Test: Porsche Macan (2024) – elektrische SUV met GT3-prestaties
Weet deze Porsche EV zich te onderscheiden van de Audi Q6 e-tron?
74 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Porsche Macan moet het voortaan zonder verbrandingsmotoren stellen, hiermee is de SUV het eerste Porsche-model met een volledig elektrische opvolger. Weet hij zich genoeg te onderscheiden van de Audi Q6 e-tron waarmee hij zijn genen deelt?
Krijgt de nieuwe Porsche Macan ook verbrandingsmotoren?
Na tien jaar komt Porsche met een compleet nieuwe versie van de Macan. Tegenwoordig duurt de levenscyclus van een model zeven tot hooguit acht jaar. Tien jaar is dus behoorlijk lang. Porsche heeft hier een goede reden voor: de nieuwe Macan is er alleen als EV. Verbrandingsmotoren zijn er niet meer bij. Voor de ontwikkeling van een nieuwe platformarchitectuur is Porsche samen met Audi opgetrokken. Het eindresultaat is het PPE – Premium Platform Electric – een schaalbare basis waarop bij Audi de Q6 e-tron de eerste is en waarop niet alleen SUV's gebouwd zullen worden,Nm maar ook lage modellen zoals bijvoorbeeld een Audi A6.
De Porsche Macan is een volle neef van de Audi Q6 e-tron, ze delen het zelfde PPE-platform.
Welke versies zijn er?
Afgetrapt wordt met de Macan 4 en de Macan Turbo, allebei vierwielaandrijvers met een motor voor- en een motor achterin. Beide hebben ze een accupakket met een netto capaciteit van 95 kWh dat opgeladen kan worden met maximaal 270 kW aan de gelijkstroom snellader. De motoren in de Macan 4 pieken samen bij 408 pk en 650 Nm terwijl de maxima bij de Macan Turbo op maar liefst 639 pk en 1.130 Nm liggen. Volgens opgave moet de Macan Turbo op een volle accu tot 591 kilometer ver kunnen komen en de Macan 4 zelfs 613 km volgens WLTP.
Afgetrapt wordt met de Macan 4 en de Macan Turbo, waarbij die laatste uiteraard het feestnummer is.
Hoe praktische is de nieuwe Macan als SUV?
Je spullen kun je bij de Porsche Macan 4 prima kwijt in een 540 liter metende achterbak. Bij de Macan Turbo moet je 60 liter bagageruimte inleveren, de achterste motor wordt bij de Turbo anders bevestigd en de vermogenselektronica neemt meer ruimte in, voor wat hoort wat. Voor kleinere spullen zoals een vieze laadkabel hebben beide versies aan de voorkant een 84 liter grote frunk. Zowel voorin als achterin kun je prima zitten, onder het naar achteren aflopende dak is ruimte genoeg. Het interieur is opgezet in de lijn zoals we die ook kennen van andere moderne Porsches, met materialen die er verzorgd uitzien en prettig aanvoelen. Alleen wanneer we op de deurpanelen kloppen (die rare eigenschap is ook onderdeel van ons werk) klinkt het alsof het van een Chinese webwinkel afkomstig is, een goedkope rammel. Dat is meteen ook de enige dissonant in het verder fraaie interieur.
Bij de basisversie past er 540 liter bagage in de kofferbak, bij de Turbo 60 liter minder.
Is de elektrische Macan eenvoudig te bedienen?
Recht voor je in het hoge dashboard zit het enigszins boonvormige, digitale instrumentarium, inmiddels een Porsche klassieker. Het is goed te overzien, geeft standaard duidelijk weer wat je primair moet weten en geeft je daarnaast nog de vrijheid om extra informatie naar keuze naar voren te halen. Midscheeps, boven de middenconsole zit het multimediascherm en nog een stukje verder naar rechts is er voor de bijrijder als optie een eigen infotainmentscherm. Het infotainmentsysteem is niet het meest uitgebreide wat er op de markt is, maar het doet wel precies wat het doen moet, zonder teleur te stellen. Het biedt je niet alleen alle mogelijkheid om de auto helemaal naar wens in en af te stellen, maar uiteraard ook je route uit te zetten, waarbij het systeem desgewenst onderweg de meest logische laadpalen voor je uitkiest om je zo snel en efficiënt mogelijk op je bestemming te brengen. Onder het multimediascherm vind je het aircobedieningspaneel, met slechts een paar echte knoppen en voorts alleen haptische toetsen. Knoppen en schakelaars zijn sowieso tot een absoluut minimum teruggedrongen. Maar de belangrijkste knop in een Porsche is gebleven en zit nog altijd op het stuur: die van de rijmoduskeuze. Met deze draaiknop kunnen we van links naar rechts kiezen uit vier standen die helemaal voor zich spreken: ‘Off-road’(het is tenslotte een SUV), ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ (het is tenslotte een Porsche).
Het interieur vertoont grote verwantschap met dat van bijvoorbeeld de Taycan
Hoe rijdt de Macan 4?
Met hun gezamenlijke piek van 408 pk en 650 Nm kost het de motoren weinig moeite om het ruim 2,3 ton wegende Porsche Macan 4 vooruit te stuwen. Het accupakket in de vloer zorgt voor een gunstige positie van het zwaartepunt, een prettige bijkomstigheid voor een SUV met Porsche-badges. Standaard heeft de Macan 4 schroefveren, nu hebben we de optionele luchtvering en de eveneens optionele vierwielsturing. Hiermee kan het onderstel de aandrijfkrachten prima de baas, zonder morren en lekker stabiel laat de auto zich de gewenste richting uit sturen. Alleen krijgen we er niet echt een Porsche-gevoel bij. Het mist allemaal net de scherpte en directheid waarop we gehoopt hadden. Heus, het is allemaal bovengemiddeld vertrouwenwekkend en bij een Audi zouden we er wellicht niet over vallen, maar bij een auto van het merk uit Stuttgart-Zuffenhausen ligt dat anders.
Hoe rijdt de Macan Turbo?
Bij de Macan Turbo is de luchtvering standaard, heeft de achteras torque vectoring en pieken de motoren samen bij maar liefst 639 pk en een boomontwortelende 1.130 Nm. Hiermee is met launch control de sprint van nul naar honderd in 3,3 seconden af te leggen. Voor zo’n snelle tijd had je een paar jaar geleden nog een limited edition van de 911 nodig, en de vorige generatie Macan kwam er überhaupt niet bij in de buurt. Welkom in het EV-tijdperk met snellere reacties op het gaspedaal dan ooit te voren. Met zijn extra spierballen laat de Macan Turbo zich net even rapper voortjagen dan de Macan 4. Het gaat allemaal makkelijker en het lijkt de auto minder moeite te kosten. Mooi. Maar wat vooral opvalt is dat de Macan Turbo ons wél betrekt bij alles wat hij doet. Zonder dat het comfort er onder lijdt, heeft het onderstel nu de scherpte die we bij Porsche verwachten terwijl de veel communicatievere besturing zorgt voor aanzienlijk meer betrokkenheid. We hebben nu het gevoel dat we weten wat er gebeurt tussen het asfalt en het brede rubber. Hier lijkt alles te kloppen, en niet alleen in de Sport Plus-rijmodus, ook in Sport en Normal is de Turbo de versie met het meeste Porsche-dna.
De Porsche Macan Turbo is niet alleen bere snel maar ook lekker communicatief.
En hoe zit het met remmen?
Beide versies van de Macan remmen niet of nauwelijks af op de motor, in elk geval nog minder dan op een verbrandingsmotor in een hoge versnelling. Het gaspedaal is bij Porsche om te accelereren. Voor decelereratie heb je het rempedaal. Wanneer je dat rempedaal licht intrapt wordt er regeneratief geremd en trap je door dan springen de schijfremmen bij. Die overgang verloopt naadloos en ongeacht of het nu licht regeneratief of gretig mechanisch is, de remmen laten zich prima doseren. Mocht het er op aan komen dan heeft de auto ook nog een batterij prima werkende assistentiesystemen achter de hand, maar voor die in actie komen krijg je van Porsche eerste nog de nodige vrijheid.
Achter de voorwielen van de Turbo gaan remschijven schuil met een doorsnede van 40 centimeter.
Krijg je waar voor je geld?
Op termijn verwachten we meer varianten van de eerste volledig elektrische Macan, net zoals Audi die heeft aangekondigd voor de Q6 e-tron waarmee de nieuwe Porsche zijn schaalbare PPE-platform deelt. Maar zo ver is het nog niet en daarmee is de Macan 4 op dit moment de goedkoopste Porsche in de prijslijst. Die prijslijst begint bij € 88.900, maar we denken er sterk over toch nog even door te sparen tot we de € 121.000 bij elkaar hebben voor de Turbo.
- +Über potente aandrijflijn (macan turbo)
- +Lekker dynamisch onderstel (macan turbo)
- -Afstandelijke besturing (macan 4)
- -Te weinig fysieke knoppen
Oordeel
De nieuwe volledig elektrische Porsche Macan heeft het in zich om zijn voorganger met verbrandingsmotor te doen vergeten. Maar het maakt wel uit welke variant je hebt, de Macan 4 mist de scherpte die je bij een Porsche mag verwachten terwijl de Macan Turbo daar – zeker voor een SUV - juist van overloopt.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Macan Turbo Electric |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 119.847 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 470 kW / 639 pk |
Maximaal koppel | 1.130 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.784 mm / 1.938 mm / 1.621 mm |
Wielbasis | 2.893 mm |
Massa leeg | 2.380 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/55R20Prijzen |
Banden achter | 285/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 260 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 591 km |
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.