Test: Subaru Outback
Lonesome cowboy
In de VS scoort de Subaru Outback behoorlijk goed, maar Europa loopt er nauwelijks warm voor. Of de geheel nieuwe Outback daarin verandering kan brengen, moet de tijd leren.
Amerikaanse autokopers namen in 2020 153.294 Subaru’s Outback af, en deze neemt daarmee de twintigste plek overall in op de verkooplijst. Europeanen zullen ook nauwelijks bevatten dat Subaru in de VS ruimschoots groter is dan Volkswagen. Specifiek voor Nederland is dit soort enorme verschillen tussen ‘hier’ en ‘daar’ vooral toe te schrijven aan ons belastingklimaat, dat meedogenloos voorkomt dat auto’s van dit formaat een kans maken op een topnotering. Dat zegt niet alles, want ook binnen z’n categorie is de Outback hier een muurbloempje. Subaru houdt echter vol en breng de nieuwste versie van het model gewoon naar Europa, zij het een paar jaar na de introductie aan de overkant van de oceaan.
Het is de zesde generatie van de Outback, gebaseerd op de zevende generatie van een Legacy die hier in 2015 wél ten onder ging aan tegenvallende verkoopcijfers. Uiterlijk blijft de auto in grote lijnen trouw aan die voorganger. Het is nog steeds een robuust en functioneel ogende kar, maar duidelijk nog stoerder en imposanter dan voorheen. Een ‘opgehoogde stationwagon’, een functionele alleskunner, ruim van binnen. Op de achterbank is het goed toeven, hoofd- en beenruimte worden in riante hoeveelheid aangeboden en standaard is de achterbank te verwarmen.
Meer koppel
Subaru waagt zich voor de Outback nog niet aan hybridetechniek en voorziet het vlaggenschip nog gewoon van een 2,5-liter viercilinder boxermotor zonder elektrohulp of turbo. Wel is die krachtbron stevig vernieuwd. De enige leverbare aandrijflijn levert net even minder vermogen dan voorheen, maar heeft wel meer koppel. Samen met een cvt die schokvrij schakelmomenten nabootst, levert dat een prettig rustige rijervaring op. Tegelijk is de Outback ten opzichte van de genoemde voorganger opvallend veel strakker gaan rijden. Het steviger onderstel levert in bochten meer stabiliteit op, maar dat betekent ook dat inzittenden de oneffenheden nadrukkelijker krijgen te voelen. Met name op lagere snelheden is het effect van die stevige demping duidelijk merkbaar. De grote kracht van de Outback is en blijft gelukkig dat je er ook buiten de gebaande paden mee uit de voeten kunt. Dat voel je bij het rijden, ook omdat de auto robuust overkomt. De enorme bodemvrijheid, de hoge banden en de permanente vierwielaandrijving maken hem hiervoor geschikt.
Het markantste nieuwe aspect aan de binnenzijde van de Outback is het 11,6-inch verticale touchscreen dat in het midden van het dashboard prijkt. Dat scherm is in Nederland standaard en neemt een groot deel van de functies voor zijn rekening, zodat evenzoveel fysieke knoppen konden verdwijnen. Dat ruimt lekker op en het zorgt ervoor dat het Outback-dashboard duidelijk strakker en moderner oogt dan voorheen, zonder dat het nu meteen een designparadijs wordt. Subaru voorziet gelukkig nog in knoppen om de binnentemperatuur te regelen; de traditionele Outback-koper zal dat, net als wij, ongetwijfeld waarderen. Toch heeft de knieval voor de mode nadelen. Het scherm reageert niet al te snel, is onoverzichtelijk ingedeeld en is te vaak nodig voor belangrijke functies, zodat je noodgedwongen dagelijks wordt geconfronteerd met die nadelen. Bovendien heeft alleen de topuitvoering navigatie (TomTom), de andere twee moeten het doen met wat je telefoon projecteert.
In de VS is de Outback is vanaf omgerekend € 22.000 te koop, hier komt hij minimaal op € 58.995, een indrukwekkend verschil. Onze ‘Field’ is met € 60.995 nog duurder, maar biedt dan wel een extra stoere aankleding. Een koopje is het dus niet, al moet gezegd dat de standaarduitrusting royaal is. Een zeer uitgebreid pakket veiligheidssystemen en rijhulpjes: adaptieve ledverlichting, elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, stuurverwarming, het grote scherm en natuurlijk de vierwielaandrijving zijn allemaal standaard. Wel is er naar Japans gebruik weinig te kiezen; een Field met schuifdak of het Harman Kardon-audiosysteem van topuitvoering Premium is niet mogelijk.
Oordeel
Subaru heeft het op de Europese markt niet makkelijk, maar hij zorgt hier wel voor wat afwisseling in het aanbod hij heeft ook unieke kwaliteiten. Een cowboy, eenzaam in z’n soort. Hij is net zo stoer is als hij oogt, een ruige, robuuste stationwagon. De Outback wordt hier nooit een verkooptopper, maar kan wel het perfecte antwoord zijn op de vraag van een kleine groep mensen met heel specifieke wensen.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Outback 2.5i Premium |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 78.021 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.498 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 252 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.870 mm / 1.875 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 1.640 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km (fabrieksopgave: 7,4 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 193 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Subaru Outback vs. Honda CR-V - Vergelijkende Test
Test: Subaru Outback
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.