Test: Subaru Forester - Sympathieke SUV is slachtoffer van hoge belasting
Voelt als premium Duster
118 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Subaru Forester is in het land. Die heeft weer een mild hybride boxermotor en zet met zijn nieuwe carrosserie en interieur een stap vooruit ten opzichte van de vorige generatie Forester. Op één ding na: de 2.0 e-Boxer levert minder vermogen en koppel.
Minder vermogen en koppel? Maar toch zeker wel minimaal 180 pk?
Nee, want de vorige had 150 pk en 194 Nm, de nieuwe komt tot 136 pk en 182 Nm aan koppel. Dat is inderdaad niet veel. Vergeet de tijd dat ook Foresters met dikke 2,5-liter boxermotoren met turbo reden. Het huidige Subaru is meer van het comfort en de veiligheidsvoorzieningen. Met die laatste zit de Forester vol; harde waarschuwingssignalen houden de bestuurder bij de les. Wel zo prettig is dat je alles makkelijk uitschakelt, zoals de hele nieuwe Forester uitblinkt in bedieningsgemak.
Wat is er zo makkelijk aan dan?
Zelfs de nieuwe Forester ontkomt niet aan een groot touchscreen maar de logica en overzichtelijk druipen er vanaf. Veel knoppen zitten rond het scherm en opvallend: de grofstoffelijke knoppen voor de stoelverwarming die Japanse auto's decennialang kenmerkten zijn in de nieuwe Forester verdwenen. Het zijn nu snel toegankelijke touchbuttons in het scherm. Nog zo'n voorbeeld van hoe eenvoudig veel elementen vroeger in auto's waren is het scrollwieltje op het dashboard, voor het aanpassen van de schermverlichting.
Zeggen jullie nu dat het eigenlijk wel fijn is dat de nieuwe Forester niet hypermodern is?
Een beetje wel ja! Neem zijn dunne stijlen. De Subaru is gewoon hoekig en niet trendy met aflopende daklijn vormgegeven. Dat levert een prima zicht rondom op. En ja, je mist de verpletterende acceleratie van al die supermoderne EV's, ook die uit China. Maar je merkt aan het onderstel dat Subaru al decennialang auto's maakt. Heerlijk comfortabel zonder te deinerig rijdt de Forester over veel verschillende soorten ondergrond.
Zeker wel vierwielaandrijving?
Natuurlijk, de X-Mode biedt drie standen voor de 4x4. Naast de normale modus is er een stand voor sneeuw en onverhard, en een stand voor diepe sneeuw en modder. Een Subaru moet gewoon geschikt zijn voor het ruigere buitenleven.
Waarom zie je Subaru's nog maar zo weinig?
Deze boxermotor is weliswaar voorzien van mild hybride techniek maar dat levert slechts een kleine uitstootbesparing op. Daardoor is zeker in Nederland de bpm hoog. Dat geldt ook voor andere modellen van Subaru. Concurrenten als de Toyota RAV4 en de Honda CR-V hebben volledig hybride aandrijflijnen en zijn er ook als plug-in hybride. Dat zet zoden aan de dijk, en zorgt bij de WLTP-verbruiksmeting voor lage CO2-cijfers. Daarom is een Forester veel duurder dan die Japanse concurrenten.
Vorig jaar reden we ook al met de nieuwe Forester, wat de nieuwe kost lees je hier. In deze video zie en hoor je meer over de nieuwe SUV.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (118) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.