiende stroomlijn werpen zeker hun vruchten af. Ga je echt voor een zo laag mogelijk verbruik en blijf je onder de 100 km/h, dan zakt het verbruik richting 14 kWh/100 km en de echte hypermilers kunnen daar nog wel onder komen.
Het onderstel met luchtvering maakt van de Model S een comfortabele reisauto. En, het is niet de insteek van deze kennismaking, maar als je wilt is de auto bloedsnel.
Nieuw interieur
Het interieur en het exterieur van de Model S werden voor dit jaar herzien. Aan de buitenzijde zijn de verschillen minimaal en alleen voor de kenner zichtbaar: andere bumpers, geen verchroomde sierlijsten en deurgrepen meer en een gewijzigde indeling van de achterlichten. Binnenin zijn de verschillen groter. Het verticale scherm maakte plaats voor een horizontale variant, die zich bovendien onder een hoek laat plaatsen, zodat het bijvoorbeeld meer op de bestuurder is gericht of juist op de passagiersstoel als je even een filmpje wilt kijken tijdens het laden. De bediening van het multimediasysteem is verbeterd en onverminderd logisch. Even wennen, maar niet onhandig: er is geen hendel of knop meer voor de versnelling, maar je kiest de rijrichting (of P-stand) nu ook via het touchscreen. Onbegrijpelijk is de keuze om de stengels achter het stuur overbodig te verklaren en te vervangen door knoppen op het stuur. Met name het feit dat op een rotonde de richtingaanwijzer daardoor onbereikbaar is geworden, is onacceptabel en indirect gevaarlijk voor anderen. De achterpassagiers hebben voortaan ook een scherm, waarop ze kunnen inloggen bij Netflix of Disney+.
Tesla Model S onovertroffen
Toen de Model S tien jaar geleden kwam, was het automatisch de beste keuze, want er was simpelweg geen keuze. Nu moet hij het opnemen tegen bijzonder goede auto’s van bijvoorbeeld Mercedes-Benz, Porsche, Lucid en BMW. Ondanks alle vernieuwingen doet hij dan toch wat verouderd aan, maar zijn efficiëntie aan de ene kant en zijn prestaties aan de andere kant blijven onovertroffen.
- +Effciënt
- +Snel
- -Verdwenen stengels achter stuur slecht idee
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model S Long Range |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 109.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 500 kW / 680 pk |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.964 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 2.069 kg |
Laadvermogen | 571 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 652 km |
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S Long Range Enhanced AutoPilot4.0 (twv 3.800,-), 21″ Arachnid breedte set
- 2023
- 38.703 km

Tesla Model S Long Range Enhanced AutoPilot4.0, 21" Arachnid breedte set
- 2023
- 26.880 km

Tesla Model S Dual Motor AWD 90 kWh NL auto - Full Self drive 4 - BTW verrekenbaar
- 2023
- 39.222 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (217) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.