Test: Peugeot e-5008 - Slimme, maar zware, zevenzitter op stroom

Erg goede actieradius voor elektrische gezinsauto

93 reacties

Video

Na de Peugeot e-3008 kon een elektrische versie van de 5008 niet uitblijven. Hoewel, zoveel zevenzitters op stroom zijn er nog niet. Peugeot trekt dat deel van de markt dan ook slim naar zich toe met de e-5008.

De Peugeot 5008 is toch gewoon een grotere 3008?

In principe klopt dat. Het is geen auto van een hogere klasse zoals dat bij de 308 en 508 is, maar een verlengde 3008 met een extra zitrij zodat er meer mensen mee kunnen. Zo is dat al sinds begin deze eeuw. Toch zijn de verschillen wat groter dan voorheen, in ieder geval uiterlijk. Waar de 3008 nu wat frivoler is getekend met zijn aflopende daklijn, is de 5008 nog altijd relatief hoekig voor een zo efficiënt mogelijk ruimtegebruik. Dit met behoud van stijl, want de auto ziet er zonder meer stoer en modern uit. Hij is groter dan zijn voorganger en meet nu 4,79 meter, met een forse 2,90 meter wielbasis.

 

Een geslaagde auto om te zien.

Lekker ruim dus, die Peugeot 5008?

Zonder meer. De achterste stoelen kun je niet verwijderen maar wel inklappen, waarmee dan een vlakke laadvloer ontstaat. Klap je alle rijen om, dan kom je tot 1.815 liter! Heb je de achterbank nodig, dan kom je tot 750 liter. Heb je de derde zitrij ook nodig, dan houd je nog altijd 260 liter over. De tweede zitrij bestaat overigens niet meer uit drie losse stoelen, maar uit twee bredere zetels met een kleiner tussenstuk voor een kind. Geen goed nieuws voor een eventuele volwassenen die op die plek uitkomt, maar de mensen aan de buitenkant hebben het stukken beter dan voorheen. De bank is nog steeds verschuifbaar, om zo optimaal de ruimte te verdelen tussen de twee achterste zitrijen of de kofferbak. De achterste zitrij is ruimer dan in de vorige generatie, maar moet je nog altijd niet zien als een plek waar je volwassen mensen langer vervoert dan een ritje na het stappen.

 

Nu een kleinere zitplek in het midden

 

Tot 1.815 liter ruimte in de Peugeot 5008!

En hij is dus elektrisch

Dat is hij als je dat wilt, maar het hoeft niet. De auto staat op het STLA-platform van Stellantis, waardoor hij van meerdere aandrijflijnen kan worden voorzien. Zo komt de 5008 er met de nieuwe (goede!) 136 pk sterke mildhybride motor, maar ook als PHEV met ruim 190 pk. Maar hij komt er ook als volledig elektrische auto. Sterker nog: Peugeot legt daar de meeste nadruk op en dit is dan ook de auto die wij bij de lancering rijden. Anders dan bij de 3008 die er bij lancering echt alleen als EV was, zijn de 5008-versies met een benzinemotor meteen te bestellen, Tijdens de lancering konden wij echter alleen met de basis-EV rijden. Die heeft een 210 pk sterke elektromotor op de vooras en een accu van 77 kWh. Goed voor een WLTP-bereik van 500 kilometer, best netjes voor dit formaat auto. In 2025 komt er ook een long range versie met maar liefst 98 kWh, die 660 papieren kilometers scoort. Dan heb je ineens een serieuze elektrische auto om je grote gezin mee op vakantie nemen zonder dat je van laadpaal naar laadpaal treuzelt. Het zijn serieus indrukwekkende cijfers. Ook komt er een sterkere versie met twee motoren van dik 300 pk. Snelladen kan overigens tot 160 kW, wat in dit prijssegment netjes is.

De auto is nu krap 4,80 meter lang.

En hoe rijdt hij?

Het rijden gaat comfortabeler dan voorheen. Peugeot ging altijd voor een goed afgewogen mix tussen dynamiek en comfort, maar deze nieuwe e-5008 is wat comfortabeler dan we van het merk gewend zijn, waardoor hij ook iets afstandelijker is. Dat is niet per se heel erg voor het type auto, maar wel opvallend. Hierdoor hebben de schokdempers soms wel wat moeite met het hoge gewicht, want de auto zit ver over de 2.200 kilo en dat is toch wel heel erg zwaar. Zelfs met enkel ondergetekende en de cameraman aan boord voelen de 210 pk als het minimum. Ben je van plan om vaak met veel mensen lange ritten te maken (zo niet, waarom koop je hem dan…), dan is de krachtigere versie met twee motoren wel de moeite waard om te overwegen. Ook met bochtenwerk zijn de kilo’s niet te verbloemen. De sport-stand van de auto maakt daarbij het sturen zwaarder, waardoor alleen maar meer opvalt dat het geen bochtridder is. Lekker van afblijven dus.

Maar op langere stukken doorgaande weg excelleert de Peugeot. Het comfort is hier prettig, hij is stiller dan voorheen en de wegligging is prima met een fijne rechtuitstabiliteit die het de autopilot gemakkelijk maakt. De luxueuze cockpit en goede stoelen geven ook rust en maken de langere afstanden voor het hele gezin prettig. En al is het nog geen uitgebreide test, we merkten tijdens een relatief lange eerste rit dat we vrij gemakkelijk richting de 18 kWh/100 km gingen, wat niet alleen netjes is voor dit formaat auto, maar ook een grote stap voor Peugeot. Waarschijnlijk moet je op vakantie eerder stoppen voor plaspauzes dan om te laden en dat is prettig.

Uiteraard is de cockpit erg gelijk aan de 3008

Wat kost de nieuwe Peugeot 5008? Dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Prijzen van de auto zijn er inderdaad nog niet, deze worden nog deze maand bekend, zo belooft Peugeot. Maar reken ruwweg op een meerprijs van €2.500 bovenop de elektrische e-3008. Bij de benzineversies zal er meer verschil in zitten door de bpm, maar eind deze maand weten we meer. Wij zijn overigens erg benieuwd naar die benzineversies, want met 1.700 kilo is de 136 pk hybride wel érg veel lichter dan de lichtste van de drie EV’s. Maar dat is voor later.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum