Test: Skoda Elroq - Goed verhaal, lekker kort
Inkorten voor korting
33 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Skoda Enyaq is een succesvolle EV, maar ook meteen de enige elektrische auto die Skoda aanbiedt. Daar komt binnenkort verandering in, want later dit jaar verschijnt de Elroq. We mochten er voorafgaand aan de onthulling vast aan proeven.
'Elroq'. Heeft die naam nog een diepere betekenis?
‘Elroq’. Het is een samenvoeging van ‘electric’ en ‘Karoq’, want volgens Skoda is dit het elektrische equivalent van die middelgrote benzine-SUV. De Enyaq wordt door de Tsjechen dan ook naar voren geschoven als Kodiaq-alternatief, maar daar zijn we het niet helemaal mee eens. De Kodiaq is veel ruimer dan een Enyaq en bovendien in tegenstelling tot die EV verkrijgbaar als zevenzitter. Ook bij het duo Karoq/Elroq blijkt de EV het onderspit te delven als het om ruimte gaat. De Elroq biedt 470 tot 1.580 liter bagageruimte, de Karoq 521 tot 1.630. Zomaar even 50 liter méér dus, en dat terwijl een Karoq 11 centimeter korter is dan de Elroq.
Hoe verhoudt de Skoda Elroq zich precies tot de Skoda Enyaq?
Het zijn bijna tweelingbroertjes. Stiekem is de Elroq namelijk helemaal geen geheel nieuwe auto, maar een ingekorte versie van de Enyaq. Het kortwieken gebeurde geheel achter de achteras, dus wielbasis, portieren en interieur zijn op wat details na identiek. Ten opzichte van een Enyaq levert de Elroq 17 centimeter lengte en dik 100 liter bagageruimte in, maar op de achterbank is het in de Elroq onveranderd goed toeven.
Klein, maar handig nieuws: 'keyless entry' werkt nu ook op de achterportieren
Brengt het interieur van de Elroq nog verrassingen met zich mee?
Het dashboard, dat we helaas nog niet mogen laten zien, is helemaal ‘Enyaq’, al oogt het stuurwiel anders doordat het ronde Skoda-logo is vervangen door de gestileerde merknaam ‘Skoda’. De ronde draaiknoppen voor onder meer climate control, volume en stoelverwarming die we in de nieuwe Kodiaq en Superb aantreffen, schitteren hier door afwezigheid. In plaats daarvan gaat vrijwel alles via het scherm, waar de veelgebruikte functies echter altijd in het zicht staan en direct bedienbaar zijn. Ook de rest van het infotainment roept geen grote ergernissen (meer) op, mede dankzij de mogelijkheid om bovenin het scherm naar wens snelkoppelingen toe te voegen. De zitpositie achter het stuur is prettig en omdat de gekozen bekledingsstof ook op het dashboard te vinden is, heeft die keuze automatisch veel invloed op de sfeer aan boord. Best fraai.
Het interieur van de Elroq lijkt als twee druppels water op dat van de hier getoonde Enyaq.
Hoe rijdt de Skoda Elroq?
Ook als het om rij-eigenschappen gaat, brengt de Elroq logischerwijs geen grote verrassingen met zich mee. Hij zal ongetwijfeld wat lichter zijn dan de Enyaq – die gegevens zijn er nog niet – maar dat is niet genoeg om hem een significant ander karakter te geven. In vergelijking met een Karoq is hij duidelijk zwaarder en logger, maar het comfortabele en uitgebalanceerde onderstel weet daar best raad mee. De auto is zacht en vergevingsgezind, maar niet zompig of deinerig en zo zien we dat graag. Dat de besturing net even wat meer tegendruk geeft dan in veel andere EV’s, maakt hem gevoelsmatig minder afstandelijk en ook dat is prettig. ‘One-pedal-driving’ zit er net als bij de andere modellen op het MEB-platform niet helemaal in: de recuperatie is weliswaar instelbaar met flippers aan het stuur, maar helemaal tot stilstand komen doet de auto alleen als je het rempedaal gebruikt.
De Elroq boven, de Enyaq onder. Zoek de overeenkomsten!
Welke versies levert Skoda van de Elroq?
De Skoda Elroq is er als 50, 60 en 85. Wij rijden de Elroq als 85, die in Nederland de topversie is omdat de vierwielaangedreven 85x bij ons niet wordt geleverd. De achteras wordt in dit geval aangedreven door een elektromotor die net als bij de meest recente Volkswagen ID4, Audi Q4 en Skoda Enyaq 286 pk levert. Dat is meer dan genoeg voor het predicaat ‘vlot’ en maakt de Elroq lekker levendig. De Elroq 85 heeft een netto-accucapaciteit van 77 kWh. Skoda houdt het voor wat betreft de actieradius voorlopig op ‘meer dan 560 kilometer’, wat we gezien de 566 WLTP-kilometers voor de op gelijke wijze aangedreven Enyaq meteen geloven. Er komen nog twee varianten, een 50 en een 60. Vooral die laatste is interessant, omdat de 60 bij de Enyaq juist (tijdelijk?) is geschrapt. Reken voor instapper 50 op zo’n 370 kilometer theoretisch bereik, wat in de praktijk niet zal meevallen. De prijs van deze uitvoering doet dat echter wel, want er gaan geruchten over vanafprijzen van zo’n 35 mille. Wie dan bedenkt dat je voor een Enyaq minimaal €43.000 kwijt bent, kan zomaar eens heel tevreden zijn met een paar centimeter minder.
PRIVATE LEASE Skoda Elroq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Elroq Business Edition Tour Elektromotor 210 kW / 286 PK 82kWh | Trekhaak | Adaptive Cruise | Verw. Stuur & Voorstoelen | Climate Control | Achteruitrij Camera
- 2025
- 12 km

Skoda Elroq 60 Sportline Edition 150 kW / 204 PK | Navigatie | Climate airco | Stoel en stuur verwarming | Camera | Matrix LED verlichting
- 2025
- 10 km

Skoda Elroq 85 Business Edition - Tour
- 2025
- 15 km
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.