Test: Skoda Elroq – Gaan de Tsjechen terug naar 'veel voor weinig'?

Eén alternatief voor zowel de Kia EV3 als de Ford Explorer?

169 reacties

Video

De volledig elektrische Skoda Elroq is de compactere variant van de Enyaq. Is die nieuwe EV alleen maar een goedkoop showroomlokkertje of krijg je voor beduidend minder geld een serieus alternatief? Al tijdens onze eerste kilometers vinden we het antwoord.

Hoe komt de Skoda Elroq aan zijn naam?

Skoda heeft een nieuwe EV aan zijn gamma toegevoegd: de Elroq. Die naam moet je zien als een samenvoeging van Electric en Karoq. Hiermee wordt meteen de plek van die auto in de pikorde aangegeven. Voorzien van verbrandingsmotoren is de Karoq ten opzichte van de Kodiaq namelijk een compactere SUV. De Elroq is dan ook het compacte broertje van de Enyaq, maar waar de Karoq en de Kodiaq niets met elkaar te maken hebben, is de Elroq gewoon een ingekorte Enyaq.

Skoda Elroq (2024) - exterieur

Het grote verschil met de Enyaq zit achter de achterportieren: daar is de Elroq 16 centimeter korter.

Hij lijkt niet op de Enyaq: hoe zit dat?

Zo op het eerste gezicht lijken de Elroq en de Enyaq weinig op elkaar. Dat klopt. De Enyaq heeft een compleet andere neus dan de Enyaq. Waar die laatste nog is voorzien van iets wat op een fake-grille lijkt, heeft het front van de Elroq een meer horizontaal georiënteerd ontwerp. Dat is het Modern Solid-design, het nieuwe familiegezicht van Skoda, dat de komende tijd ook over de andere modellen  zal worden uitgerold, zo ook bij de Enyaq wanneer die volgend jaar een grote remake krijgt. De zwarte baan net onder de het begin van de motorkap maakt hier een prominent deel van uit en wordt aangeduid als het Tech Deck. Het bevat naast de dagrijverlichting ook de  radar- en sensortechniek.

Skoda Elroq (2024) - exterieur

De Elroq is het eerste model met Skoda's nieuwe Modern Solid-familiegezicht

Wat lever je aan functionaliteit in?

Het wezenlijke verschil tussen de Elroq en de Enyaq zit aan de achterkant, achter het achterportier om precies te zijn. Daar is de Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq. Dit gaat direct ten koste van de bagageruimte. Die meet nu een nog altijd keurige 470 liter in plaats van de indrukwekkende 585 liter bij de Enyaq. Voor het overige zijn de verschillen tussen de twee EV’s minimaal. De afstand tussen voor- en achteras is gelijk, en daarmee ook het middenschip inclusief de portieren. Zodoende hebben je als bestuurder, maar zeer zeker ook als passagier in beide modellen evenveel ruimte. In de Simply Clever-traditie heeft Skoda een aantal handigheidjes toegevoegd. Zo kun je (als er achterin tenminste geen middelste passagier meereist) op de vloer tussen de achterbank en de middenconsole een opbergvak klemmen. Ook voor de achterbak zijn tal van opberghulpjes beschikbaar. De handigste lijkt ons het opbergnet aan de onderkant van de hoedenplank. Hier kun je mooi je laadkabel in opbergen, waardoor die (wegens het ontbreken van een frunk) niet tussen je bagage hoeft te zwerven. De hoedenplank zelf is overigens in twee standen te plaatsen: in de normale hoge positie en voortaan desgewenst ook iets lager, waardoor je er wat spullen op kunt leggen zonder dat die meteen het zicht in de achteruitkijkspiegel belemmeren.

Skoda Elroq (2024) - interieur

Geen frunk, wel een netje onder de hoedenplank om je laadkabel in op te bergen.

Wat is er anders in het interieur?

