Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Twee minuten sneller
58 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Skoda Elroq heeft de wind in de zeilen, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Hij is slechts 17 centimeter korter dan een Enyaq en veel voordeliger. Vooral dat laatste aspect doet het goed bij de bijtellingsrijder. Skoda lanceert nu de RS. Is die versie de meerprijs van €7.700 waard ten opzichte van de Sportline?
De snelste RS tot nu toe
Skoda vierde vorig jaar 50 jaar RS, de afkorting voor Rally Sport. De eerste productieauto met die twee letters achter de typeaanduiding was de Octavia RS in 2001. In 2003 kwam de Fabia RS met 130 pk TDI. Ja, een RS met een dieselmotor. Dat deed net zo veel stof opwaaien als nu de elektrische. Nadat Skoda in 2021 met de Enyaq de EV-arena betrad, kon een RS niet uitblijven. Die werd in 2022 geïntroduceerd, in Nederland alleen als Coupé. Nu is het de beurt aan de Elroq, volgens Skoda de snelste RS tot op heden. Althans, wat acceleratie betreft. Tot nu toe ging de Octavia RS 245 met die eer aan de haal. Die schiet in 6,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, tegen 5,4 tellen voor de Elroq RS. Dat is 1,3 seconden sneller dan de Elroq Sportline 85. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 180 km/h.
Het dashboard, de stoelen en een deel van de portieren zijn bekleed met materiaal dat op suède lijkt.
Waaraan herken ik de Skoda Elroq RS?
De snelste Elroq is eenvoudig te herkennen aan de RS-specifieke kleur Mambagroen, maar als je niets aanvinkt komt de RS in Energy Blue, de basislak voor de Elroq. De raamlijsten, merk- en typeplaatjes, dakrails en spiegels zijn zwart en de 20-inch wielen type Draconis zijn specifiek voor de RS. Het merklogo is alleen nog maar op de naafkapjes te zien. Skoda staat voluit op de rand van de motorkap en op de achterklep, zoals bij elke Elroq.
De RS is aan de voorkant 15 mm lager, aan de achterkant 10 mm. De koplampen zijn uitgerust met led-matrixtechnologie en zijn met elkaar verbonden door een lichtbalk die is opgebouwd uit verticale ledjes. In het interieur is zo ongeveer alles zwart, afgewisseld met stikselbanen in limoengroen op de stoelen en in het dashboard. Verder noteren we rvs-pedalen, een sportstuur en sportstoelen.
De sportzetels zitten fijn. De gifgroene stiksels kom je in het hele interieur tegen.
Iets sneller aan de snellader
De techniek van de Skoda Elroq RS is niet onbekend. Deze aandrijflijn vinden we onder meer in de GTX-versies van Volkswagen, in de Audi Q4 e-tron 55, in de Ford Capri en Explorer AWD en in de Cupra Born VZ. Met zijn vermogen van 286 pk is de achterste motor net zo krachtig als de 3,5-liter zescilinder van de eerste BMW M5. Hij krijgt gezelschap van een 110 pk sterke, asynchroonmotor op de voorwielen, waarmee het gecombineerde vermogen op 340 pk uitkomt. Het koppel bedraagt maximaal 679 Nm.
Al die kracht is niet altijd beschikbaar. De SOC van de accu moet minimaal 88 procent zijn en de celtemperatuur moet tussen 23 en 50 graden liggen. De accu heeft een capaciteit van 84 kWh (79 kWh netto) en kun je aan een snellader met 185 kW voeden. Het opladen van 10 procent naar 80 procent doet de RS in 26 minuten, dat is twee minuten sneller dan de Elroq 85. De opgegeven WLTP-actieradius bedraagt 560 kilometer en aan de trekhaak mag maximaal 1.200 kg.
De enige plek aan de buitenkant waar je het RS-logo tegenkomt.
Voorste motor doet meestal niet mee
Twee motoren dus, waarvan de voorste vaak in de ruststand is. Zolang je niet al te veel vermogen vraagt, levet alleen de achterste motor stuwkracht. Die is met zijn flinke aantal pk’s en 545 Nm koppel al geen watje. Ook dat plaatsen we weer even in perspectief, gewoon omdat het zo leuk is: de 5,5-liter V8 van een Mercedes 500 uit 2005 tovert 530 Nm tevoorschijn. Leuk feitje: die vette Benz gaat eveneens in 5,4 tellen van 0-100 km/h!
Kortom, de achterste machine staat zijn mannetje wel en heeft onder normale omstandigheden geen assistentie nodig van de extra krachtbron op de voorwielen. Zo heb je minder wrijvingsweerstand en dat resulteert in een lager verbruik en meer rijbereik. Essentieel voor een elektrische auto. Zodra je het stroompedaal stevig intrapt, doet de frontmotor mee, dus doorgaans gebruik je alleen de motor achterin. Recupereren kan door het pookje in B te zetten of met de flippers aan het stuur, maar in dat geval moet je dat telkens opnieuw activeren tijdens het rijden.
Hoe rijdt de Skoda Elroq RS?
Maar hoe zit het met de RS-beleving? Die werd ooit voor een deel bepaald door het opzwepende geluid van een turbomotor, ook al was dat bij de Fabia RS TDI nauwelijks het geval. De zitpositie is in ieder geval goed en de sportstoel omvat je torso perfect. Het iets verlaagde onderstel in combinatie met de instelbare dempers en de progressieve besturing geven de van huis uit comfortabele Elroq een randje sportiviteit. Met de slider op het scherm maak je de dempers hard of zacht, in de sportmodus zijn ze per definitie hard.
Dat de RS ruim 2,1 ton weegt, kunnen het riante koppel en dito vermogen enigszins verhullen. Grip is er genoeg, mede dankzij het setje 21 inch (235 vóór, 255 achter) onder de testauto. De kwalificatie ‘lichtvoetig’ voor deze auto gaat misschien iets te ver, maar je kunt met lekker hoog tempo door bochten jagen. Het tempo is er wel, de pure beleving ontbreekt. Dat doet de 326 pk sterke, achterwielaangedreven Cupra Born VZ beter.
Op de achterbank is de Skoda Elroq net zo ruim als de langere Enyaq.
Wat kost de Skoda Elroq RS?
Dat de Elroq een succes is, begrijpen we. Hij biedt een goed totaalpakket. Ruim, stuurt goed, prima actieradius en concurrerend geprijsd. Vanuit historisch perspectief is het te begrijpen dat Skoda het RS-label in leven wil houden, maar de intensiteit van zijn benzinegestookte voorgangers ontbreekt. Een Elroq Sportline met 286 pk en 545 Nm kost € 45.290. De Elroq RS is maar liefst €7.700 duurder. In ruil voor dat bedrag krijg je 4WD, 54 pk extra (wat lang niet altijd voorhanden is), 200 kg meer trekvermogen, RS-wielen en -interieur en de led-balk (crystal face) tussen de koplampen. Bovendien twee minuten eerder klaar bij de snellader. Maar schrikbarend sneller of sensationeler dan zijn iets tammere naamgenoot is hij niet.
Alleen wat bagageruimte betreft weet de Enyaq (585 l) de Elroq (470 l) te verslaan.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Elroq 85X 250kW RS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.920 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk |
Maximaal koppel | 679 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 84 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.488 mm / 1.884 mm / 1.654 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 2.129 kg |
Laadvermogen | 606 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/50R20Prijzen |
Banden achter | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 549 km |