Test: Porsche Macan RWD en Macan 4S – Praktisch, elektrisch en toch leuk
Moeten we onze verwachtingen bijstellen?
79 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De elektrische Porsche Macan is er voortaan met vier verschillende aandrijfvarianten . Naast de Macan Turbo en de Macan 4 zijn er nu ook de Macan 4S en de Macan. Die laatste heeft als basisversie geen toevoeging achter zijn naam en is er vooral voor extra actieradius. De 4S moet voor meer sportiviteit zorgen zonder direct de Turbo in de wielen te rijden. Leuk, maar wat voegen ze in de praktijk toe?
Waar moeten we de Porsche Macan en de Macan 4S plaatsen?
We maken kennis met twee nieuwe varianten van de elektrische Porsche Macan: de Macan 4S en de achterwielaangedreven basisversie die gewoon alleen maar Macan heet, zonder extra letter over cijfer achter zijn naam. Dat laatste is best verwarrend, de modelnaam is dus soms ook de typeaanduiding.
Eerder dit jaar hebben we al gereden met de Macan 4 en de Macan Turbo. De scherpte en dynamiek van die Turbo sluiten naadloos aan op verwachtingen die we hebben van een Porsche. De Macan 4 is daarentegen minder uitgesproken, een allemansvriend om meer middle-of-the-road lange afstanden te overbruggen. De nu nieuwe Macan 4S staat in de papieren pikorde tussen de 4S en de Turbo, qua prijs net iets dichter bij de 4 en qua acceleratiepotentieel juist weer meer bij de Turbo. Alleen, bij welke van de twee staat de 4S dichter in de buurt als het gaat om de beleving? En waar moeten we de achterwielaangedreven basisversie plaatsen? Zit die laatste niet meer in het vaarwater van een Audi Q6 e-tron?
Porsche Macan, en meer niet. De basisversie heeft geen toevoegingen achter de modelnaam.
Is de elektrische Macan nog een beetje praktisch?
Optisch is er geen onderscheid tussen de vier Macan-varianten. Ook het interieur is eender. Voorin heb je een zee aan ruimte. De achterpassagiers kunnen hun benen prima kwijt. Alleen wanneer je iets langer bent schuurt je kruin achterin langs de hemelbekleding onder de aflopende daklijn. Net als de Macan 4 hebben ook de Macan en de Macan 4S een 540 liter grote bagageruimte en beschik je aan de voorkant over een royale, 84 liter metende frunk. Ondanks dat de basisversie geen motor voorin heeft, is de frunk toch net zo groot als bij de andere versies. Wanneer je je met deze laadruimtes niet kunt redden en ook het neerklappen van de achterbankrugleuning geen soelaas biedt om grote stukken te vervoeren kan er ook altijd nog een aanhanger van 2.000 kg aangekoppeld worden. De U van SUV wordt in ere gehouden.
Met een inhoud van 84 liter kun je in de frunk gerust een paar laadkabels kwijt.
Werkt de bediening prettig?
Het binnenste van de auto laat een verzorgde indruk achter, met veelal mooie materialen. Slechts hier en daar vind je een stuk hard plastic. We beschouwen dat laatste maar als een manier om de kosten en het gewicht van de auto te drukken. Ook de bediening is bij alle vier de varianten gelijk. Het betekent weinig fysieke knoppen. Alleen de airco, het audiovolume en de rijmodusselectie kun je op de tast regelen. Fijn! Met het multimediasysteem met zijn touchscreen loopt de Macan niet voor de troepen uit. Het is daarentegen wel vrij eenvoudig te doorgronden en reageert lekker snel.
Voor wie er als bijrijder prijs opstelt: ongestoord filmkijken op je eigen scherm.
Hoe rijdt de Porsche Macan 4S?
De Macan 4S heeft voorin dezelfde motor als de Macan 4 en de Macan Turbo. Het onderscheid zit hem in de achtermotor. Die zorgt ervoor dat het systeemvermogen van de 4S een piek bereikt van 516 pk. Hiermee is de 4S in staat om vanuit stilstand in 4,1 seconde naar 100 km/h te sprinten, waarmee hij dichter bij de Macan Turbo zit dan bij de Macan 4. In en om een herfstig Stuttgart is dat meer dan toereikend. Ook de afstemming van de besturing en het luchtgeveerde onderstel met adaptieve schokdempers lijkt dichter bij die van de Turbo dan van de 4 te liggen. De auto probeert ons duidelijk meer bij het rijden te betrekken dan wat we ons van de Macan 4 herinneren, hier zit meer scherpte in. Hoewel in de Sport-modus en nog meer in de Sport Plus-stand de mazen van het elektronische vangnet wat wijder worden en de nadruk meer op het aandrijven van de achterwielen wordt gelegd, is de Macan 4S moeilijk van de ingeslagen koers te brengen. De voorwielen trekken de auto telkens weer de juiste richting op, daarbij aan de achterkant ondersteund door de optionele Porsche Torque Vectoring Plus (gebaseerd op het elektronisch geregeld sperdifferentieel) waardoor de auto precies daarheen gaat waar je hem met het stuur toe dwingt. De GoodYears Eagle F1 Super Sport lijken hierbij geen moment grip te verliezen. Dit wekt een Porsche-waardig vertrouwen.
Porsche Macan 4S heeft de scherpte die we bij een Porsche verwachten, bocht in bocht uit.
Hoe leuk is de basisversie?
Met de Macan 4 nog in het geheugen stellen we bij de overstap vanuit de 4S naar de Macan RWD onze verwachtingen iets bij. De motor achter in de achterwielaangedreven Macan is dezelfde die ook achterin de Macan 4 zit. Alleen moet hij zich nu zonder de voorste motor zien te redden, de achterwielen moeten met zijn tweeën alle 360 pk’s aan het asfalt brengen. Veel meer dan die 360 pk hebben we overigens ook niet nodig. Het ontbreken van de voorste motor plus de bijbehorende vermogenselektronica levert de achterwielaangedreven Macan een gewichtsbesparing op van 110 kg, met name in de neus. Dit zorgt voor een andere gewichtsverdeling dan bij de andere drie versies en vraagt daardoor een andere afstemming van het onderstel. Zowel met de standaard schroefveren als met de optionele luchtvering (we reden met beiden) levert dit in basis evengoed een neutraal en voorspelbaar onderstel op. De auto betrekt je in dezelfde mate bij het rijden als de Macan 4 dat doet, er is een fractie minder scherpte dan bij de 4S en Turbo. De andere gewichtsverdeling (een iets lichtere neus en een daardoor relatief zwaardere achterkant) en de 360 pk op alleen de achterwielen zorgen echter wel voor een ander, vooral speelser gedrag dan bij de Macan 4. Doordat er nu geen aangedreven voorwielen (of zoals de 4S torque vectoring) zijn om de auto in het gareel te houden kost het - zeker in de sportievere rijmodi - op het natte asfalt rond Stuttgart weinig moeite de achterkant te verleiden tot een voorspelbare en gecontroleerde stap opzij. De elektronische veiligheidsvoorzieningen geven veel vrijheid. Hier komt het in het grensgebied veel meer aan op eigen kunde. De maximale 360 pk kunnen we vandaag vrijwel nergens kwijt laat staan de 516 pk van de 4S. Onder deze omstandigheden maakt dit de basis-Macan onverwacht eigenlijk de leukere auto.
De basisversie levert onverwacht meer pret dan gehoopt.
En hoe zit het financieel?
We zijn de eerste om toe te geven dat niet iedere rit bedoeld is voor sport en spel. Laat staan dat iedereen er dagelijks op uit trekt om op vochtige, bochtige wegen naar hartenlust de grenzen van een auto op te zoeken. Om hen die je lief hebt in de Normal-modus vlot en veilig op hun bestemming te brengen met een comfortabele allemansvriend heb je misschien liever wel een set aangedreven voorwielen. Wanneer we door de prijslijst scrollen kosten die optie (inclusief 48 extra pk’s) je niet direct de kop: € 3.600. Dat is namelijk het prijsverschil tussen de achterwielaangedreven Macan en de Macan 4. De Macan staat in de prijslijst voor € 85.300 en de Macan 4 voor € 88.900, ten opzichte van de Audi Q6 e-tron is dat stevig, maar die is wel een stuk braver. Daarentegen, de Macan 4S kost € 96.000 en dat is niet alleen beduidend minder dan de € 121.000 die de Macan Turbo moet kosten, maar ook nog altijd minder dan de € 101.400 die Audi voor de even potente (want 516 pk) SQ6 e-tron vraagt. Dat dan weer wel.
- +Speels (macan rwd)
- +Scherp (macan 4s)
- -Te weinig fysieke knoppen
- -Hier en daar hard plastic
Oordeel
Onder de streep zijn de twee nieuwe versies van de Porsche Macan een prima aanvulling op de twee al bestaande varianten, waarbij de Macan 4S op basis van onze eerdere ervaring met de Macan 4 meer Porsche-dna heeft dan verwacht en de instapper onverwacht meer pret geeft dan gehoopt.
Lezersreacties (79) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.