Het dashboard is nagenoeg identiek aan dat van de Enyaq. Het grootste verschil is ook meteen het best zichtbare: het stuur. Op de airbag zit niet langer het ronde Skoda-logo, maar staat helemaal in de nieuwe huisstijl de naam Skoda voluit geschreven. Het betekent dan ook dat de bediening onveranderd is overgenomen, inclusief het rijtje fysieke toetsen voor de hoofdfuncties van het multimediasysteem. Dat infotainmentsysteem werkt op een 13-inch touchscreen en geeft de mogelijkheid om zelf een aantal veelgebruikte functies met een pictogram bovenaan het scherm vast te zetten om het swipen te vergemakkelijken.

Skoda Elroq (2024) - interieur

Het grote touchscreen speelt een centrale rol in de bediening. Gelukkig is er nog wel een rijtje fysieke toetsen, al hadden we daar ook graag nog een echte volumeknop bij gezien.

Deelt de Elroq zijn EV-techniek met de Enyaq?

Net als de Enyaq is de Elroq verkrijgbaar met een 52 kWh- (de Elroq 50) en een 77 kWh-accupakket (de Elroq 85). Bij de Elroq heb je echter ook nog de keuze uit een 59 kWh-batterij (de Elroq 60). Met de kleine accu krijg je een 170 pk elektromotor en heb je volgens opgave een actieradius van 374 km. Dat zijn vrij bescheiden getallen. Wij zijn op pad met de potentere (want 285 pk) Elroq 85 en daarmee moeten we 579 WLTP-kilometers kunnen rijden op een volle accu, een afstand waar helemaal niets mis mee is. Wel is het opmerkelijk dat de Elroq-varianten net een paar kilometer minder ver op een lading komen dan de vergelijkbare Enyaq-versies. Best een beetje raar wanneer je bedenkt dat voor beide modellen exact dezelfde aandrijftechniek wordt gebruikt en dat de Elroq zelfs een fractie lichter is dan zijn grote broer. Het afknotten van de achterkant zorgt echter voor een net iets minder gunstige luchtstroming langs de koets waardoor de Cw-waarde een fractie hoger is. Maar goed, het gaat hier om getallen in de marge. Naast de drie achterwielaangedreven versies wordt er ook nog een vierwielaangedreven variant gebouwd (de Elroq 85x), alleen staat die niet in de Nederlandse prijslijst. De 4x4 heeft het grote accupakket en naast de synchroonmotor die de achterwielen aandrijft aan de voorkant een inductiemotor die er een vierwielaandrijver van maakt en het maximum vermogen opstuwt tot eveneens 285 pk.

Skoda Elroq aan de snellader

Opmerkelijk genoeg komt de lichtere Elroq op een volle accu iets minder ver dan de zwaardere Enyaq. Dat is het gevolg van een aangepaste stroomlijn.

Hoe reageert de Elroq op het gaspedaal?

De genoemde 285 pk blijkt meer dan genoeg om met de twee ton wegende EV lekker vlot met het verkeer mee te komen. De synchroonmotor tussen de achterwielen reageert afhankelijk van de gekozen rijmodus van enigszins loom tot lekker gretig op het stroompedaal. Afremmen op de motor bij het loslaten van het gaspedaal kan in vier standen, van uitrollen tot stevig vertragen. Helemaal one-pedal-drive wordt het overigens nooit. We hebben het rempedaal nog geregeld nodig. Hierbij valt het op dat in het eerste deel van de pedaalslag niet meteen de vertraging optreedt die we wel hadden verwacht. Dat komt niet doordat de accu nog vol zit waardoor regeneratief remmen niet lukt. Het verschijnsel treedt namelijk ook op bij een halfvolle accu.

Skoda Elroq (2024) - interieur

Met de flippers achter het stuur bepaal je de mate waarin er op de motor wordt afgeremd.

Hoe rijdt de Skoda Elroq?

