Test: Skoda Superb hatchback - Tegen alle stromingen in
Weer een flink stuk ruimer
70 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vandaag maken we kennis met iets wat ooit heel normaal was, maar zo langzaamaan bijzonder begint te worden: een forse middenklasse hatchback of combi met een verbrandingsmotor. Gelukkig, het bestaat nog, tussen alle aalgladde, elektrische cross-overs.
De Skoda Superb begon toch ooit als omgebadgede Volkswagen Passat?
Eind jaren 90 ontstond bij Skoda het idee dat er wel eens ruimte zou kunnen zijn voor een model boven hun op dat moment grootste auto, de Octavia. Om die ambitie waar te maken, gingen ze grasduinen bij moederbedrijf Volkswagen en zo ontstond een auto die erg veel leek op de Passat van dat moment. Sommige delen van de koets waren identiek en die dat niet waren, leken er toch sterk op. Onderhuids was de eerste Superb, genoemd naar een Skoda-vlaggenschip uit de jaren 30, zelfs een Passat Plus. Lees: de Chinese Passat, met een tien centimeter langere wielbasis. Die eerste Superb zette dan ook een toon die tot op de dag van vandaag is volgehouden: heel veel binnenruimte.
Waar de eerste Superb een sedan was, kreeg de tweede generatie er een combi bij, terwijl de sedan door middel van een bijzondere achterklep tevens hatchback was. Voor de derde generatie was die bivalente versie veranderd in een pure hatchback, geflankeerd door opnieuw een combi en nu, aan de wieg van de vierde generatie, kun je opnieuw kiezen uit een combi en een hatchback. Dat is best bijzonder, want Volkswagen bouwt de nieuwe Passat uitsluitend nog als combi. Daar hebben ze natuurlijk een goede reden voor: de vraag naar dit type auto is geslonken, maar mede omdat ook andere merken hun D-segment hatchback aan de wilgen hebben gehangen, hoeft Skoda die mindere vraag wel met minder concurrenten te delen. Dat maakt deze nieuwe Superb hatchback een extra interessante auto.
Ook leuk te weten: waar de Superb ooit begon als een soort Passat met Skoda-logo’s, zijn de rollen nu omgedraaid. De nieuwe Passat werd ontwikkeld door de ingenieurs van Skoda, waardoor de Passat nu een Skoda met VW-logo’s mag worden genoemd. Hij rolt dan ook samen met de nieuwe Superb van de band in het Slowaakse Bratislava.
Is de nieuwe Superb net zo ruim als hij altijd was?
Meer dan dat, hij groeide opnieuw en flink ook. In lengte kwam er ruim 4 cm bij, de breedte nam met bijna 6 cm toe en hij werd 1,2 cm hoger. Aan de wielbasis veranderde echter niets, omdat de nieuwe Superb op hetzelfde MQB-platform staat als zijn voorganger. Met name de binnenruimte is nog een stuk verbeterd, terwijl de kofferruimte is verbouwd tot een pakhuis waar je 645 liter in kwijt kunt.
De cockpit van de nieuwe Superb volgt de trend naar minimalisme. Voor de klimaatregeling zijn er gelukkig nog fysieke knoppen en dat zijn zogeheten Smart Dials, waarvan de functie van dat moment op een schermpje in het hart wordt aangeduid. Verder moet je de meeste functies in dit enorme scherm zoeken. Dat is niet langer geïntegreerd in het dashboard, maar staat er als het ware bovenop. Op de plek van de klokken krijg je de Virtual Cockpit en de automaat bedien je niet langer met een pook op de middentunnel, maar middels een hendel aan de stuurkolom. Op die manier krijg je nog meer ruimte tussen de stoelen, die Skoda heeft ingevuld met allerlei vakjes, die met twee rolluiken aan het zicht onttrokken kunnen worden. Het stuur is heel bijzonder vormgegeven met openingen in de spaken. De materialen zien er hoogwaardig uit en zijn bovendien, geheel volgens de tijdgeest, samengesteld uit gerecyclede grondstoffen.
Hoe rijdt de nieuwe Skoda Superb hatchback?
Skoda bouwt de nieuwe Superb met een vijftal motoriseringen. Wij kiezen vandaag voor de 1.5 TSI MHEV en daar is een heel praktische reden voor: dat is de enige versie die (voorlopig) leverbaar wordt in ons land. De iV genaamde plug-in hybride is er alleen als combi en het was de bedoeling dat dat zo zou blijven, maar op de avond na onze testrit kondigde Skoda aan dat er bij nader inzien ook een hatchback PHEV komt. Omdat dit besluit nog vers is, moet die uitvoering nog worden ontwikkeld, getest en gehomologeerd, waardoor het nog een klein jaar duurt voordat die de weg op kan.
We kunnen ons voorstellen dat je het geduld dat nodig is om aan een iV hatchback te komen, op wilt brengen. De Superb legt met zijn 1.700 kilo best wat gewicht in de schaal en daar heeft de wat zuinig bemeten 1.5 mild hybrid een kluif aan. De eerste honderd kilometers, van Praag naar Karlovy Vary, gaan voornamelijk over snelwegen en daar is hij prima in zijn element. Onder deellast is de motor lekker stil en als je het gas nog verder loslaat, gaat hij soms zelfs even zeilen. De rechtuit-stabiliteit is dik in orde en samen met het comfortabel getrimde onderstel maakt dat de Superb een heerlijke auto voor lange ritten. Eenmaal bij de Duitse grens zoeken we de binnenwegen door het heuvelachtige gebied op en daar merk je dat de 150 pk en 250 Nm wat aan de magere kant zijn. Nog even voor een wegversmalling een vrachtwagen inhalen pakt uit als een spannende exercitie en na een bocht omhoog weer op snelheid komen vergt nogal wat geduld. De 7-traps DSG werkt gelukkig goed mee en bladert amper merkbaar door de verzetten, terwijl het stuurgedrag steeds mooi neutraal blijft. Wel voel je dat je een lel van een auto in handen hebt. Maar goed, zolang je de aandrijflijn met rust behandelt, krijg je als dank rust terug en het is in dat spectrum waar de Superb met deze mild hybrid 1.5 TSI in zijn element is.
Wanneer gaan we de Superb hatchback in Nederland zien?
De nieuwe Superb komt eerdaags naar ons land, in de eerste instantie als First Edition. Die is standaard uitgerust met adaptieve cruisecontrol, automatische airconditioning met drie zones, 17-inch wielen, parkeersensoren rondom en achteruitrijcamera.
Skoda Superb hatchback
- +Zeeën van ruimte
- +Mooi, goed afgewerkt interieur
- -1.5 tsi wat onderbemeten
- -(nog) geen motorenkeuze
Oordeel
De Skoda Superb hatchback is een enorm ruime, comfortabele reisauto. Dat de keuze in dit segment steeds kleiner wordt, maakt hem des te interessanter. Minpunt is dat deze aandrijflijn wat onderbemeten is, terwijl er geen keuze is. Die komt gelukkig wel volgend jaar, zodra de iV klaar is.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.850 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.912 mm / 1.849 mm / 1.481 mm |
Wielbasis | 2.837 mm |
Massa leeg | 1.458 kg |
Laadvermogen | 642 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 120 g/km |
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.