Test: Tesla Model 3 Performance – Nu overal snel
Stukken beter
335 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat een Tesla Model 3 Performance snel is in een rechte lijn wisten we al, maar de vernieuwde versie moet overal snel zijn, ook in bochten. In deze test zoeken we uit of dat waar is.
Jullie hebben de nieuwe Tesla Model 3 toch al in een test gehad?
Dat klopt, maar in deze test gaat het om de Tesla Model 3 Performance. Die hebben we nog niet gehad. Ten opzichte van de reguliere Model 3 heeft deze Tesla natuurlijk een bult meer vermogen, maar daar draait het bij deze nieuwe versie in mindere mate om. Tesla belooft vooral een sterk verbeterd onderstel met nu adaptieve dempers en een nieuwe Track Mode V3.
En, hoe komt het onderstel van de Tesla Model 3 Performance uit de test?
Uitstekend, de nieuwe Tesla Model 3 Performance is echt indrukwekkend goed. Die nieuwe adaptieve dempers zorgen ervoor dat alles je veel meer controle ervaart. Zeker in snel genomen bochten zit er veel meer rust in de koets van de Tesla Model 3 Performance dan voorheen. Dat maakt dat je veel meer van het vermogen kunt genieten. Eigenlijk vallen in dit verband alleen de remmen een beetje tegen. Een remweg van 100-0 in 35 meter is niet slecht, maar voor een auto die zo presteert als de Tesla Model 3 Performance had het gerust iets beter gemogen, zeker omdat je behoorlijk hard op het rempedaal moet trappen.
Track Mode v3 is een leuke toevoeging voor de Tesla Model 3 Performance.
Over vermogen gesproken, hoeveel pk heeft de Tesla Model 3 Performance?
Volgens de fabrikant heeft de Tesla Model 3 Performance 460 pk, al voelt dat conservatief. De 1.800 kilo zware sedan zit al in 3,3 seconden op de 100 km/h en pas boven de 150 neemt de versnelling iets af. Vooral de eerste meters in de Tesla Model 3 Performance verrassen je iedere keer weer.
En hoe zit het met die Track Mode van de Tesla Model 3 Performance?
Dat is een verrassend leuke toevoeging voor de Tesla Model 3 Performance. Zodra je de modus inschakelt, kun je het ESP en de recuperatie namelijk in verschillende standen uitschakelen, maar je kunt ook bepalen welke motor het leeuwendeel van het vermogen moet leveren. Zo kun je dus meer onder- of overstuur krijgen met het gas, terwijl je het duiken van de neus bij gas los wat minder kunt maken door de recuperatie terug te schroeven.
Komt de Tesla Model 3 Performance nog een beetje ver?
Dat valt gelukkig heel erg mee, want de Tesla Model 3 Performance is verrassend efficiënt. Zelfs als je af en toe het vol vermogen vraagt, lukt het om onder de 20 kWh/100 km te blijven. Dat is overigens wel bij vrijwel ideale weersomstandigheden. Maar toch, het betekent dat 350-400 kilometer gewoon mogelijk is. Voor een auto met dergelijke prestaties is het bijzonder goed, zeker als je bedenkt dat hij met een prijs van minder dan € 60.000 relatief betaalbaar is.
Het interieur van de Tesla Model 3 Performance is een flink stuk beter.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model 3 Performance AWD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 57.490 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 461 kW / 627 pk |
Maximaal koppel | 741 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 78 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.849 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 1.829 kg |
Laadvermogen | 442 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 235/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 262 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,1 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 528 km |
Lezersreacties (335) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.