De wielophanging van de Elroq is identiek aan die van de Enyaq en dat betekent een mooi stabiel onderstel. De auto waarmee we onze eerste kennismaking hebben, is voorzien van instelbare schokdempers. Ze zijn onderdeel van een optiepakket dat je wat ons betreft kunt laten voor wat het is. In de Comfort-modus zit er te veel beweging in de auto waardoor we bij voorkeur doorschakelen naar de basissetting of de meer sportievere stand (het verschil tussen die laatste twee is niet heel groot). We gaan ervan uit dat het karakter van de standaard dempers ongeveer overeenkomt met dat van de basissetting. Enthousiaster zijn we over de in hetzelfde optiepakket meegeleverde progressieve stuurbekrachtiging. Het maakt de stuurinrichting niet echt communicatiever, maar zorgt wel voor iets meer tegendruk (of minder bekrachtiging), wat bijdraagt aan een stabielere rijbeleving.

Skoda Elroq (2024) - exterieur

De adaptieve schokdempers zijn als optie niet alleen voorbehouden aan de Sportline-uitvoering, maar ook verkrijgbaar op de Business Edition.

Doen de assistentiesystemen het goed?

Het liefst houden we het stuur zelf in handen: de rijbaanassistent zorgt weliswaar dat we binnen de lijnen blijven, maar dat is heel wat anders dan keurig in het midden van de rijstrook rijden. Het heeft meer weg van pingpongen van streep naar streep. Een groot deel van de assistentiesystemen waarmee ‘onze’ 85 is uitgerust, is niet standaard. De meeste elektronische hulpjes zijn onderdeel van een optiepakket of uitvoeringsspecifiek. Maar goed, daar staat tegenover dat Skoda hierdoor de vanafprijs wel heel scherp kan houden.

Skoda Elroq (2024) - exterieur

De zwarte baan tussen de dagrijlampen (het Tech Deck) zit vol met radar- en sensortechniek voor de diverse ADAS-hulpjes.

Is de Enyaq te duur?

De prijslijst voor de Elroq begint al bij € 34.990. Dat is maar liefst € 8.000 minder dan voor een vergelijkbaar uitgeruste Enyaq wordt gevraagd, terwijl je wel beschikt over hetzelfde onderstel, dezelfde interieurruimte en dezelfde elektroprestaties. Je levert voor acht mille alleen wat kofferbakruimte in. Andersom geredeneerd: voor een 115 liter grotere bagageruimte maar praktisch dezelfde productiekosten (wat is de inkoopprijs van slechts tien tot twintig kilo aan materiaal?) vraagt Skoda voor de Enyaq €8.000 extra. De Elroq kan dan ook zonder problemen wedijveren met duurdere auto’s zoals de Ford Explorer en biedt meer waar voor je geld dan bijvoorbeeld een Kia EV3, om over de Stellantis-auto’s in deze prijsklasse maar te zwijgen.

Skoda Elroq (2024) - exterieur
Skoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - interieurSkoda Elroq (2024) - interieurSkoda Elroq (2024) - interieurSkoda Elroq (2024) - interieurSkoda Elroq (2024) - interieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieurSkoda Elroq (2024) - exterieur

  • +Comfortabel
  • +Ruim interieur
  • -(nog altijd geen) kleine kofferruimte
  • -Weinig verfijnde adas

Oordeel

4 sterren

De Elroq kan zonder problemen wedijveren met duurdere auto’s zoals de Ford Explorer en biedt meer waar voor je geld dan bijvoorbeeld een Kia EV3, om over de Stellantis-auto’s in deze prijsklasse maar te zwijgen.

Signalement

Merk Skoda
Model Elroq 85 210kW Sportline
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.220

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk
Maximaal koppel 545 Nm
Accu capaciteit (bruto) 82 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.488 mm / 1.884 mm / 1.654 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 2.044 kg
Laadvermogen 606 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden voor235/50R20Prijzen
Banden achter255/45R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,3 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 565 km

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (169) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum