Test: Polestar 3 - Later dan verwacht, toch weet hij te verrassen
Uitgebalanceerd typje
89 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2022 gepresenteerd, binnenkort pas op de markt: de Polestar 3 is wat we noemen ‘fashionably late’. De derde Polestar ooit weet alsnog positief te verrassen.
Ik zie door al die Polestar-cijfers het bos niet meer. Waar moet ik deze Polestar 3 precies plaatsen?
Oneerbiedig gezegd is de Polestar 3 het coupé-SUV-broertje van de Volvo EX90. De auto’s delen een platform en komen door tegenvallers in de softwareontwikkeling ook allebei flink later op de markt dan aanvankelijk werd aangekondigd. De Polestar 3 is echter veel meer dan een Volvo met een aflopende daklijn. Zijn carrosserie is helemaal uniek en zichtbaar vanaf de eerste pennenstreek bedoeld om lager en sportiever te zijn dan gebruikelijk is in dit segment. De grote wielen, dito wielkasten en grote bodemvrijheid maken hem onmiskenbaar een SUV, maar schouderlijn en dak zijn over de gehele lengte vrij laag gehouden.
Is Polestar een Chinees merk?
Het is van Geely, dus als je naar de geldstromen kijkt zeker. Polestar is als zustermerk van Volvo echter ook Zweeds en deze Polestar 3 is daar ook grotendeels ontwikkeld. Om het ingewikkelder te maken, wordt de Polestar 3 op termijn ook gebouwd in de VS. Ja, óók voor Europa!
Is de Polestar 3 een ruime auto?
De Polestar 3 is een grote auto - de grootste Polestar, ook - maar niet persé een heel ruime. 484 liter bagageruimte is voor een zogenaamde E-segment SUV inderdaad niet veel, al presteert een Cayenne Coupé niet beter op dit vlak. De bagageruimte is mooi gevormd, dito afgewerkt en verstopt een deel van het volume onder de vloer, zodat losse rommel keurig uit het zicht ligt. Ook in de neus is daar nog een mogelijkheid voor, dankzij een ‘frunk’ van 32 liter. Door het ontbreken van een derde zitrij staat de achterbank lekker ver naar achteren. Daardoor is er veel beenruimte. De hoofdruimte is opmerkelijk riant, zij het met behulp van het standaard panoramadak en het feit dat de achterbank opvallend laag in de auto staat. Dat betekent wel dat je achterin wat met opgetrokken benen zit, want uiteraard zit de accu onder de vloer.
Polestar 3
Hoe groot is die accu?
Die accu is in alle gevallen 111 kWh groot (netto 107), maar er valt wel wat te kiezen op het gebied van aandrijflijnen. Een achterwielaangedreven Single Motor-instapversie met 299 pk is aangekondigd, maar wij rijden met de vierwielaangedreven Dual Motor. Die is niet alleen interessant om zijn 489 pk, maar ook om de torque vectoring op de achteras. De koppelingen in de achteras sturen niet alleen de optimale hoeveelheid vermogen naar ieder individueel wiel, maar koppelen de achterste elektromotor indien mogelijk ook helemaal los. Zo is de vierwielaangedreven Polestar tijdens rustige snelwegritten een voorwielaandrijver, wel zo efficiënt.
Hebben al die slimme aandrijf-foefjes effect?
Het effect van de slimme krachtverdeling en de standaard luchtvering is onderweg goed merkbaar. De ‘3’ is comfortabel, maar moffelt zijn 2.600 kg tegelijkertijd wonderlijk strak weg. Bochten worden met enthousiasme aangevallen en als op rails gerond, waarbij de directe en fijn afgewogen besturing een mooie bijkomstigheid is. Het afstellen van onderstel en besturing gaat in drie standen, waarvoor helaas wel meerdere stappen door de menu’s nodig zijn. Ongeacht de gekozen stand voelt de auto erg zelfverzekerd en harmonieus aan. Knap is dat hij dat dynamische randje nooit opdringt en dus wel altijd zijn ingetogen, rustige karakter houdt. Het overdadige vermogen sleurt de auto in 5 tellen van 0 naar 100. Wie dat niet genoeg vindt, kan het vermogen met het optionele performance pack opkrikken naar 517 pk.
En hoe zit het met het luxeniveau aan boord?
Polestar 3
Het interieur van de Polestar 3 maakt geen geheim van de Volvo-verwantschap, maar heeft toch een eigen uitstraling. Het strakke en minimalistische dat tegenwoordig bijna verplicht lijkt, wordt afgewisseld met ‘technische’ details als een ogenschijnlijk opengewerkte tweeter op het dashboard en op fraaie wijze in de deur ingebouwde sierstrips met sfeerverlichting. Het infotainmentsysteem is er een van Google Automotive en werkt uitstekend. Het informatiedisplay op de stuurkolom is niet groot, maar heeft wel de mogelijkheid om een ‘fullscreen’ Google Maps-kaart te tonen. Voor de bekleding zijn er in totaal zes opties, variërend van veganistisch ‘Weavetech’ tot wol en zelfs echt leer.
Wat kost de Polestar 3?
De Polestar 3 Long Range Dual Motor kost in de basis €86.950. Het is echter wel zaak om opties met wat beleid te kiezen, want met dure en soms aan elkaar gekoppelde pakketten loopt de prijs snel op. We praten dan ook al gauw over een auto van een ton, en dat is veel geld voor een auto zonder het prestige van een lang gevestigd merk. Wie daar doorheen kan kijken, voelt dat geld er echter wel degelijk aan af.
Signalement
Merk | Polestar |
---|---|
Model | 3 111kWh Dual Motor PlusPilot |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 86.950 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 360 kW / 489 pk |
Maximaal koppel | 840 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 111 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.900 mm / 1.968 mm / 1.614 mm |
Wielbasis | 2.985 mm |
Massa leeg | 2.584 kg |
Laadvermogen | 496 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 255/50R20Prijzen |
Banden achter | 285/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 631 km |
Lezersreacties (89) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.