Test: Skoda Kodiaq - de nieuwe voor 2024 is strakker
'Blijft best rijdende Skoda'
De Kodiaq was voor Skoda een schot in de roos en de tweede generatie wordt na de zomer onthuld. Wij reden er alvast mee.
Alles gaat volledig elektrisch dus de nieuwe Kodiaq zeker ook?
Nee, nog niet. Ja, elektrificatie staat ook bij Skoda bijzonder hoog op de prioriteitenlijst, maar het merk is nog niet klaar om volledig afscheid te nemen van zijn bestsellers met benzinemotoren. Zo staat er een gloednieuwe Superb op het programma, maar eerst is daar een nieuwe Kodiaq. Na de zomer wordt de auto onthuld en vanaf het eerste kwartaal van 2024 verschijnt de SUV op weg. Wij konden er evengoed al mee op pad. Zodoende kunnen we uitvissen wat Skoda allemaal met zijn succesnummer van plan is. Want succes, dat had de Kodiaq. Met honderdduizenden tegelijk vond de hij zijn weg naar mensen op zoek naar ruimte en zeven zitplaatsen. Vooral dat laatste is een optie die steeds meer verdwijnt, reden te meer voor Skoda om daaraan extra aandacht te besteden.
Dubbele koplampen, net als de nieuwe Scala.
Hoe ziet de auto eruit?
Ondanks de camouflage is er al veel over te zeggen. De nieuwe Kodiaq is lager dan zijn voorganger, houdt een gelijke wielbasis, maar is wel ruim 6 centimeter langer. Hierdoor is hij iets meer MPV dan de eerste generatie, vergelijkbaar met wat Audi deed met de tweede generatie Q7. Dit is goed te merken op de derde zitrij en in de kofferbak, die een enorme 910 liter meet, met de tweede zitrij in gebruik. Het lijkt wel een Skoda Superb als we naar de beenruimte kijken. De auto is echt bizar ruim voor zijn segment, waarmee de eerste inst al is geboekt nog voor we een meter hebben gereden. De cockpit van ons prototype is nog afgedekt, maar duidelijk is dat de Skoda een groot hooggeplaatst touchscreen krijgt zoals de Enyaq, terwijl er nog steeds fysieke draaiknoppen zijn voor volume en de klimaatcontrole. Verder zien we een hoge brede middentunnel met extreem veel opbergruimte. Het feit dat de bediening van de versnellingsbak naar de stuurkolom is verplaatst levert extra ruimte op.
Geen foto's van het interieur, maar reken op een groot hoog touchscreen, met losse bediening voor de klimaatcontrole.
Komen er nog een beetje dikke motoren in?
Ja en nee. Tijdens het rijden kunnen we kennismaken met een aantal verschillende aandrijflijnen, waaronder een 150 pk diesel en een 193 pk diesel met vierwielaandrijving. Die laatste past echt subliem goed bij de auto dankzij het forse koppel bij lage toeren. Het zou onze aanrader zijn, maar helaas gaat de Nederlandse importeur geen diesels leveren omdat er in Nederland geen vraag is. Belasting prijst ze uit de markt. Wij moeten het doen met de 1.5 eTSI mild hybridemotor met 150 pk, die we ook kort kunnen proberen. Een prima motor, die op de tussensprint aan de bak moet om vaart in de auto te krijgen. Zeker met veel mensen aan boord. Een sterkere 2.0 TSI met 4WD komt evenmin naar Nederland. Later volgt nog een plug-in hybride met 204 pk. Deze heeft dezelfde 1,5-liter motor, maar dan met ruim 60 pk aan elektrische ondersteuning. De accu meet een forse 26 kWh, goed voor een elektrische actieradius die boven de 100 kilometer komt te liggen. In dit segment is dat nog vrij uniek. Daar komt bij dat je die accu met 3-fasen kunt laden tot 11 kW, maar ook met 50 kW aan de snellader kunt voorzien van stroom. Niet meer uniek, maar zelfs bij premiummerken bepaald nog geen vanzelfsprekendheid. Die combinatie van bereik en laden zal het praktijkgebruik van de stekker-hybride als autotype fors kunnen veranderen. Helaas arriveert de PHEV pas later in 2024 en hebben we hem nog niet kunnen rijden tijdens deze eerste kennismaking.
Er komt geen 4WD naar Nederland.
De vorige Skoda Kodiaq was vrij comfortabel ...
Dat blijft hij, al is hij zonder meer strakker dan voorheen. De Kodiaqs zonder stekker die we al wel proberen laten zien dat de SUV straks de best rijdende Skoda blijft. De Tsjech had altijd al een betere wegligging dan de Octavia en Superb van zijn generatie en dat blijft zo. Dankzij nieuwe wielophangingen voor en achter en verbeterde dynamische demping ligt hij strakker op de weg, zonder dat oneffenheden hard doorkomen. Wellicht is hij net wat minder soft dan zijn voorganger, wat invloed heeft op het comfort. Maar klappen verwerkt hij beter en bovendien is hij stiller. De nieuwe Superb die eveneens in aantocht is krijgt een harde dobber aan deze Kodiaq voor de titel 'beste Skoda op de markt'. Wel voelt de auto soms wat zwaar aan, wat gevolgen kan hebben voor de PHEV die ongetwijfeld rond de 200 tot 300 kilo zwaarder zal zijn.
En de Kodiaq RS?
Er staat voor in de loop van 2024 een RS-model in de planning, die een 2.0 TSI krijgt met 265 pk. Het is de vraag of die naar Nederland komt. De importeur heeft daarover nog geen besluit genomen. Het zou geen gemis zijn, de combinatie RS en Kodiaq was tot op heden weinig gelukkig … Dat de 2.0 TDI niet komt is een grotere teleurstelling. Na de zomer gaat het doek eraf, voordat hij bij dealers staat is het 2024.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opvolger plug-in pionier tegen populairste PHEV van nu: Mitsubishi Outlander PHEV vs. Skoda Kodiaq
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Roadtrip Skoda Kodiaq: inladen, maar ook snelladen?
Deze volwaardige gezinsauto's koop je met €20.000 budget
SUV of stationwagon: occasionprijzen Skoda Kodiaq en Superb vergeleken
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.